volume en tone regelaars vraag.

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7175
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

volume en tone regelaars vraag.

Bericht door HNZ »

elzenbas schreef:Iemand ervaring met zelf een piezo element maken ? heb eens iets gelezen van 2 goedkope piezo's tussen 2 koperen plaatjes en dat opvullen met siliconenkit zodat het een soort elementje word en dat onder de brug plaatsen.
Ik zou eigenlijk het fingerboard plaatselijk heel dun willen maken en daar zo'n piezo plaatsen maar ik heb eigenlijk geen flauw idee of dat werkt. Een gewone pickup zou ook kunnen maar de meeste zijn dan te breed zodat ze niet helemaal bedekt worden ( word een 4 snaar) .
Of het fingerboard plaatselijk onderbreken voor de pickup maar dat is wel het laatste redmiddel.

Of moet ik deze vraag in een ander topic plaatsen ? heb hier nog niet veel ervaring mee.
Ik had ooit een Epiphone Zenith bas. Daar zat aan het eind van de toets zo'n soort elementje wat jij bedoelt (?) - geloof ik.

Afbeelding

Misschien even de spes googelen?
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7641
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

volume en tone regelaars vraag.

Bericht door MR. LEE »

...Zelf een piezo-element maken, ...daar zou ik zelf niet voor kiezen. :nono:

Een piezo-element vraagt bovendien om een zeer hoog-ohmige ingangs-impedantie.
Lap je dat aan je laars , dan klinkt 't schril en blikkerig.
Je bent dus aangewezen om de boel van hoge impedantie naar een lagere impedantie om te zetten voor de aanpassing naar allerhande voorkomende basgitaar-versterker-inputs.

Ik zou dan liever een kwalitatief goed AKTIEF piezo-systeem kopen van het merk Fishman.
Ze bestaan in diverse uitvoeringen , .... je hebt ze ook zonder tone/volume controlls ( potmeters ).
De klank is perfect ! :wink:
Ik ben er pas nog mee in de weer geweest mbt reparatie van een Tacoma-basgitaar.
elzenbas
Berichten: 90
Lid geworden op: 20 okt 2016, 21:50

volume en tone regelaars vraag.

Bericht door elzenbas »

Oke dank je, ga ik zeker eens opzoeken. Ik dacht dat die altijd met een preamp met knopjes en schuifjes waren.
Plaats reactie