Mijn eerste DHZ bas. ( foto's)

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
elzenbas
Berichten: 90
Lid geworden op: 20 okt 2016, 21:50

Mijn eerste DHZ bas. ( foto's)

Bericht door elzenbas »

Heb gisteren een berichtje geplaatst met een vraag over schuifregelaars ipv potmeters en had er een paar foto's bijgeplaatst van mijn eerste dhz projectje.
Hierbij alleen de foto's maar als er nog meer lui zijn die een idee hebben voor de regelaars hoor ik het heel graag
Bijlagen
voorkant - kopie.jpg
achterkant - kopie.jpg
snaren opnieuw omwikkeld en halspencover geplaatst - kopie.jpg
elzenbas
Berichten: 90
Lid geworden op: 20 okt 2016, 21:50

Mijn eerste DHZ bas. ( foto's)

Bericht door elzenbas »

En omdat ik maar 3 foto's tegelijk kan plaatsen hier nog een paar :?
Bijlagen
headstock klein.JPG
electronica en knoppen - kopie.jpg
brug octaafzuiver zetten - kopie.jpg
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Mijn eerste DHZ bas. ( foto's)

Bericht door blablas »

Nice!
Welk hout heb je voor die top gebruikt, ik kan het niet plaatsen maar het ziet er goed uit.
elzenbas
Berichten: 90
Lid geworden op: 20 okt 2016, 21:50

Mijn eerste DHZ bas. ( foto's)

Bericht door elzenbas »

Dankje Blabas, niet het vakwerk wat jij aflevert maar voor een eerste en met beperkt gereedschap ben ik wel tevreden hoor. De top is sapeli mahonie, rug essen. Hals noten en mahonie met 2 streepjes baswood en fretboard is amerik. hardrock maple.

Meteen een vraagje voor jou. ik heb een idee voor een volgende (fretless) bas en daar wil ik een trespa fingerboard op maken. Zou ik daar een pickup onder kunnen plaatsen zodat hij niet te zien is als ik de trespa plaatselijk terug breng naar ongeveer 2mm dik ?
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Mijn eerste DHZ bas. ( foto's)

Bericht door blablas »

Op deze manier onder de toets moet geen problemen opleveren.
Lekker 'out of the box' een toets van Trespa, zou wel eens heel goed kunnen werken, dat spul is behoorlijk hard en slijtvast.
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1021
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Mijn eerste DHZ bas. ( foto's)

Bericht door Jimb »

Toffe vorm met mooie design details ook (van toets naar body bijvoorbeeld), combinatie van de houtsoorten is ook erg mooi.

Ziet er erg goed uit!
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4608
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Mijn eerste DHZ bas. ( foto's)

Bericht door Hagen »

Mooi gedaan!
elzenbas
Berichten: 90
Lid geworden op: 20 okt 2016, 21:50

Mijn eerste DHZ bas. ( foto's)

Bericht door elzenbas »

blablas schreef:Op deze manier onder de toets moet geen problemen opleveren.
Lekker 'out of the box' een toets van Trespa, zou wel eens heel goed kunnen werken, dat spul is behoorlijk hard en slijtvast.
Ja heb een idee in mijn hoofd wat er niet uit wil en dat is ( weet niet of ik het hier wel durf te zeggen :oops: ) maar dat is Multiplex met trespa :facepalm:
De multiplex in stroken gezaagd en weer verlijmd zodat je van de voorkant op de "streepjes" kijkt. en dan een trespa fingerboard (fretless) dat helemaal doorloopt tot eind van de body.
Ik heb gemerkt dat er op het net verhitte discussies zijn over de toon van verschillende houtsoorten en of het al dan niet werkelijk verschil maakt dus ik dacht ik ga het maar gewoon zelf ondervinden.
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Mijn eerste DHZ bas. ( foto's)

Bericht door blablas »

Ik heb niets tegen multiplex, heb het al meerdere malen gebruikt als een accentlaag tussen kernhout en de top/back. Een über de luxe hippie-sandwich (bijv. Alembic, Smith, Fodera enz.) is eigenlijk ook multiplex. :wink:

Toon-hout is erg overschat - ja, het maakt verschil maar dat zijn nuances, niet totaal verschillend klinkende instrumenten en al al helemaal niet onder echte wereld omstandigheden, en zeker niet met massieve body gitaren. Dit is trouwens geen mening maar ervaring door experimenteren, de mensen die er zo vol van zijn luisteren vooral met hun ogen en/of zijn verkopers.

Leef je lekker uit met je eigen ideeën en maak er hier een leuk bouwverslag van.

We hebben volgens mij hier op het forum iemand gehad die gedaan heeft met multiplex wat jij ook van plan bent, was een Wishbass geïnspireerde bas, maar dan beter gebouwd als door meneer Wishnevsky zelf.
elzenbas
Berichten: 90
Lid geworden op: 20 okt 2016, 21:50

Mijn eerste DHZ bas. ( foto's)

Bericht door elzenbas »

Ben het helemaal met je eens hoor, ik ben helemaal geen expert maar uit blinde testen blijkt eigenlijk niemand het verschil te horen.
Ik ga eens kijken of ik die bas kan vinden waar je het over had en ik ga zeker hier nog eens wat posten als ik er aan begin ( wat niet lang gaat duren want ik heb er zin in )
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Mijn eerste DHZ bas. ( foto's)

Bericht door blablas »

klik
Door Didi B gebouwd.
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22186
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Mijn eerste DHZ bas. ( foto's)

Bericht door RUIS »

Netjes gebouwd hoor!


Iedere soort hout die sterk genoeg is om de snaarspanning te overleven is geschikt als toonhout, zelfs als je meerdere lagen op elkaar moet plakken... KLIK
elzenbas
Berichten: 90
Lid geworden op: 20 okt 2016, 21:50

Mijn eerste DHZ bas. ( foto's)

Bericht door elzenbas »

blablas schreef:klik
Door Didi B gebouwd.
Dank je voor de link, Ben al begonnen en dat is inderdaad precies het idee.
Plaats reactie