Isolatie Repetitieruimte

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
kamiell
Berichten: 309
Lid geworden op: 19 aug 2011, 14:01

Isolatie Repetitieruimte

Bericht door kamiell »

Hello,

Om te beginnen: Ik vind het heel moeilijk een goed subforum voor deze vraag te verzinnen dus als dit niet goed geplaatst is mijn excuses.

Dan de echte vraag:

Ik wil een tuinhuis ombouwen tot een repetitieruimte. Het gaat om een simpel betonnen tuinhuis, dus betonplaten, geen bakstenen.
Deze ruimte moet natuurlijk geïsoleerd worden, zowel op vlak van geluid als op vlak van warmte.

Het budget is helaas nagenoeg nul. Ik wil er wat geld in steken maar echt geen grote bedragen.
Iemand van jullie goede tips hiervoor? Of specifieke adresjes om bijvoorbeeld isomoplaten voor een spotprijs te kunnen kopen?

grts, Kamiel
Gun - The Monkey
Orange - O-bass
-----------------------------
Fender Bassman 100t
-----------------------------
Official member of the Gun Guitar Owners Association
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Isolatie Repetitieruimte

Bericht door bobbelmans »

Je zou Wiro op dit forum eens een berichtje kunnen sturen.
Die heeft het zelf serieus aangepakt in zijn kelder.
Kan het desbetreffende topic niet vinden maar die is er wel.

Maar; met nul centen kom je echt niet ver :?
Isolatie spul is gewoon duur.

Edit;
Ik heb mijn vorige huis zelf helemaal verbouwd met 'tweedehands' bouwmaterialen. Dwz bouwmaterialen die schade hebben opgelopen bij een groothandel of balken en ander spul dat uit slooppanden komt. Zaakjes die soortgelijk spul verkopen zijn er nog wel hoewel inmiddels dun gezaaid.
face down in the dirt
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Isolatie Repetitieruimte

Bericht door Hagen »

De vloer: koop wat oude kleden bij de kringloop of kijk voor restanten tapijttegels op marktplaats.
Muren: googlen op restpartijen van zachtboard, schuim, vezelplaat, ed.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Isolatie Repetitieruimte

Bericht door Rieno »

Deze bedoel je dan denk ik:
viewtopic.php?p=438493#p438493

En inderdaad; isolatie is duur en als je echt van 0 af begint met een betonnen hok gaat het je gewoon geld kosten. Alleen al de ruimte zo maken dat de apparatuur er zonder problemen kan blijven staan (kou, vocht..) is enorm veel en kostbaar werk.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Isolatie Repetitieruimte

Bericht door Hagen »

Wie heeft het over spullen laten staan?
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Isolatie Repetitieruimte

Bericht door Rieno »

Nou ja, zelfs al is het maar voor een repetitie...maar het idee van een repetitiehok in de achtertuin lijkt me juist zodat je geen dingen meer hoeft te slepen, al is dat een aanname natuurlijk :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
bie
Berichten: 103
Lid geworden op: 21 apr 2014, 17:56

Isolatie Repetitieruimte

Bericht door bie »

ben ooit gaan repeteren in zo'n hok.

was met glaswol gedaan (ook rest patijen van hier en daar)

werkte goed! in de zomer wel in zwembroek repeteren, niet te doen van de hitte. :lol:

de deur was wel voorzien van 20 cm isolatie, daar gaat veel geluid door wanneer je dat niet doet.
Gebruikersavatar
kamiell
Berichten: 309
Lid geworden op: 19 aug 2011, 14:01

Isolatie Repetitieruimte

Bericht door kamiell »

Thanks voor de reacties allemaal! Hier kan ik al wel iets mee!
Gun - The Monkey
Orange - O-bass
-----------------------------
Fender Bassman 100t
-----------------------------
Official member of the Gun Guitar Owners Association
Gebruikersavatar
Durk fan Titanium
Berichten: 622
Lid geworden op: 05 nov 2005, 13:49

Isolatie Repetitieruimte

Bericht door Durk fan Titanium »

Dit is ook een erg informatief draadje:

viewtopic.php?f=11&t=26236&hilit=isolatie#p781755
Gebruikersavatar
Digidesign
Berichten: 718
Lid geworden op: 18 aug 2004, 14:18

Isolatie Repetitieruimte

Bericht door Digidesign »

Als het echt goedkoop moet, zet dan een advertentie op marktplaats:

Gezocht; Matras met pisvlek.

:mrgreen:
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13369
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Isolatie Repetitieruimte

Bericht door LeftyJ »

Wij hebben in onze repetitieruimte de wanden geïsoleerd met PUR wandplaten van 5 cm dik met alufolie aan beide buitenkanten. Heeft ons alleen een krat bier en huur van een aanhanger gekost: verderop in Delft werd een oude loods gesloopt en deze platen kwamen er intact uit. Netjes gevraagd of we ze mochten hebben, en als bedankje het bier achtergelaten. We zitten in een oud fabriekspand waar opslagruimtes in zijn gemaakt, en onze wanden liepen maar tot 4 m van de totale hoogte van 6 m, dus we hebben de wanden aangevuld tot aan het plafond, het plafond zelf ermee bekleed, en de wanden bekleed met (eveneens gratis) vloerbedekking afkomstig van een bedrijf wat beursstands stoffeert. Na zo'n evenement is dat allemaal "over"!
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7643
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Isolatie Repetitieruimte

Bericht door MR. LEE »

Digidesign schreef:Als het echt goedkoop moet, zet dan een advertentie op marktplaats:

Gezocht; Matras met pisvlek.

:mrgreen:


:facepalm: :D :D :D :D :D
Gebruikersavatar
kamiell
Berichten: 309
Lid geworden op: 19 aug 2011, 14:01

Isolatie Repetitieruimte

Bericht door kamiell »

LeftyJ schreef:Wij hebben in onze repetitieruimte de wanden geïsoleerd met PUR wandplaten van 5 cm dik met alufolie aan beide buitenkanten. Heeft ons alleen een krat bier en huur van een aanhanger gekost: verderop in Delft werd een oude loods gesloopt en deze platen kwamen er intact uit. Netjes gevraagd of we ze mochten hebben, en als bedankje het bier achtergelaten. We zitten in een oud fabriekspand waar opslagruimtes in zijn gemaakt, en onze wanden liepen maar tot 4 m van de totale hoogte van 6 m, dus we hebben de wanden aangevuld tot aan het plafond, het plafond zelf ermee bekleed, en de wanden bekleed met (eveneens gratis) vloerbedekking afkomstig van een bedrijf wat beursstands stoffeert. Na zo'n evenement is dat allemaal "over"!
Naar zo'n gelukje zijn we dus inderdaad op zoek. Helaas voorlopig zonder succes. In ieder geval allen al bedankt voor de tips!
Gun - The Monkey
Orange - O-bass
-----------------------------
Fender Bassman 100t
-----------------------------
Official member of the Gun Guitar Owners Association
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7643
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Isolatie Repetitieruimte

Bericht door MR. LEE »

Je moet wel met het volgende rekening houden :

Materiaal tbv temperatuur-isolatie ligt op een ander vlak dan materiaal tbv geluidsisolatie.

PUR-platen ( Roof Mate ) of bijv simpele piepschuim-platen zijn prima bruikbaar voor warmte-isolatie, maar doen helemaal NIKS :!: mbt geluidsisolatie.

Glaswol ( afgedekt met gipsplaten ) is prima voor warmte isolatie en geluids-isolatie. :wink:
Gebruikersavatar
fabian
Berichten: 877
Lid geworden op: 02 nov 2004, 10:38

Isolatie Repetitieruimte

Bericht door fabian »

Dave Grohl van de Foo Fighters had een tijdje terug ergens een blog/post over het DIY geluidsproof maken van je oefenhok. Kan het alleen niet vinden met de internet beperkingen op mijn werk..

Zal thuis ff voor je zoeken en dan post ik het hier!
dyslectisch
Plaats reactie