Volume per snaar anders

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
grotesmurf
Berichten: 546
Lid geworden op: 16 mar 2015, 13:08

Volume per snaar anders

Bericht door grotesmurf »

Meestal kan je de hoogte van de pickups wijzigen. Mogelijk staan die aan de E kant nu te dicht op de snaar. Door die kant iets in te schroeven zou het beter moeten worden.

Sorry, niet goed gelezen :oops:
Laatst gewijzigd door grotesmurf op 16 nov 2016, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Volume per snaar anders

Bericht door Rieno »

IS tijdens het afstellen niet gewoon ook iets veranderd aan de pickup-hoogte?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Volume per snaar anders

Bericht door MaartenV »

Raar, en vooral: irritant! Paar checkvragen die me door het hoofd schieten:

- Toevallig recent snaren gewisseld?
- Of je techniek aangepast?
- Staat de E-snaar netjes in de boog waarin de andere snaren zijn afgesteld? (Of 'hangt' hij er en beetje onder?) Merk je bij voorbeeld dat de actie van de E-snaar lager is dan van de rest?
- Heb je het op elke versterker?
- Heb je toevallig je EQ of een andere toonbepaler aangepast, op je bas, versterker of andere gear?
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Volume per snaar anders

Bericht door MaartenV »

Hmmm... Misschien wat foto's plaatsen? Of even terug naar die gitaarshop. En natuurlijk even laten weten wat er nou aan de hand was!
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7203
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Volume per snaar anders

Bericht door HNZ »

Wat kan - en mij wel eens is overkomen - is dat bij het plaatsen/verstellen van de pu door het aandraaien van de schroeven de pu naar beneden gaat op de schroefdraad van de schroef. Dan zit-ie dus vast op de schroef maar niet onder de schroefkop. Op enig moment in de tijd, door bv stoten o.i.d., 'schiet' de pu los en komt terug omhoog tot onder de schroefkop. En is zo dan een stuk hoger en dus dichter bij de snaar dan voorheen...
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13412
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Volume per snaar anders

Bericht door LeftyJ »

Zijn alle noten op je E-snaar harder, of alleen specifieke posities? Ik zou me namelijk ook kunnen voorstellen dat je de EQ van je versterker of je bas toch iets anders hebt staan dan anders, en in combinatie met hoog volume misschien een staande golf creëert in de ruimte. Dan is het alleen een kwestie van die frequenties isoleren en zachter zetten. Gaat het weg als je de lage tonen wat wegdraait, of zachter speelt?
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10837
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Volume per snaar anders

Bericht door Joey »

Stormbringer schreef:En vanzelf gaan ze volgens mij niet hoger of lager.
Tuurlijk kan dit gebeuren, als je met je vinger op een element rust dan is het goed mogelijk dat door de druk op het element de schroeven wat losser gaan zitten.
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7691
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Volume per snaar anders

Bericht door MR. LEE »

Om de oorzaak van dit probleem te tackelen kun je het volgende ( heel eenvoudig ) doen :

Je tikt met de kop van een ijzeren spijker pal naast elke snaar op het element .
( i.g.v. bloot-liggende polen ,....dan tik je op die polen )
Dit doe je op elke plaats met evenveel kracht !

Als je nu duidelijk onderling volume-verschil van die "plok" kunt waarnemen door je speaker , dan is het element verdacht.
( en indien niet , dan is het element in orde. )

Hanteer ook de volgende stelregel bij zo'n diagnose :

"Als je NIET weet wat het WEL is , ...dan moet je alvast WEL weten wat het NIET is."
( zo sluit je dingen uit , en hou je op het letzt het verdachte onderdeel over )

Dat laatste klinkt in eerste instantie een beetje sukkelig , maar is in wezen zeer cruciaal . :wink:
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4608
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Volume per snaar anders

Bericht door Hagen »

Dat is helemaal niet sukkelig. Het is een veelgebruikte methode in analyseren. Als er geen directe leads zijn, is het andersom zoeken en wegstrepen (reduceren) goud waard. Ik coach hierop, maakte vroeger mijn multiple choice toetsen ermee, ik hoor het uit uit het onderwijs, zie het in detectives, enz.
Plaats reactie