Pieters eerste echte zelfbouw

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
PierreDuFeu
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 jun 2011, 16:53

Pieters eerste echte zelfbouw

Bericht door PierreDuFeu »

Beste medeforumnaars,

Ik heb al wat aangemodderd met het assembleren van allerlei muziekinstrumenten (een basbanjo, een tekenkistgitaar, ...) en heb al een eigen ukulele gebouwd, maar nu is het eens tijd voor het serieuze werk: een echte zelfbouwbas.

Hier alvast een plaatje van mijn voorlopige ontwerp:
Afbeelding

Enkele algemene overwegingen en specificaties:
- Ik wil een compacte bas. Snaarlengte zou 31 à 32 inch zijn, of 80 cm. Kan er iemand contra's verzinnen om metrisch te gaan? Het meet in elk geval gemakkelijker...
- Birdsong bassen zijn hoe dan ook een grote inspiratiebron. Qua sound vind ik deze geweldig, leunt wat aan bij Spector: https://www.youtube.com/watch?v=BtfWSf86INg. Iemand ideeën qua elektronica? Ik ben er nog niet uit welke elementen ik wil gebruiken, waar ik ze wil plaatsen, enz. Liefst hou ik het zo simpel mogelijk (passief, liever 1 dan 2 elementen).
- Ik hoop zo veel mogelijk inheems en/of recuperatiehout te gebruiken. Iemand tips voor houtsoorten en hoe/waar ze te verkrijgen (liefst niet te ver van Gent/Antwerpen)?
- Commentaar op het design?

Alle input/suggesties/waarschuwingen/loftuitingen worden zeer gewaardeerd!
Gebruikersavatar
bie
Berichten: 103
Lid geworden op: 21 apr 2014, 17:56

Pieters eerste echte zelfbouw

Bericht door bie »

Ik heb in mijn projectje padoek en eik gebruikt, hoe dat gaat klinken...? (nog niet af)
kan je gewoon in de houthandel vinden en niet duur.


verder kan ik je niet veel vertellen aangezien ik zelf in m'n eerste project zit. maar op het forum zitten mensen die je zeker gaan kunnen verder helpen.

werk niet tegen de tijd, want dan ga je beginnen klossen, resultaat is oplossingen zoeken die nog meer tijd vragen.
IK KAN HET WETEN! :oudezak:

Er is er maar één die sneller bassen bouwt als z'n schaduw... en we weten allemaal wie dat is :jaaaaa:

veel succes !
Plaats reactie