Eerste bouwproject

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Eerste bouwproject

Bericht door Sanders »

Frederiek schreef: Toen ik de kop schetste begon ik met rechte snaren maar vond m uiteindelijk veel te smal... misschien die oude maar weer opvissen dus ;)
Van mij hoef je niets hoor, het is maar een idee ;). Als je de kop anders te smal vindt, misschien de kop van formaat wijzigen (dus gewoon herschalen tot je een straight-stringpull hebt), zodat de onderlinge lengte/breedteverhoudingen wel gewoon kloppen?
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Eerste bouwproject

Bericht door Frederiek »

Wauw dat zie ik dus echt net een paar dagen te laat... ik zal als ik alles bij elkaar heb eens foto's posten van mijn net aangeschafte hout :)

Alle tips zijn meer dan welkom! Beter nu dan achteraf ;) Denk je dat het in de praktijk veel verschil maakt, recht of hoek? Ik zie beide veel en ook bij de betere bassen zie je wel eens een hoek.
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Eerste bouwproject

Bericht door Frederiek »

Afbeelding
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7874
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Eerste bouwproject

Bericht door BassKees »

Mooi koffietafeltje! :D
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Eerste bouwproject

Bericht door Frederiek »

Meer hout!

Afbeelding

Er komt dus palissander tussen. Ik twijfel nog tussen wel/geen fineer en titebond/epoxy. Tips zijn welkom!

Iemand toevallig ooit epoxy met een pigment gebruikt? Ik ben bang dat het misschien in het lichte esdoorn trekt en dat zou natuurlijk echt :cry: :cry: :cry: zijn.
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Eerste bouwproject

Bericht door Pellek »

Niet gemaakt maar wel gezien. De kans dat dat erin trekt is inderdaad aanzienlijk. Ik zou gewoon titebond gebruiken, dat werkt goed en is makkelijker schoon te maken als je ergens morst/er teveel is.
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1018
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Eerste bouwproject

Bericht door Jimb »

Titbond werkt super, erg fijne lijm.
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Eerste bouwproject

Bericht door blablas »

:stupid:

Heb zelf geen ervaring met pigment in epoxy, maar heb bij bijna iedereen die het een keer heeft gedaan gehoord/gelezen dat het 'bleeding' problemen geeft met esdoorn en mahonie.
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Eerste bouwproject

Bericht door Frederiek »

Thanks, die optie kan ik dus mooi afstrepen!
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Eerste bouwproject

Bericht door Frederiek »

Hier weer een beetje vooruitgang met de kerstdagen in het midden. Ik ben begonnen aan de hals, uit Amerikaans esdoorn en noten. Ik ben overdreven anti-verspilling dus in plaats van de plank gewoon te halveren heb ik twee keer gezaagd. Scheelt weer een halfuurtje sportschool ;) Latjes een beetje netter geschuurd en alles zo goed mogelijk verlijmd. Wat ik van tevoren had moeten doen maar niet nodig vond en nu dus in de haast nog heb gedaan is links en rechts aan elkaar schroeven omdat de boel aan de wandel ging. Lengte heb ik genoeg maar het esdoorn kwam een paar mm krapper in de hoogte van wat ik had besteld dus ik durfde het niet aan.

Afbeelding

Afbeelding

Rottige slappe klemmen eerst, moeder der klemmen laatst (met dank aan mijn vader ;) ).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maandagavond alles uit de klemmen gehaald, eindjes afgezaagd (dat esdoorn is hard zeg) en ruw gelijk geraspt en geschuurd. Het wordt tijd dat we groter gaan wonen. De dikte is nu nagenoeg de einddikte voor de bas, dus als iemand een tip heeft hoe dit zo goed mogelijk (met de hand!) recht te krijgen zonder veel materiaal te verwijderen - heel graag. Ik heb twee aluminium hoekprofielen gekocht en was van plan er de bovenfrees overheen te laten wandelen. Het resultaat na noeste handarbeid...

Afbeelding

Ondertussen kreeg ik bijna een zenuwinzinking toen ik twee kromme cq getordeerde tops zag liggen. Ondanks de nodige voorzorgsmaatregelen (inclusief klemmen) is bij beide sets één plank aan de wandel gegaan. Ik ben er nu mee aan het experimenteren, hopelijk met goed resultaat.

Afbeelding

Afbeelding

Een hele hoop tekst voor een klein beetje vooruitgang ;) Gedachten zijn welkom!
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Eerste bouwproject

Bericht door Frederiek »

De hals balk deed gelukkig geen gekke dingen dus ik ben hem met de handschaaf te lijf gegaan. De timing kon niet beter, ik kreeg van mijn vader wat oud gereedschap dat nog van zijn vader en opa is geweest. Een paar gigantische beitels en een oude Stanley schaaf. Met een beetje werk (nog steeds niet zoveel als nodig was aan mijn NIEUWE kleine schaafje) maar er gaat niets boven oud gereedschap. Ik heb messen gemaakt dus ik wist hier wel raad mee ;) Als ik tijd heb maak ik een paar nieuwe schaafbeitels uit O1 want het nieuwe is echt van colablikjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit blijft toch mooi ;)

Afbeelding

Goed gereedschap betekent nog geen goede skills dus hier en daar wat happerig, hoewel behoorlijk netjes vlak tot mijn grote vreugde. Veel dunner durf ik nu niet te gaan omdat ik al redelijk dicht bij de eindmaat zit. Een grote reischaaf staat nu wel op het verlanglijstje.

Afbeelding

Afbeelding

Beste koop tot nu toe: iets dat wél echt recht is.

Afbeelding

Zagen zagen zagen. Helaas zat er nog wat spanning in waardoor de hals nu iets krom is (het meest krom is de tafel gelukkig, het blijft toch IKEA). Ik wilde aanvankelijk een hals en kop uit een stuk maken maar ik ben blij dat ik nu een dikke plak over heb gehouden voor een volgend project nu ik een schuine las maak. Wel jammer dat er niet veel materiaal overblijft voor een mooi hieltje daar, dat leek me net leuk om te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen was de toets aan de beurt, een dikke erg onregelmatige plak ebben. Na drie uur zwoegen was ik het echt zat en durfde ik het aan om mijn al eerder gebouwde freesopstelling te proberen. Die lag al klaar maar ik durfde het gewoon echt niet ;) Een aluminium sleetje voor de bovenfrees en twee stukken profiel op een meubelpaneel geplakt. Het werkte zo goed dat ik bang was voor nare verrassingen, maar geen tot dusver. Een kant is nu goed en de ander laat ik wat ruwer voor het geval er na het verlijmen nog wat meer af moet (hij is nu ook al behoorlijk dicht bij de eindafmetingen qua dikte). Wat doen jullie trouwens, eerst de vorm van de toets netjes maken of dat ineens uitzagen met de hals?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Overal zwart stof. Bleh.

Afbeelding

Volgende stap is de achterkant van de hals netjes maken en de schuine kanten zagen en afwerken. Ik verstop de las onder een stuk dat overblijft van de top, dus daar ga ik vervolgens mee aan de slag. Eerst de kop lijmen en dan een baan frezen voor de halspen leek me het handigst...

Ideeën zijn weer erg welkom, zowel constructief als voor de moraal ;)
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Eerste bouwproject

Bericht door blablas »

Frederiek schreef:Wat doen jullie trouwens, eerst de vorm van de toets netjes maken of dat ineens uitzagen met de hals?
Ik zorg dat een kant vlak is en lijm vervolgens dit vlak op de hals, daarna pas op dikte en in vorm maken, gelijk met de hals dus.
Gebruikersavatar
bie
Berichten: 103
Lid geworden op: 21 apr 2014, 17:56

Eerste bouwproject

Bericht door bie »

frees opstelling om te vlakken is goed gezien , ga ik ook eens proberen.

Thx for the tip :idea:
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Eerste bouwproject

Bericht door Frederiek »

Check, bedankt!

Blablas' methode is sjieker trouwens ;)
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Eerste bouwproject

Bericht door Frederiek »

De zaag gezet in de hals. Dat ging niet echt lekker maar ik kreeg toch met minder moeite dan verwacht een net oppervlak. Zo goed mogelijk geklemd maar helaas toch een beetje verschuiving. De lijmnaad zelf is wel netjes geworden dus we zullen zien wat er straks nog zichtbaar is als de top en de oren erop en eraan zitten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik had nog wat geëxperimenteerd met de kromme planken noten. Natmaken en klemmen, hete lucht en een strijkijzer hadden helaas geen of maar tijdelijk effect. Met het strijkijzer was ik wel in staat een licht kromgetrokken plankje notenhout mooi terug te laten buigen (beetje hitte op de bolle kant, die krimpt en trekt de andere kant recht). Hoe dit op langere termijn gaat werken weet ik niet, het voelt toch niet echt lekker om hout zo te mishandelen. Ik ga ze nu met twee bodyhelften verlijmen en die ineens aan elkaar in plaats van eerst de top, dan kan ik ook zien hoe hard het een het ander nog kromtrekt.

Afbeelding

Ik heb moeite met het bepalen van een geschikte werkvolgorde, wat denken jullie van: oren aanlijmen, voorkant vlakken, de achterkant ruw in vorm brengen (mooie overgang maken tussen kop en hals), kopfineer aanbrengen en dan sleuven frezen voor de halspen e.d. Of liever bijvoorbeeld eerst het profiel van de hals zagen (niet de rondingen) zodat de aangelijmde stukken met de lijn van de hals meelopen? Ik wilde esdoorn met weer een strookje walnoot aanlijmen in deze lijn, dus evenwijdig aan de rest. Goed idee?
Plaats reactie