Eerste bouwproject

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
anderson
Berichten: 281
Lid geworden op: 08 jul 2012, 22:24

Re: Eerste bouwproject

Bericht door anderson »

Ik loop al de tijd dat je de foto met jezelf en je bas geplaatst maar te denken, dat is de vriendin van Frederiek. Ik ging er van uit dat je een vent was, respect hoor. Ff een basje bouwen.... die Escher gitaarband vind ik gruwelijk tof! Hoe klinkt je element met zijn dichte deksel? :worship:
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7874
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: Eerste bouwproject

Bericht door BassKees »

Ik heb nog even de tijd genomen om deze hele thread opnieuw te lezen. Ben wel benieuwd: zijn er keuzes die je hebt gemaakt waar je achteraf toch spijt van hebt, wat zou je anders doen of in een andere volgorde doen als je deze bas opnieuw zou bouwen? En ik ben nog steeds heel benieuwd naar de klank van de bas!
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1651
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Re: Eerste bouwproject

Bericht door Ken »

Super mooi gedaan Frederiek. En hoe gaaf, een artikel in NoTreble! Complimenten!!
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Eerste bouwproject

Bericht door Frederiek »

Haha... je bent niet de eerste die zich vergist. Ik heb al eens een tafeltje gehad op een messenbeurs en dan stonden er mensen te wachten, of vroegen naar waar de maker van de messen bleef. Of een koerier met een kolomboor die toch echt een handtekening van MENEER de Vette nodig had.

En ik heb er ook een krukje bij :D

Afbeelding

Element onder de deksel klinkt net als het element zonder de deksel; geweldig. Kan erover opscheppen omdat ik hem niet zelf heb gemaakt ;) maar echt een fantastische sound. Ik ga binnenkort even iets proberen op te nemen, telefoonmicrofoontje stelt natuurlijk geen zak voor. Ik speel zelf nog maar een paar jaar en fretless is natuurlijk ook ff wennen dus misschien laat ik een vriend van me even wat inpielen. Hij is inmiddels al wel on stage geweest... :P Deze band is eigenlijk net te lang, ben nog aan het broeden op iets dat ook beter bij de bas zelf past.

Afbeelding

Wat betreft de ontwerpkeuzes die ik heb gemaakt heb ik van geen enkele spijt tot nog toe. Ik ben en blijf wel onzeker over of de halspen, mocht die dikke plak ebben grillig worden, voldoende tegendruk kan bieden. Tot dusver gaat het perfect maar ebben is gevoelig. Ik durfde alleen ook geen hele robuuste in te bouwen omdat ik dan misschien de hals aan de achterkant zou verknoeien. Ik had aanvankelijk in het elektronica graag een passieve toonregeling gehad, maar ik mis het totaal niet.

Qua werkwijze zijn er wel dingen die ik anders zou doen. Dit was natuurlijk in grote mate experimenteel dus volgende keer zijn er dingen die gewoon efficiënter kunnen. Op 1 staat dat ik mezelf moet vertrouwen dat ik het in een keer netjes kan (en niet nog uren aan het vijlen ben tot aan die potloodlijn, of tot vier keer toe de kop opnieuw uitdunnen en vlakken), en op 2 dat je nooit iets met geweld vast moet drukken (als je een gat boort van 14 dan is dat ook 14 en dan zit het busje voor je tuner dus echt vet vast, net als de pickup en het dekseltje voor de elektronica (PANIEK)). De manier waarop ik de sleuven in de hals heb gefreesd omdat ik de kop er al aan had gelijmd: zwaar onhandig. De lijn op de kop achter had ik netter kunnen verstoppen als ik eerst de hele hals taps toe had laten lopen en daarna pas de rest aan had gelijmd (ik twijfelde of het sterk genoeg zou zijn). Eerst de hals profileren en dan de toets in plaats van eerst de toets en daar dan een mal van moeten maken met het risico mis te frezen en de toets te verknallen. Een stip op de zijkant is niet netjes uitgelijnd ;) De busjes van de straplocks zijn te lomp vastgedraaid waardoor de lak daar direct een beetje lelijk is geworden. Lakken deed ik met spuitbussen en dat ging heel redelijk, maar dat moet volgende keer gewoon beter.

Eigenlijk wel een goed idee deze over een tijd nog eens te bouwen met wat kleine veranderingen!
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23265
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Re: Eerste bouwproject

Bericht door rich13 »

Ik wil niks af doen aan je werkelijk fantastisch mooie bas, maar die strap😍😍😍
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4592
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Eerste bouwproject

Bericht door Hagen »

Dit is Champions League werk! Wat een skills.
Die gitaarband en kruk met de Eschermotieven zijn prachtig, die messen cool! Wat is dat witte materiaal van die 2 messen?
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Re: Eerste bouwproject

Bericht door tjoepatjoep »

Wat een gave kruk zeg!
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Eerste bouwproject

Bericht door Frederiek »

Danku ^^ Het witte op de messen is micarta, een laminaat van kunsthars met in dit geval papier. Heel lastig om mee te werken maar wel de moeite waard! De kruk was een afdankertje van een muziekzaak, voor een tientje gekocht en opgelapt :)
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Eerste bouwproject

Bericht door Muziekschuur »

Oef, wat een mooie bas, messen en die band..... oef... Dat leerbewerken wat je doet is echt adembenemend. Precies wat mijn zoon ook helemaal top vind.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Eerste bouwproject

Bericht door Frederiek »

Inmiddels te horen... Niks spectaculairs van mijn kant :) https://soundcloud.com/user-48192804/lazz-at-last

Zou bijna deze vergeten!

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4592
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Eerste bouwproject

Bericht door Hagen »

Strap: Mooi gemaakt. Ik zeg Prince.
Gebruikersavatar
stan dale
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 jan 2012, 17:42

Re: Eerste bouwproject

Bericht door stan dale »

mooie, diepe en ronde sound klinkt goed! doet mij denken aan de sound van mijn gary willis fretless bass die je hier hoort als solo instrument
https://soundcloud.com/stijndeldaele/morning-glory
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Eerste bouwproject

Bericht door Frederiek »

Thanks!

Das een mooi stukje en een mooie sound, had 'm al even beluisterd via jouw post :) Ik vind dat een erg mooie bas!

Ik heb hier trouwens de flatwound cobalt snaren op zitten, die bevallen me eigenlijk veel beter dan ik had verwacht (ik hou niet zo van flats). Eerst had ik er tapewounds op zitten, die deden het goed op mijn ontfrette Fender, maar ik vond ze wat slapjes op deze. Uit nieuwsgierigheid deze cobalts gekocht en ze klinken lekker! Ze worden inderdaad sneller dof maar dat geluid past eigenlijk ook wel weer.
Gebruikersavatar
stan dale
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 jan 2012, 17:42

Re: Eerste bouwproject

Bericht door stan dale »

bedankt voor de tip, ben ook niet zo gek van flatwounds, maar toch kriebelt het ergens om een fretless bass te hebben met flats om een beetje mijn contrabas te benaderen. maar is voor een ander project ergens volgend jaar om een replica fretless te maken van de bas die nu bijna af is (wacht nog op de elektronica en dan kan het hartje beginnen kloppen)
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Eerste bouwproject

Bericht door Frederiek »

Alle afbeeldingen nog eens op een rijtje :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie