Nieuw (fretloos) projectje

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
bie
Berichten: 103
Lid geworden op: 21 apr 2014, 17:56

Nieuw (fretloos) projectje

Bericht door bie »

Het shapen is goed gelukt zie ik.

Heb jij les gekregen van Adriaan? Je hebt in elke geval zijn tempo van werken.

Mooie vorm van body en headstock trouwens!
elzenbas
Berichten: 90
Lid geworden op: 20 okt 2016, 21:50

Nieuw (fretloos) projectje

Bericht door elzenbas »

Haha , nee hoor en nu gaat het ook even in een wat lager tempo tot ik er uit ben hoe ik de elektronica wil hebben. Ik kan wel de halspen en tuners plaatsen maar dat heeft dan ook geen haast natuurlijk.
elzenbas
Berichten: 90
Lid geworden op: 20 okt 2016, 21:50

Nieuw (fretloos) projectje

Bericht door elzenbas »

[quote="deevit"]In de brug verwerken, zoals Rob Allen doet?

Had ik al eens gezien en overwogen, is wel mooi symmetrisch maar ik vind het niet echt mooi bij een doorlopende toets. Heb wel eens een delano pickup gezien wat ik dan wel aardig vind.
Bijlagen
hier zit de pickup niet in maar je ziet het idee.
hier zit de pickup niet in maar je ziet het idee.
profile-02.jpg (78.79 KiB) 1613 keer bekeken
elzenbas
Berichten: 90
Lid geworden op: 20 okt 2016, 21:50

Nieuw (fretloos) projectje

Bericht door elzenbas »

Een tijdje niks gedaan omdat ik zat te wachten op de juiste spulletjes.
Intussen de tuners, flatwound snaren en nu ook een seymour duncan element op de kop getikt :D
Het is er een uit de mid jaren 90 , actief met 2 mini schakelaartjes op het element. Vele zullen dit wel kennen maar ik ben benieuwd hoe het gaat klinken.
Heb net een pickup ring gemaak van een stukje trespa .
Bijlagen
DSC_7187.JPG
begin van de ring
begin van de ring
Het AJJ-1 brugelement met tone potmeter ( denk ik )
Het AJJ-1 brugelement met tone potmeter ( denk ik )
elzenbas
Berichten: 90
Lid geworden op: 20 okt 2016, 21:50

Nieuw (fretloos) projectje

Bericht door elzenbas »

zo gaat het ongeveer worden.
Iemand enig idee hoe de pickup aangesloten moet worden als ik alleen een tone pot gebruik en geen volume.?
Ik wil ook het uiteinde van het fingerboard gebruiken om de snaren in te haken zoals op de foto hier eerder geplaatst, maar dan kan ik de brug niet aarden. Zou dat een probleem geven met brom tot gevolg ?
Bijlagen
DSC_7194.JPG
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1220
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Nieuw (fretloos) projectje

Bericht door anavrin »

Volgens de Seymour Duncan-site is het raar om 1 jazz-pup te hebben zonder volume :roll: Het staat namelijk niet bij de opties die je bij de site van Seymour Duncan kan invoeren.

Dit is wat er het dichtst bij komt:
https://www.seymourduncan.com/wiring-dia ... -tone,none

Dan moet je dus alleen die volume weglaten, en de witte kabel aan de linker-lug van de tone-pot aansluiten en de zwarte aan de aarde.

Ik zie echter dat jouw element 3 kabeltjes heeft, dus wat verder onderzoek leert mij dat jij een actief element hebt. Dan kom je qua aansluitingen dus bij dit uit:

https://www.seymourduncan.com/wiring-dia ... bridge-apb

Hier geldt hetzelfde al bij het passieve schemaatje: Dan moet je dus alleen die volume weglaten, en de witte kabel aan de linker-lug van de tone-pot aansluiten en de zwarte aan de aarde.

Voor het brug-aarde-probleem zou ik onder de houten brug een metalen plaatje maken, met diezelfde sleufjes erin. Dan zie je daar van bovenaf niks van, maar de snaren raken wel het metalen deel (en dat sluit je dan onzichtbaar weer aan op de aarde van de electronica).
elzenbas
Berichten: 90
Lid geworden op: 20 okt 2016, 21:50

Nieuw (fretloos) projectje

Bericht door elzenbas »

Dank je :D en dan moet ik mijn geel weerstandje plaatsen als het groene in het schema denk ik ?
Ik heb echt geen verstand van electronica. :oops:
Het metalen plaatje was ik eigenlijk al van plan voor alle zekerheid. Hoewel ik bij de vorige ook geen geaarde brug heb ( is een "floating bridge") en eigenlijk geen last van een brom.
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1220
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Nieuw (fretloos) projectje

Bericht door anavrin »

Yep, weerstanden heb je in vele kleuren en maten. Het enige dat daarin belangrijk is, is welke waarde er op staat.
Aangezien ik het op internet niet heb gevonden: waar dienen die schakelaartjes eigenlijk voor?
elzenbas
Berichten: 90
Lid geworden op: 20 okt 2016, 21:50

Nieuw (fretloos) projectje

Bericht door elzenbas »

Daarmee kun je de toon ( mooi gezegd de resonantie frequentie) op 4 verschillende standen zetten.
Meer of minder sustain of attack. Het is een new old stock model van rond de jaren 90.
Ben zelf wel erg benieuwd hoe dat klinkt.
elzenbas
Berichten: 90
Lid geworden op: 20 okt 2016, 21:50

Re: Nieuw (fretloos) projectje

Bericht door elzenbas »

Een tijdje stil gelegen door andere bezigheden maar nu de draad weer opgepakt. Heb de electronicaholtes gefreesd en posities bepaald voor de jackplug en toneknophttp://basgitaarforum.nl/download/file.php?mode=view&id=10931.
Bijlagen
IMG_1989.JPG
IMG_1989.JPG (1.96 MiB) 1363 keer bekeken
IMG_1990.JPG
IMG_1990.JPG (2.92 MiB) 1363 keer bekeken
elzenbas
Berichten: 90
Lid geworden op: 20 okt 2016, 21:50

Re: Nieuw (fretloos) projectje

Bericht door elzenbas »

Ik had in een ander draadje hulp gevraagd voor een aansluitschema viewtopic.php?f=11&t=66119
Dankzij Anavrin ben ik er waarschijnlijk wel uit maar toch proef ik nog wat twijfel. Als er iemand is die een definitief antwoord heeft zou dat geweldig zijn.
Punt is dat ik een actief element heb waar ik alleen een toneknop op wil. Op het net is heel veel te vinden qua schema's maar dat dus niet wat ik eigenlijk raar vind ?? Of is de volumeregeling nou zoveel belangrijker dan de toneregeling ?
Ik zou zeggen volume is makkelijk te regelen op de versterker ( of in mijn geval de amplug) en tone natuurlijk ook maar ik dacht zo toch meer controle te kunnen hebben.
Of zie ik het helemaal verkeerd ?
Zijn er hier die dat ook zo hebben gedaan ?
elzenbas
Berichten: 90
Lid geworden op: 20 okt 2016, 21:50

Re: Nieuw (fretloos) projectje update

Bericht door elzenbas »

Weer wat verder met de fretless. Fingerboard gelijmd en op maat geschuurd. Draaibare topkam gemaakt en vooral veel geschuurd om de rondingen zo mooi mogelijk te krijgen. Begint ergens op te lijken :dance: Oja ook de sidedots geplaatst en de brugzadeltjes gemaakt . het is de bedoeling dat die er los op komen als een zwevende brug. Ben benieuwd of dat werkt.
Bijlagen
IMG_1814.JPG
IMG_1814.JPG (975.36 KiB) 1314 keer bekeken
IMG_1813.JPG
IMG_1813.JPG (1.27 MiB) 1314 keer bekeken
IMG_1812.JPG
IMG_1812.JPG (1.24 MiB) 1314 keer bekeken
Laatst gewijzigd door elzenbas op 20 mar 2017, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
elzenbas
Berichten: 90
Lid geworden op: 20 okt 2016, 21:50

Re: Nieuw (fretloos) projectje

Bericht door elzenbas »

en de brug zadels
IMG_1998.JPG
IMG_1998.JPG (1.63 MiB) 1314 keer bekeken
elzenbas
Berichten: 90
Lid geworden op: 20 okt 2016, 21:50

Re: Nieuw (fretloos) projectje

Bericht door elzenbas »

en de achterkant
Bijlagen
IMG_1816.JPG
IMG_1816.JPG (1.25 MiB) 1307 keer bekeken
elzenbas
Berichten: 90
Lid geworden op: 20 okt 2016, 21:50

Re: Nieuw (fretloos) projectje

Bericht door elzenbas »

nadeel van multiplex is dat het best wel hard is dus het schuren valt wel tegen.
Plaats reactie