Stan's eerste zelfbouw bassbody

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
stan dale
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 jan 2012, 17:42

Stan's eerste zelfbouw bassbody

Bericht door stan dale »

Goed vandaag de mal gemaakt voor mijn eerste self made body.
Om een lang verhaal kort te maken , heb ik reeds enkele jaren gewaagd om mijn eigen bassen te upgraden, met vallen en opstaan en dit ook veel bassen van mijn leerlingen verbeterd en problemen opgelost.
Bij de verhuis van mijn ouders kreeg ik een bovenfrees, leuk maar heeft 3 jaar niets uitgespookt. Tot deze zomer ik een schuifdeur maakte voor in mijn nieuwe garage en dus een een gleufje moest frezen in de deur onderaan. Tijd om de frees uit te halen. Ik was zo onder de indruk van de frees en door velen jullie hier bezig te zien heeft mij geïnspireerd om een stap voruit te maken en te beginnen met een eigen body te maken.
Eigenlijk was hij af tot ik merkte dat ik mij vergist heb in de lengte van de brug. Ik had een mal die blijkbaar diende voor een 35 inch scale bas en zelfs met de brug op te schuiven was het nog niet opgelost want deze stond tegen de brug pick-up :facepalm:
Maar goed uit fouten kunnen we leren en niet opgeven is de boodschap.
Vandaag de mal gemaakt met een eigen ontwerp, een paar dingen gepikt van de bassen die hier bij mij hangen.
De body zal bestaan uit 3 delen alder, padouk, alder. De paddock zal als een toneblock fungeren. De hals is reeds gemaakt door warmoth, een 5 string deluxe roasted maple neck met pau ferro toets. Alvast een paar kiekjes van waar ik nu sta.
Op de alder body delen ben ik van plan om 2 lagen fineer (walnoot en sappele pomele) aan te brengen. Ben hier op gekomen doordat het paddock middenstuk een mm uitsteekt en dat wat moois opleveren in het vervaardigen van deze bas.
Ideeën, suggesties en of opmerkingen zijn zeer welkom aangezien het de eerste keer is dat mij op glad ijs waag. :worship:
Gebruikersavatar
stan dale
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 jan 2012, 17:42

Stan's eerste zelfbouw bassbody

Bericht door stan dale »

en dan nu de bijlagen
mijn vrouw had intussen het lumineus idee om de eerste mislukte body te gebruiken als snijplank.
Waarvoor vrouwen toch goed voor kunnen zijn :D
Bijlagen
warmoth neck
warmoth neck
mal
mal
mal met neck, bridge en padouk control plate
mal met neck, bridge en padouk control plate
Gebruikersavatar
stan dale
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 jan 2012, 17:42

Stan's eerste zelfbouw bassbody

Bericht door stan dale »

en de rest van afbeeldingen
Bijlagen
fineer sapele pomele
fineer sapele pomele
fineer walnoot
fineer walnoot
hout body
hout body
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Stan's eerste zelfbouw bassbody

Bericht door rensbass »

Cool, waar is dat kleine vakje voor je controlplate voor? Heb je vaker gefineerd?
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
stan dale
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 jan 2012, 17:42

Stan's eerste zelfbouw bassbody

Bericht door stan dale »

dat is voor de batterij en dus de achterzijde van de body.
Heb al een paar keer kleine dingen gefineerd, is nauwkeurig werk en zorgen dat je geen bellen en lucht hebt en alles goed met spanklemmen aanklemt. Op het net is er iemand die een steve vai gitaar lamineert met enkel rijstzakken :facepalm:
gelukkig had hij maar 1 luchtbel. ik ga eerst zien met overtollig stukje en lamineren wat ik best doe. eerst de routings frezen en dan lamineren en uitsnijden. of alles lamineren en dan de routings doen. Ik heb daarvoor ook speciaal de mal gemaakt om dingen mooier te kunnen uitsnijden
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Stan's eerste zelfbouw bassbody

Bericht door rensbass »

Juist, actief. Zou je m dan ook niet back-routed maken? Ivm je mooie top?
Fineren zou ik als eerst doen, daarna de delen samen voegen en daarna uitzagen/frezen etc.
Fineer volledig aandrukken is wel een must. Je kan evt de 2 wings met de fineerkanten tegen elkaar aan drukken. (Doe er dan een velletje papier tussen ivm lijmdoorslag)
Tof project, ga ik zeker volgen.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
stan dale
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 jan 2012, 17:42

Stan's eerste zelfbouw bassbody

Bericht door stan dale »

wow rensbass dat is een goed plan, had zover nog niet gedacht maar is dus wel de ideale oplossing.
Backrouting heb ik nog geen ervaring mee, ga het nog eens bekijken. misschien voor een volgend project want heb daarvoor al 2 stukken black limba, met een mooie bookmatched tekening die ik niet zou teveel willen breken.
Wordt vervolgd en super bedankt voor de tip.
Je hebt blijkbaar al iets meer ervaring met fineren
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Stan's eerste zelfbouw bassbody

Bericht door rensbass »

Fineren is al weer een poosje geleden, we deden t vroeger op mn werk vaker.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
stan dale
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 jan 2012, 17:42

Stan's eerste zelfbouw bassbody

Bericht door stan dale »

ondertussen eens een filmpje posten met warmoth bass die ik begin vorig jaar heb samengestoken.https://www.youtube.com/watch?v=JojABmYF_kE
Straks beginnen de fineer lagen te lijmen van het nieuw project
Gebruikersavatar
anderson
Berichten: 281
Lid geworden op: 08 jul 2012, 22:24

Stan's eerste zelfbouw bassbody

Bericht door anderson »

Realiseer je dat je mega clean moet werken met fineer. Je schuurt een bobbeltje er niet zomaar even uit want eer je begint te schuren ben je al door het fineer heen. Je kunt ook een wat dikker fineer nemen = 1,5 mm.. Succes met je bouw, blijf naar de foto's uitzien.
Gebruikersavatar
stan dale
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 jan 2012, 17:42

Stan's eerste zelfbouw bassbody

Bericht door stan dale »

Dank je anderson, heb nu net de eerste laag fineer gelijmd en aangebracht. Ik heb de kleefzijde van het elzenhout heel fijn geschuurd en mooi van alle vuiligheid ontdaan. net ales het het kleven mooi aangedrukt op een witte fineer tafel met nog papier ertussen. nu eventjes laten rusten en hopelijk valt het mee.
Bijlagen
DSCN2731.JPG
DSCN2730.JPG
Gebruikersavatar
stan dale
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 jan 2012, 17:42

Stan's eerste zelfbouw bassbody

Bericht door stan dale »

trouwens als je deze gast met zijn rijstzakken bezig ziet denk je alles kan beter :lol:
https://www.youtube.com/watch?v=CE2TJxlEXcg
Gebruikersavatar
stan dale
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 jan 2012, 17:42

Stan's eerste zelfbouw bassbody

Bericht door stan dale »

intussen na een paar uur geklemd te zijn eens gecheckt hoe de eerste laag fineer aangepapt had en tot mijn verbazing was hij heel netjes strak en geen bellen of bollen te zien, de 2 stukken terug samengevoegd met een velletje papier en nog tegen mekaar aandrukken tot morgen dan reng ik de 2 de fineer aan. Thx rensbass voor de info!
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1019
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Stan's eerste zelfbouw bassbody

Bericht door Jimb »

Je gebruikt wel erg weinig klemmen, daarom zie je in de hoeken ook niet veel squeeze out van de lijm. Als je niet de stukken tegen elkaar aan verlijmt zoals Rens bedoelde is het verstandig de fineer een beetje uit te laten steken zodat deze naderhand gemakkelijk recht te schuren is met je body stukken, omdat fineer wat kan uitzetten en krimpen tijdens het lijmen. Ik zet ze meestal ook van met een spijkertje (op een stuk dat verwijderd wordt) zodat hij niet kan verschuiven.

Ik gebruik zelf het liefst bak papier (voor in de oven), omdat daar de lijm niet aan hecht en je dus ook het vastgeplakte papier niet weg hoeft te schuren naderhand.

Er zit ook veel verschil in de vellen fineer; sommige zijn veel vervelender om te lijmen omdat ze alle kanten op gaan als ze nat worden van de lijm, met de kans op luchtbellen. Andere blijven veel beter recht.
Moet zeggen dat ik het resultaat met de rijstzakken in dat filmpje ook best goed vind ik eigenlijk, zeker met een body waar al contouren in zitten lijkt me de methode niet verkeerd. :mrgreen:
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
stan dale
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 jan 2012, 17:42

Stan's eerste zelfbouw bassbody

Bericht door stan dale »

Dag JimB
inderdaad goed opgemerkt, ik heb na de foto nog enkele klemmen bijgestoken en bij de 2de fineerlaag iets meer overgehouden zodat de de lijm echt uit de naden kwam zoals je beschrijft. Deze morgen geschuurd zoals je zei en nu de body delen aan mekaar gelijmd. Het papier kleeft er wat aan en bakpapier zal beter zijn, maar mijn vrouw gebruikt dat nogal graag in de keuken :lol:
De fineer is heel goed gelukt alleszins, geen bollen of luchtbellen te merken en goed aan het hout gehecht. Het papier kreeg ik vrij gemakkelijk af. bedankt voor de tips. Tot nu toe is alles al geslaagd. Thx for the support! :jam:
Plaats reactie