Bouwpakket "Muff Fuzz" overdrive-pedaal>soundfiles in post 6

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1214
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Bouwpakket "Muff Fuzz" overdrive-pedaal>soundfiles in post 6

Bericht door anavrin »

Een beetje een verwarrende naam want het is geen Fuzz-pedaal, maar zo heette het origineel van ElectroHarmonix vroeger ook, terwijl deze tegenwoordig Muff Overdrive heet.

Mijn eerste poging om een pedaal te maken en wat mij betreft goed gelukt. Toen ik het stripboard zag, was ik wel bang dat het erg klein en veel gepiel ging worden, maar het solderen aan het stripboardje stelt echt niks voor.

De foto's:

Behuizing: gaten boren en aansluitingen en knoppen passen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Soldeerwerk:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier begint het gepiel pas :wink: :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En klaar:

Afbeelding

Afbeelding

Het moeilijkste vond ik om het stripboardje netjes op maat te maken. De eerste heb ik met een schaar geknipt en daar verbrokkelde het plastic deels, dus die kon gelijk weg.

Toen ik het pedaal ging testen hoorde ik het bypass-geluid netjes, maar toen ik de drukknop inschakelde niks meer. Het led-je ging wel aan, maar verder geen geluid, geen gekraak, niks. Bleek een stukje van het soldeer van het stripboardje tegen de behuizing te komen. Makkelijk opgelost met een stukje tape tussen de behuizing en de electronica.

Wat ik ook had moeten passen vantevoren, was de binnenmaten van wat er allemaal in kwam (met name de batterij). Ik had nu de positie van de input en output afgestemd op de positie van mijn EHX PitchFork-pedaal, zodat ze netjes recht naast elkaar op m'n pedalboard kunnen, maar niet in de gaten gehouden dat bij de PitchFork de batterij op een andere plek zit. Toen alles klaar was, moest de output dus nog verplaatst worden, waardoor er nu een gat teveel zit. Zit nu een stukje tape overheen, maar dat wordt nog wel opgelost met de graphic/afwerking die erop komt. Verder is zo'n "soldeer-hulpje" (vasthoud-ding) wel erg makkelijk, had ik 20 jaar geleden moeten kopen :oudezak:

Als ik tijd heb, zal ik ook wel een soundfile maken en hier toevoegen.

Verder was het erg goed te doen, eigenlijk wel een makkie afgezien van wat beginners-foutjes/leermomentjes.
Laatst gewijzigd door anavrin op 28 jan 2017, 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Bouwpakket "Muff Fuzz" overdrive-pedaal

Bericht door bobbelmans »

Leuk!
Hoe lang ben je dan met zoiets bezig?
face down in the dirt
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1214
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Bouwpakket "Muff Fuzz" overdrive-pedaal

Bericht door anavrin »

Ik gok dat ik per aansluiting 1 min bezig ben geweest en de gaten die geboord zijn duren voor het boren misschien 2 min (aangezien ik geen conische boor heb en dus met meerdere boortjes moet werken), dus dan kom ik op 69 min voor het solderen en 12 minuten voor het gaten boren. Echte werk-tijd zou dus 81 minuten zijn (wat ik best geloof) + wat passen en meten en verzinnen waar je de knopjes e.d. wil hebben.

Omdat dit de eerste keer was, zal het ook wat meer passen en meten en verzinnen zijn geweest dan bij de volgende, maar per soldeerplekje ben je gewoon niet meer tijd kwijt dan 1 minuut, want anders frituur je je electronica/ het stripboard.

Mocht ik deze nog een keer maken, dan zal de totale werktijd ongeveer 90 minuten moeten kunnen zijn. Echt wel leuk priegelwerk.

De afwerking gaat waarschijnlijk ook nog wel wat tijd in zitten, want ik weet niet eens of ik 'm ga spuiten of er een sticker/decal overheen komt. Ik weet ook nog geen naam, maar wellicht komt die wel als ik er een weekje op heb gespeeld. Eerste ingeving = "Vuig" 8)
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1214
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Bouwpakket "Muff Fuzz" overdrive-pedaal

Bericht door anavrin »

Het mooie is ook dat ik de echte EHX Muff Overdrive op m'n verlanglijstje had staan, maar die nu dus niet meer hoef te kopen. De echte is € 49,- en deze € 22,-
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1214
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Bouwpakket "Muff Fuzz" overdrive-pedaal

Bericht door anavrin »

Aangezien dit toch mijn eigen leer-project is, heb ik het pedaal ook maar wat kleur en graphics gegeven. Ik had nog een spuitbus autolak staan van m'n oldtimertje, dus die heb ik gebruikt. Eerst opschuren, daarna 2 lagen primer en daarna 2 lagen "speedwell blue":

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aangezien ik niet tevreden was met het moeten verplaatsen van de output ivm de positie van de batterij en het printje, heb ik het printje verplaatst naar boven (tussen de pot en de jack-aansluitingen) en de batterij naar onder. Hierdoor kon de output weer naar het originele gat, zodat deze precies netjes naast m'n EHX PitchFork past. Het andere gat heb ik dichtgemaakt met een stukje aluminium (met dubbelzijdige tape).

Afbeelding

En zo staat ie dan op het pedalboard:

Afbeelding

Waarschijnlijk was het mooier om de decals niet te gebruiken (ook vanwege dat m'n printer niet zo netjes print), maar ook dat was een mooi leer-momentje. Die decals werken best makkelijk, en met wat meer aandacht en een andere printer, wordt dat best netjes.
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1214
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Bouwpakket "Muff Fuzz" overdrive-pedaal

Bericht door anavrin »

Dank je.

Ik heb inmiddels wat soundfiles gemaakt met de memo-functie van m'n telefoon :facepalm: (aangezien m'n microfoon van m'n computer niet mee wilde werken).

Aangezien het volume dat het pedaal in gaat, bepaalt hoeveel distortion je hoort, fungeert je volume van je bas/gitaar dus als Gain-knop en de knop op het pedaal als uitgangsvolume.

Eerste opname is van de bas met het volume van de bas op 80%, eerst clean dan met effect. Daarna het volume van de bas op 100%, eerst weer clean en dan weer met effect:
https://members.home.nl/100procentmafkee ... %20bas.mp3

Tweede opname is van m'n gitaar met het volume op 100%, eerst clean, daarna het effect aan:
https://members.home.nl/100procentmafkee ... gitaar.mp3

Aangezien het pedaal in de gitaar-chain van m'n pedalboard zit, zal ik 'm waarschijnlijk weinig voor bas gaan gebruiken. Ik ben ook niet zo van de overdrive op bas omdat ik het cleane geluid van m'n bas gewoon supermooi vind en als ik meer crunch wil, dan draai ik de gain van m'n versterker wel verder open.

Verder valt me voor gitaar vooral op hoeveel goed dit extra pedaaltje doet voor die MT-2 die erachter zit. In plaats van een steriel metal-geluid, geeft de combinatie van de 2 pedalen samen een vet metal-geluid met een erg goede sustain.

EDIT: soundfiles omgezet naar MP3 en linkjes aangepast.
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1214
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Re: Bouwpakket "Muff Fuzz" overdrive-pedaal>soundfiles in post 6

Bericht door anavrin »

Vandaag het "Spaghetti-incident" wat netter gemaakt.
Van dit:
Afbeelding

Naar dit:
Afbeelding
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1214
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Re: Bouwpakket "Muff Fuzz" overdrive-pedaal>soundfiles in post 6

Bericht door anavrin »

Buitenkant ook wat soberder gemaakt:

Afbeelding
Plaats reactie