Vreemd gedrag Fender Wide Range Bucker

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5551
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Vreemd gedrag Fender Wide Range Bucker

Bericht door Herman »

Hallo,

Ik heb van de week de B-Stock Starcaster bas binnen gekregen van Music Store. Gezien de prijzen die tegenwoordig gaan voor deze bassen was het echt een koopje. Maar ik denk dat ik weet waarom het een B-stock was: het achterste element doet erg raar. Toen ik de bas kreeg, deed deze het niet. Gezien de betaalde prijs en mijn nieuwsgierigheid ben ik zelf maar op onderzoek uit gegaan, met het risico eventuele garantie kwijt te spelen. elementen los, potmeters en 3-weg schakelaar los, input ook. Omdat het een semi-hollow is, is er allen ruimte door de F-gaten, dus dat was wel een gepiel. Afijn, eigenlijk niks kunnen vinden, dus met veel pijn en moeite de boel weer inelkaar gestoken, en wat blijkt: hij deed het weer! Ik blij natuurlijk, maar ook een beetje ongerust, want waar werd het nou door veroorzaakt. De rest van de avond op het basje gespeeld en alle mogelijke setting gebruikt, geen probleem. De volgende dag deed hij het echter weer niet. Vreemd! Weer snaartjes er af, elementje los, maar wederom niks kunnen vinden. De boel weer inelkaar, combootje aangesloten en verrek, er was weer signaal! Snaren er weer op en weer de rest van de avond spelen. Op een gegeven moment merkte ik dat het achterste element begon te vervormen en langzaam aan steeds zachter klonk tot hij helemaal niks meer deed. Eerst maar een gezonde nachtrust, en vanmiddag weer aangesloten. Niks! Omdat hij in de eerdere gevallen weer ging leven nadat de snaren er af waren geweest, nu ook weer de snaren er af gehaald, en inderdaad, na een uurtje weer geprobeerd en verrek: signaal is weer terug!

Wat kan dit zijn? Ik weet het niet. Terug sturen zal moeilijk worden omdat er heel lichte sporen van mijn knutselarij zijn achtergebleven (het zal niemand echt opvallen, maar ik weet het). Heb wel een berichtje aan MS gedaan overigens, en ook verteld dat ik zelf aan het onderzoeken ben geslagen. Kijken wat ze zeggen.

Ik ben echter geïntrigeerd door dit fenomeen. Het zal iets met magnetisme zijn ofzo?

Iemand ideeën?
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Vreemd gedrag Fender Wide Range Bucker

Bericht door en Adriaan »

Ik denk voodoo.
Gebruikersavatar
RedNeckBBQ
Berichten: 1188
Lid geworden op: 28 aug 2011, 21:34

Vreemd gedrag Fender Wide Range Bucker

Bericht door RedNeckBBQ »

Hoe raar het ook klinkt, komt het geluid ook terug als je de bas schud?

Want, dit doet mij denken aan een kabelbreuk ergens in het draad van de pickup of een slechte verbinding waar hij aan de humbucker vastzit.
Instrumenten:
Rickenbacker 4003 Mapleglo '13
Fender AVRI '57 Precision Bass '88
Epiphone Blackbird IV Pro Bass
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5551
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Vreemd gedrag Fender Wide Range Bucker

Bericht door Herman »

Dat was inderdaad ook mijn eerste gedachte, maar ook morrelen aan de draadjes maakte geen verschil, niet als ie het goed doet en niet als hij het niet doet. Het element werkt perfect, hang hem weg, en de volgende dag is het over. Nu hangt ie al een hele tijd stil zonder snaren, en controleer ik regelmatig even de output met een schroevendraaiertje: geen probleem!
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Vreemd gedrag Fender Wide Range Bucker

Bericht door Rieno »

Dit soort gedrag associeer ik eerder met een schakelaar die niet helemaal lekker z'n ding doet eigenlijk..zit er een schakelaar op deze bassen voor de elementen?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5551
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Vreemd gedrag Fender Wide Range Bucker

Bericht door Herman »

Ja, een driestanden schakelaar. Zou dat het zijn? Zal dat ding eens even nalopen dan...
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5551
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Vreemd gedrag Fender Wide Range Bucker

Bericht door Herman »

Raar.. De hele avond zonder snaren in zijn standaard gehangen en al die tijd steekproefsgewijs positief gecheckt. Snaren er op gelegd, en hopla, dood als een pier... :?
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Vreemd gedrag Fender Wide Range Bucker

Bericht door Rieno »

Als je de snaren erop legt of er op speelt, dan beweegt de gitaar..en als je dan een brakke schakelaar hebt, dan komt ie vanzelf op een punt dat ie er mee ophoudt. Als je toch al aan de knutsel bent geweest, kun je altijd eens proberen de schakelaar te omzeilen en wat draadjes door te verbinden.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5551
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Vreemd gedrag Fender Wide Range Bucker

Bericht door Herman »

thanks Rieno, klusje voor morgen, voor tussen de griepaanvalletjes door.. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Vreemd gedrag Fender Wide Range Bucker

Bericht door Rieno »

Als je mazzel hebt, heb je koorts genoeg om zonder soldeerbout te werken :jaaaaa: Beterschap!
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Vreemd gedrag Fender Wide Range Bucker

Bericht door Muziekschuur »

In dit soort situaties zou Fender wel behulpzaam kunnen zijn met het versturen van een pickup of schakelaar.. Ik heb al eerder toestemming gevraagd om een reparatie te mogen doen. En een vervangend onderdeel gekregen. Foto's doen wonderen. Dit soort fouten in electronica kosten veel tijd. En als je dan uiteindelijk een voordeeltje, mooie bas en een vervangend onderdeeltje hebt, zij blij jij blij.

Mogelijk kun je beide pickups uitbouwen inclusief alle bedrading en schakelaars. Dan alles doormeten.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5551
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Vreemd gedrag Fender Wide Range Bucker

Bericht door Herman »

Oké , status update.

Vanmiddag de hele guts uit de bas gesloopt (hé hij kon toch niet meer retour :? ). Alles los gesoldeerd, en een schema opgezocht bij Dimarzio voor 2 humbuckers met ieder z'n eigen volume en toon. Die was er natuurlijk, dus de 3-standen schakelaar losgekoppeld en alles opnieuw aangesloten. Wát een vervelende klus bij zo'n semi-hollow zeg, maar met wat inventiviteit gelukt. Ik had nog een paar oranje dropjes liggen, dus die er ook maar meteen ingezet. De boel weer dicht en aangesloten op de combo. Veel ruis en weinig output. De boel weer los en elke pot geaard, de boel weer inelkaar en Hoera! Tot nu toe perfect, en, bijkomend voordeel is dat er zonder die 3-standen schakelaar je veel meer geluidsmogelijkheden hebt. Vét!

Bedankt voor de tips! :D
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26347
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Vreemd gedrag Fender Wide Range Bucker

Bericht door Hans58 »

Koel! :thumbsup:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Vreemd gedrag Fender Wide Range Bucker

Bericht door Rieno »

Ha, mooi! Hoop dat het inderdaad het probleem heeft opgelost :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5551
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Vreemd gedrag Fender Wide Range Bucker

Bericht door Herman »

Krijg ik een reactie op mijn bericht aan Music Store dat het achterste element het soms niet doet (deed), krijg ik de volgende reactie: :facepalm:

Beste,



wat is het „achterste“ element dan precies?



Met vriendelijke groet,

René Heinrichs


Verkoop voor België & Nederland
Music Store Professional
Tel +49 (0) 221-8884-1664
Fax +49 (0) 221-8884-2500
Email: export-nl@musicstore.de
Net: https://www.musicstore.de

------------------------------------------

MUSIC STORE professional GmbH
Istanbulstrasse 22-26
51103 Köln



Music Store professional GmbH

District Court cologne 5933 HRB

General Manager: Michael Sauer

VAT: DE-122781682
Plaats reactie