Bass body - mark 1

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
BassJim
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 mei 2013, 00:44

Bass body - mark 1

Bericht door BassJim »

Geïnspireerd door een aantal van jullie om mijn droom tot werkelijkheid te brengen....

Nadat ik mijn StingRay voorzien had van een fretless Status hals had ik een mooie hals over. Zonde om die in een doos te laten slingeren. Zal ik dan toch eens..... voor alles een eerste keer. Uitdaging met mezelf aangegaan, zou wel veel improviseren worden met de beperkte middelen die ik heb....

Afbeelding

Met Sandwich constructie van de Wal bass in het achterhoofd hout gehaald bij de Arnhemse fijnhouthandel: Walnoot voor en achterzijde, mahonie (niet op foto) als center piece met fineer laagje Purple Heart. Walnoot balk was iets te smal voor bookmached, maar te mooi om niet te gebruiken, met Padoek en Purple heart oplossing voor gevonden :)

Afbeelding
Walnoot front, achterzijde en Mahonie center piece vlakken en gelijmd.

Afbeelding
Fineren nog niet eerder gedaan, geen pers voorhanden, met strijkbout geprobeerd. Een zijde in een keer, de andere was een helft gaan lopen :? . Half vast gaan zitten. Uurtje later nieuwe helft op z'n plaats gekregen.

Afbeelding
Padoek en Purple Heart delen met essen strip.

Afbeelding
Lijmen van de sandwich, missie geslaagd :)

Afbeelding
Met de Padoek en Purple Heart delen de body verbreden. Hopen dat de kleuren blijven....

Afbeelding
Het grote werk....zagen en frezen (natuur wel eerst freestafel moeten maken..). Ging erg veel werk zitten in het maken van de frees templates, alles 10x nameten en de proef passtukken maken.

Afbeelding
Werkt super zo'n Japanse rasp :) Ebbenhouten battery cover zonder schroeven.

Afbeelding
Erg blij met het eerste resultaat. O ja, body gewicht is verrassend laag, 2,7kg.

Afbeelding
Proef fit van de onderdelen (Nordstrand MM 4.2 pick-up en John East BTB MMSR 2 preamp) en de eerste van de vele lagen Tung olie (over geduld hebben gesproken...).

Afbeelding
Het eindresultaat :D

Afbeelding
Smaakt naar meer :D
Live your dream but don't dream your life!
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4845
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Re: Bass body - mark 1

Bericht door Green Goblin »

Prachtig.
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4608
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Bass body - mark 1

Bericht door Hagen »

Alleerst een compliment: prachtig gedaan!
Daarna mijn voorkeur: De nog witte met die zwarte hardware als contrast en die warme houten bodyranden. :kwijl: :kwijl: :kwijl:
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26339
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Bass body - mark 1

Bericht door Hans58 »

Nou weet ik niet waar die beperkte middelen van jou uit bestaan, maar ik kan niet anders zeggen dan dat het er behoorlijk doordacht uitziet, goed lijkt te zijn aangepakt, en ik het een bijzonder fraai stuk werk vind!
Petje af hoor. :thumbsup:
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2993
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: Bass body - mark 1

Bericht door blablas »

Goed eerste begin in de DHZ bouw. :) Ziet er fraai uit.
Bij de volgende ook zelf de hals bouwen? Gezien de kwaliteit van wat je hier ten toon spreid moet dat ook niet zo moeilijk zijn voor je - en het is heel bevredigend om een volledig instrument te bouwen.
Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 2229
Lid geworden op: 31 jan 2010, 15:54

Re: Bass body - mark 1

Bericht door we tigers »

Schitterend!
| Rickenbacker | Höfner | Peterbuilt | BassVI
Gebruikersavatar
anderson
Berichten: 281
Lid geworden op: 08 jul 2012, 22:24

Re: Bass body - mark 1

Bericht door anderson »

Strak werk, het niveau van de nieuwe lichting bouwers ligt hoog! :worship:
Gebruikersavatar
stan dale
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 jan 2012, 17:42

Re: Bass body - mark 1

Bericht door stan dale »

Prachtig man en die oplossing die je bedacht hebt aan de uiteinden geniaal. Smaakt zeker naar meer! Leuk toch als het goed lukt. Zoals blablas zegt, de volgende stap je eigen nek maken. Heb daar nu ook aan gewaagd en het valt beter dan ik dacht. Doen man!
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Bass body - mark 1

Bericht door Erelid »

Prachtig! Maar ben ook wel benieuwd hoe hij klinkt.
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Re: Bass body - mark 1

Bericht door Erikx »

Hartstikke mooi man! Op naar de volgende.
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3027
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Re: Bass body - mark 1

Bericht door Britsie »

WOW! Prachtige bas.
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Gebruikersavatar
HNZ
Berichten: 7203
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:46

Re: Bass body - mark 1

Bericht door HNZ »

G E W E L D I G ! ! ! ! ! :worship:
Gebruikersavatar
BassJim
Berichten: 20
Lid geworden op: 02 mei 2013, 00:44

Re: Bass body - mark 1

Bericht door BassJim »

Thxs allemaal :D

Er broeit al iets in mijn bovenkamer om een 5snarige te maken. Al wat mooie stukken hout bij AF gezien. Hals lijkt me wel een leuke uitdaging :)

Ik lees hierover dat na het zagen van de verschillende hals delen, het hout 3-6 maanden moet rusten voordat je het gaat gebruiken. Wat is jullie ervaring?
Live your dream but don't dream your life!
elzenbas
Berichten: 90
Lid geworden op: 20 okt 2016, 21:50

Re: Bass body - mark 1

Bericht door elzenbas »

Mooie bas geworden.
Ben benieuwd naar de volgende. Hals maken valt best mee, zeker als ik zie hoe je dit gemaakt hebt.
Dat het hout zolang moet rusten lijkt me overigens wel overdreven hoor. Wel er van uitgaande dat het hout al goed gedroogd is anders zou ik er sowieso al niet aan beginnen.
Gebruikersavatar
Buster
Berichten: 1509
Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:22

Re: Bass body - mark 1

Bericht door Buster »

Heel mooi!!
En dat batterijvakje vind ik geweldig!
Cort >>(ZOOM B3) Nemesis/TC electronic+FMC/Eden.. Novation Bass Station II .... AKG-K&M-Klotz-Neutrik
Plaats reactie