Nieuwe bas gekocht, moet gevlakt worden?

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Joepie
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 okt 2015, 13:05

Nieuwe bas gekocht, moet gevlakt worden?

Bericht door Joepie »

Hallo Allemaal,

Vorige week heb ik een nieuwe basgitaar gekocht, namelijk de SIRE M7 5 string BRS.
Deze bas was alleen online bij Thomann te koop.

Toen ik hem eindelijk binnen had ben ik gelijk naar de plaatselijke gitaarbouwer gegaan met de vraag of hij hem af kon stellen.
Nu mailt hij mij dat hij met een fret rocker op 18 verschillende plekken ongeregeldheden ziet.
De ene fret zit net iets hoger/lager dan de andere.

Hij wil de bas wel voor mij gaan vlakken, inclusief afstellen bedraagt dit 140 euro.
Nu vraag ik mij af wat wijsheid is. Dit was mijn eerste "duurdere" bas (arme student en dan is 700 euro wel veel ;)
Moet ik hem gewoon terugsturen naar Thomann en om een nieuwe vragen, of hebben basgitaren van deze prijsklasse wel vaker te kampen met een fretboard wat niet helemaal recht is.

Kort samengevat, moet ik hem terugsturen of laten vlakken?

Thanks voor het lezen,

Joepie
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: Nieuwe bas gekocht, moet gevlakt worden?

Bericht door SpcMnk »

hmm, wat wel vaker kan zijn is dat de frets niet netjes gevlakt zijn. de ene fret wat hoger dan de andere. De toets hoeft dan echt niet gevlakt te worden, de frets wel. 140 euro is hier geen gekke prijs voor.
Kijk eerst eens of je er last van hebt... als de snaren super plat legt zul je wat meer fretbuzz horen. Hou je meer van de snaren wat hoger dan merk je waarschijnlijk niets van de ongelijke frets.

Vorig jaar kocht ik een nieuwe Fender Dimension American Deluxe. Ietsjes duurdere bas, maar precies hetzelfde. En omdat ik mijn snaren graag zo laag mogelijk heb had ik er last van. Uiteindelijk heb ik ook de frets laten vlakken (en een shim in de neck pocket laten plaatsen om de snaren lager te krijgen.)

Denk dat als je thomann een neuwe laat sturen dat je precies hetzelfde gaat hebben.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: Nieuwe bas gekocht, moet gevlakt worden?

Bericht door blablas »

Terug sturen. Bas is nieuw en moet gewoon goed zijn, ook in deze prijsklasse.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Nieuwe bas gekocht, moet gevlakt worden?

Bericht door Rieno »

Inderdaad..het mag dan een leuke bas zijn voor het geld, maar als dit soort problemen zich al direct voordoen zou ik 'm ook terugsturen. Als ik €700,- betaal voor een bas, dan moet ie ook goed zijn zonder dit soort aanpassingen. Afstellen is een ander verhaal natuurlijk, maar dit is toch wel iets dat je bij een nieuwe bas niet mag verwachten.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: Nieuwe bas gekocht, moet gevlakt worden?

Bericht door blablas »

SpcMnk schreef: 07 jun 2017, 15:38Denk dat als je thomann een neuwe laat sturen dat je precies hetzelfde gaat hebben.
Ik heb twee (linkse) vijf-snaren V7 Sire's, een standaard en een vintage, en die hebben gewoon net vlak fretwerk. Verwacht dat dit probleem exemplarisch is, ook nog niet veel gehoord/gelezen dat het fretwerk een probleem is bij Sire.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: Nieuwe bas gekocht, moet gevlakt worden?

Bericht door SpcMnk »

Het statement dat de frets niet vlak zouden zijn komt van de locale luthier... kijk eerste eens even zelf of je er last van hebt. Als hij een halve milimeter een afwijking noemt zou ik het afstellen bij een andere luthier laten doen.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
RaySting
Berichten: 251
Lid geworden op: 06 okt 2014, 21:46

Re: Nieuwe bas gekocht, moet gevlakt worden?

Bericht door RaySting »

volgens mij ben je op deze manier het vertrouwen in je instrument al kwijt voordat je er mee start....terug er mee...geld retour....op zoek naar een nieuwe liefde....voor 700 euro kom je juweeltjes tegen op mp en dit forum.... zorg er iig voor dat deze valse start niet in de weg gaat zitten aan het plezier van het bassen zelf!!!!
'Women and rhythm-section first!' - Jaco Pastorius -
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Nieuwe bas gekocht, moet gevlakt worden?

Bericht door BassAgent »

Bovendien vind ik 140 euro voor een vlakbeurtje ook nogal prijzig :?
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7894
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: Nieuwe bas gekocht, moet gevlakt worden?

Bericht door BassKees »

SpcMnk schreef: 07 jun 2017, 16:30 Het statement dat de frets niet vlak zouden zijn komt van de locale luthier... kijk eerste eens even zelf of je er last van hebt. Als hij een halve milimeter een afwijking noemt zou ik het afstellen bij een andere luthier laten doen.
Een halve millimeter vind ik nogal een afwijking als het over frets gaat.
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: Nieuwe bas gekocht, moet gevlakt worden?

Bericht door SpcMnk »

Dat is toch ook voor een deel afhankelijk van de snaarhoogte die je prettig vind. Voor mij is dat ook te veel, maar als je ala Geezer Butler de snaren op 3 cm van het board hebt staan dan maakt dat echt niets uit.

wat ik niet snap van zijn luthier, als er toch iemand binnen komt met de vraag een bas af te stellen, dan stel je hem toch zo goed als mogelijk af? En geef je bij het ophalen aan dat als de snaren nog lager moeten dat er dan een vlakbeurt nodig is...

en 140 voor een vlakbeur is inderdaad duur.. als het kronen was dan kan ik het me nog voorstellen. Lijkt me eigenlijk gewoon iemand die zijn zakken wil vullen.
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Gebruikersavatar
rich13
Rijk aan effecten
Berichten: 23284
Lid geworden op: 21 apr 2005, 10:57

Re: Nieuwe bas gekocht, moet gevlakt worden?

Bericht door rich13 »

De vraag is dan ook gelijk of het vlakken wel echt nodig is. Misschien kan je er iemand anders naar laten kijken, en anders zeg ik terugsturen.
SYLVIUM

There is still no cure for stupidity

'~~~~nutteloze info~~~~'
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7643
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Nieuwe bas gekocht, moet gevlakt worden?

Bericht door MR. LEE »

jongens ,...Thomann heeft zo'n enorm goeie service , en wbt garantie zijn ze echt NIET zeikerig.

Ik heb zelf zeer goede ervaring met ze ( het ging toen om een kwestie waarbij iedere andere zaak me helemaal had laten barsten ).
Bel die mensen op , en ze regelen zelfs de verzending voor terug-name.
Spreek ook af , dat je een rapportje meestuurt over wat er aan mankeert , en dat je een andere bas wilt .

Je zult zien dat het helemaal in orde komt. :wink:
Plaats reactie