B snaar zachter als de rest..

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Maupy
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2016, 13:26

B snaar zachter als de rest..

Bericht door Maupy »

Gisteren heb ik een ruil gemaakt met een 5 snarige Fender american deluxe jazz bass uit 1999.
De snaren waren echt kompleet dood dus echt testen zat er niet in maar in vertrouwen meegenomen.

Na een verse set snaren te hebben gemonteerd viel mij gelijk op dat de B snaar zachter klinkt als de rest van de snaren. Zeer storend vind ik dit. Heb wat met de pickup hoogte gespeeld maar dat naakt dus niet uit.

Wat zou ik kunnen proberen? Pole pieces omhoog? Teminste.. Als dat kan... Of wellicht andere pickups, maarja welke.. Basslines?
Wil het niet te duur maken..
Verder is de pot voor de mids niet goed meer, je kan hem iets omhoog trekken en dan hoor je een harde kraak zoals je ineens je kabel in een versterker steekt die hard staat.

Verder is het een lekkere bas, geluid is goed en de bespeelbaarheid ook.
Fender jazz bass olympic white
Fender Precision lake placid blue
Fender Precision Special olympic white
Hondo SG model shortscale (H620)
Boss GT-10B
Markbass F1 limited edition 450w + Marshall 2x15" 600w rms
Ibanez Soundwave 65w
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3022
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Re: B snaar zachter als de rest..

Bericht door Britsie »

Voor je pick ups begint te vervangen, gooi er eens een setje Tappered wound snaren op.
Ik had ook een vijfsnaar met een stille B. Pick ups vervangen hielp niet. En ja: dat weet ik door ervaring. :facepalm:
Uiteindelijk heb ik een setje La Bella SS40-B Super steps 40-118 Tappered wounds geinstalleerd en toen klonk de B-snaar even luid als de andere snaren.
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Maupy
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2016, 13:26

Re: B snaar zachter als de rest..

Bericht door Maupy »

Heb alles schoon gemaakt, snaren vervangen, veertjes in de pickups gezet zodat deze normaal waren af te stellen etc... Niks hielp...
Normaal ben ik niet zo maar.. Ik heb diegene van de ruil gewoon gebeld en gezegd dat hij dit van te voren geweten moet hebben. Hij wist van niks maar was bereid de bas weer terug te ruilen.
Dit vond ik natuurlijk te gek van hem, echt top!
Hij hoefde dit natuurlijk niet te doen...

Ben net geweest en heb mijn jazz bas weer terug.. Jongens... Wat ben ik blij en opgelucht want we praten toch over bassen die wel wat knaken kosten...
Heeft me wel een set snaren gekost en wat werk..
Fender jazz bass olympic white
Fender Precision lake placid blue
Fender Precision Special olympic white
Hondo SG model shortscale (H620)
Boss GT-10B
Markbass F1 limited edition 450w + Marshall 2x15" 600w rms
Ibanez Soundwave 65w
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: B snaar zachter als de rest..

Bericht door SpcMnk »

Puur uit interesse.. op wat voor versterker, met wat voor vermogen, heb je hem getest? Sommige amps hebben moeite met het versterken van de lage frequenties van een B snaar.

Anyway, een instrument moet je een goed gevoel geven. Als je al zo met een nieuwe bas begint.. erg tof dat je hem terug hebt kunnen ruilen!
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Maupy
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2016, 13:26

Re: B snaar zachter als de rest..

Bericht door Maupy »

Zeker tof..
Ik had hem eerst op mijn Ibanez Soundwave 65 en hoorde het direct. Daarna via de focusrite 2i4 naar mijn computer, zelfde verhaal. Toen op mijn Markbase F1 limited edition 450 watt met Marshall 2x15" 600w rms, zelfde verhaal. En als laatste via onze PA, ook zelfde verhaal.
Fender jazz bass olympic white
Fender Precision lake placid blue
Fender Precision Special olympic white
Hondo SG model shortscale (H620)
Boss GT-10B
Markbass F1 limited edition 450w + Marshall 2x15" 600w rms
Ibanez Soundwave 65w
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: B snaar zachter als de rest..

Bericht door SpcMnk »

Dan kan het niet anders dat er iets geks aan de hand is. Goeie keus om het terug te doen!
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Maupy
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2016, 13:26

Re: B snaar zachter als de rest..

Bericht door Maupy »

Ik snapte er niks meer van.. Aan mijn spullen ligt het iig niet. Gelukkig een goede afloop..
Fender jazz bass olympic white
Fender Precision lake placid blue
Fender Precision Special olympic white
Hondo SG model shortscale (H620)
Boss GT-10B
Markbass F1 limited edition 450w + Marshall 2x15" 600w rms
Ibanez Soundwave 65w
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7641
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: B snaar zachter als de rest..

Bericht door MR. LEE »

SpcMnk schreef: 21 jun 2017, 16:31 Puur uit interesse.. op wat voor versterker, met wat voor vermogen, heb je hem getest? Sommige amps hebben moeite met het versterken van de lage frequenties van een B snaar.

Anyway, een instrument moet je een goed gevoel geven. Als je al zo met een nieuwe bas begint.. erg tof dat je hem terug hebt kunnen ruilen!
exact ! :wink:


Voor weergave van een lage B heb je goede spullen nodig.
( soms is het best op te lossen door wat wijzigingen in de amp aan te brengen , maar blijft dan wel overeind dat i.g.v. een beperkt vermogen het alsnog gebrekkig uit de verf zal blijven komen. )
Maupy
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2016, 13:26

Re: B snaar zachter als de rest..

Bericht door Maupy »

Mijn spullen is niks mis mee. Had een G&L L2500 die blies op alles de voegen uit de muur...
Bij hem ook nog aan een dikke Ampeg gehangen, zelfde verhaal...
Fender jazz bass olympic white
Fender Precision lake placid blue
Fender Precision Special olympic white
Hondo SG model shortscale (H620)
Boss GT-10B
Markbass F1 limited edition 450w + Marshall 2x15" 600w rms
Ibanez Soundwave 65w
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7641
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: B snaar zachter als de rest..

Bericht door MR. LEE »

Dan moet het idd wel aan de basgitaar hebben gelegen .

Af en toe vraag je je wel 'ns af waarom 't nou fout kan gaan met een massieve plank en een hals , met daarin een spannertje. :?:
Als de kaarten qua constructie verkeerd op tafel liggen en de boel komt op een bepaalde toon (of toongebied) in resonantie, dan heb je een zepert te pakken.

( zelf heb ik dit al een aantal keren keren meegemaakt met een Fender Precision USA , Musicman Stingray , Yamaha BB1100S en een Ibanez JB uitvoering )
Soms is het een duidelijke dead spot , ...soms sterven alleen de ondertonen, of alleen boventonen uit .
Het instrument is dan eigenlijk waardeloos.

Het vreemde is , dat heel soms een goedkoop geconstrueerd basgitaartje met een body van hechthout nog verrassend goed kan klinken :roll:
Gebruikersavatar
SpcMnk
Berichten: 5222
Lid geworden op: 28 feb 2013, 23:36

Re: B snaar zachter als de rest..

Bericht door SpcMnk »

MR. LEE schreef: 23 jun 2017, 09:45 Het vreemde is , dat heel soms een goedkoop geconstrueerd basgitaartje met een body van hechthout nog verrassend goed kan klinken :roll:
Zo pak ik de laatste tijd, als ik even 4 snarig wil pielen, het liefste de Gypsy Rose bas van mijn dochter. setje rotosound 40-95 erop en dat ding speelt en klinkt! belachelijk voor een basje wat we voor 40 euro van MP hebben geplukt.

Zie er ook nog eens rete cool uit! Met glitters!!
Afbeelding
TE KOOP op Marktplaats: geen idee, klik eens...

wombatboter: "Je speelt zoals je bent..."
Gear: Tien vingers en een voet...
Plaats reactie