Stan' summer project build

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
stan dale
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 jan 2012, 17:42

Stan' summer project build

Bericht door stan dale »

De ochtendstond brengt goud in de mond, en dus vanmorgen mijn tekening afgewerkt voor de volgende build.
In de loop van de jaren wat tweedehands dingen op de kop getikt zoals bartolini J pick ups en schaller 2000 bridge, de stemsleutels zijn van chinese makelij maar voelen aan als gotoh's. het wordt een passieve jazz bekabeling met een noll buffer pre-amp op 18V, het beste van beide werelden.
De body zal bestaan uit een sandwich hoofdzakelijk uit black korina, een fineerlaag wenge en een black cherry top. De hals is een 7 delig laminaat van een strook purpleheart, 2 stroken wenge, 2 stroken maple en dan voor de rest sappeli mahogany. Wat zal er nog speciaal zijn aan deze bas? hij zal gestemd staan in E A D G C en 26 frets tellen. ben de laatste tijd veel janek gwizdala aan het bestuderen en de man heeft 26 frets en gebruikt die ook effectief!De bevestiging zal ook een soort bolt on singlecut verbinding zijn.
IMG_0094.JPG
IMG_0094.JPG (1.3 MiB) 2170 keer bekeken
IMG_0095.JPG
IMG_0095.JPG (1.3 MiB) 2170 keer bekeken
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Stan' summer project build

Bericht door Rieno »

Wat doet die Noll precies? Alleen bufferen?
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Stan' summer project build

Bericht door Frederiek »

Cool, ik volg! Gebruik je dat spoorbaantje om lijnen te trekken? ;)
Gebruikersavatar
stan dale
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 jan 2012, 17:42

Re: Stan' summer project build

Bericht door stan dale »

Ja die noll buffert enkel, hij kleurt niet zoals de meeste pre-amps maar boost gewoon je signaal zodat je een hogere output hebt. Een principe dat ik vorig jaar gezien heb in een pedula van 89, die hetzelfde had maar met een bartolini buffer. @ Frederiek ja de treinsporen zouden wel inspireren voor een teamdrop vormige body maar lijnen mee trekken....:-)
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Stan' summer project build

Bericht door Rieno »

Maar een hogere output is geen eigenschap van een buffer, vandaar mijn vraag :) Dan is het meer een booster. Een buffertje is iets heel simpels met een stuk of 4 componenten, die kun je net zo makkelijk zelf bouwen.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Re: Stan' summer project build

Bericht door Jarno »

Buffer of booster scheelt twee weerstanden :D
Maar idd., eenvoudig zelf te maken.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
stan dale
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 jan 2012, 17:42

Re: Stan' summer project build

Bericht door stan dale »

om specifieker te zijn op jullie vragen, dit is de uitleg op de site van bassparts
The PA 1 is a compact preamp for any preamplification purpose.

Its adjustable boost control (trim pot) allows to preset the amount of boost up to +15dB.

Our Preamps offers a buffered low impedance output, which matches perfectly with
the input on any amplifier, recording console or P.A. system.

The low impedance output provides other great features.
You can run a cable for up to 100 feet (30m) without loosing high frequency response.

The PA 1 is 9-Volt battery powered, adding an additional 9-Volt battery (18V) will ensure more headroom.

The preamp can be combined with both active and passive pickups.
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Re: Stan' summer project build

Bericht door Jarno »

Klinkt als een ingegoten schakelingetje rond een opamp, makkelijk zelf te maken, maar nu ben je in een keer klaar :D
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Stan' summer project build

Bericht door Rieno »

Slim verpakt en voor €30,- nog niet eens heel gek. Het ziet er wel mooier uit zo en het scheelt je werk. Vooral een booster dus, met een bufferende werking omdat opamps dat nu eenmaal als eigenschap hebben :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
stan dale
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 jan 2012, 17:42

Re: Stan' summer project build

Bericht door stan dale »

voilà dat is gesproken, heb deze in mijn vorige build ook gebruikt en dat basje klinkt als een passieve bas maar on steriods.
En voor 30 euro kan je zeker niet sukkelen om het in een zo mooie behuizing te krijgen ;-)
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Re: Stan' summer project build

Bericht door Jarno »

Jahaaaah, actieve bassen klinken nou eenmaal mooier (trekt asbest pak aan).
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: Stan' summer project build

Bericht door blablas »

Asbest pak is niet nodig hoor, je hebt gewoon gelijk, het zijn voornamelijk die P fundamentalisten die actieve bassen af lopen te zeiken.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Stan' summer project build

Bericht door Hagen »

Nee hoor
Uiteindelijk kom je terug op passive bass, maar ik ben geen fundementalist noch P-layer
Gebruikersavatar
stan dale
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 jan 2012, 17:42

Re: Stan' summer project build

Bericht door stan dale »

hahaha, de eeuwige passive-active discussie. ja kijk ik heb collega's die zweren bij hun passief basje en ik die dan mijn dada gevonden heeft bij de actievere bassen en dan nog degene die in de mix van een plaat goed uitkomen, komt door mijn jaren 90 background. Veel van mijn favoriete bassisten toen waren active players. het hangt ook een beetje af welke stijlen je speelt. Ik speel vooral wereldmuziek, fusion (elektrische jazz), funk etc waarin ik ook nog eens ben beïnvloed door de slapklank van marcus miller en stuart zender.
Gebruikersavatar
stan dale
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 jan 2012, 17:42

Re: Stan' summer project build

Bericht door stan dale »

intussen eventjes stil met de bassbuild door deze zelfgemaakte speakercabinet. was op zoek naar een 1x10 inch cabinet voor repetities en als aanvulling voor mijn traveller cabinet van markbass 112 en mijn 210, de breedte en de hoogte is daarvoor dus afgemeten (alsook de diepte) zodat hij op één van de twee telkens past. Handig als je kleine café optredens hebt en een iets slankere set up wil meenemen. Hetgeen wat ik wou eerst kopen kost ronde de 400 a 500 euro, maar dacht bij mijzelf waarom niet zelf maken? Heb alle onderdelen alsook het hout en tapijt(warme ik nog 3 van die dingen kan bekleden) voor een slordige 150 euro op de kop getikt en het resultaat oogt en klinkt mooi. Thomann had alle onderdelen zoals ook de hoekbeschermers die markbass gebruikt, zo past deze cab op alle markbass cao's. En dan nu rust voor de reis.
IMG_0096.JPG
IMG_0096.JPG (1.3 MiB) 1853 keer bekeken
IMG_0097.JPG
IMG_0097.JPG (1.09 MiB) 1853 keer bekeken
Plaats reactie