Aansluiting pickups

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Gerben
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 aug 2017, 09:28

Aansluiting pickups

Bericht door Gerben »

Ik heb een (replica) JB gekocht, waar ik nu een paar nieuwe pups voor heb aangeschaft. Ik maak de boel open, en zie tot mijn verbazing dat de neck pickup slechts één draad kent, die naar de voorste potmeter gaat. De bridge pickup heeft keurig 2 draden, één naar de pot en één naar de ground.

Iemand een idee hoe dat met die voorste pickup zit? Hij doet het overigens wel! Uiteraard is dat niet zo van belang met de nieuwe pickups; die soldeer ik er toch in op de manier zoals het zou moeten, maar het bevreemde me wat dat er dus een pup inzat met maar één aangesloten draad... (tweede draad is ook nergens zichtbaar..)
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Aansluiting pickups

Bericht door Basvarken »

Weet je het zeker? Een element heeft er wel twee nodig om te kunnen werken.
Heb je ook gekeken hoe het zit waar de draden uit het element komen?
Het kan zijn dat de tweede draad richting het tweede element geleid wordt. Om daar vervolgens verenigd te zijn met de draad die naar aarde gaat. Dat zie je dus in de control cavity niet terug.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Aansluiting pickups

Bericht door Hagen »

Bij my first humbucker was de kern en de mantel( plus en min) samen 1 draad.
Gerben
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 aug 2017, 09:28

Re: Aansluiting pickups

Bericht door Gerben »

Basvarken schreef: 10 aug 2017, 10:19 Weet je het zeker? Een element heeft er wel twee nodig om te kunnen werken.
Heb je ook gekeken hoe het zit waar de draden uit het element komen?
Het kan zijn dat de tweede draad richting het tweede element geleid wordt. Om daar vervolgens verenigd te zijn met de draad die naar aarde gaat. Dat zie je dus in de control cavity niet terug.
Ja, heel erg zeker. Er komt slechts één draad uit het element en die zit op de eerste pot. Er is géén tweede draad die richting bridge/whatever gaat. Ik zal eens heel goed kijken of het inderdaad zoals Hagen zegt een soort "coax" constructie is waarbij er iets afgesplitst van de mantel richting pot gaat.
Gerben
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 aug 2017, 09:28

Re: Aansluiting pickups

Bericht door Gerben »

Wat Hagen zei was dus inderdaad het geval: soort coax constructie.
Maar de nieuwe pups zitten erin!
Plaats reactie