Tweede bouwproject

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Tweede bouwproject

Bericht door Frederiek »

Door al die photobucket onzin was ik even ontmoedigd, maar nu toch plaatjes van mijn tweede bouwproject. Het wordt een 5-snaar, J stijl, maar wel met mijn eigen stempel erop zodat hij straks ook mooi naast mijn fretless staat :) Er gaan een Hipshot brug en tuners op, Aguilar pickups en een Glockenklang preamp. Hals kwartiers gezaagd gevlamd esdoorn, toets coromandel met parelmoeren stipjes, body swamp ash, top esdoorn burl met zwart fineer, komt een ingelegde balk over de hele lengte van de body die ook de halspentoegang verstopt. Pickup covers en knoppen heb ik gemaakt van mahonie van de vorige bas en een polyester ivoor substituut dat ik nog had liggen van het messenmaken. De meeste van mijn foto's zijn helaas vreselijk onscherp omdat ik nogal onvaste hand heb. Ik hoop dat jullie het wat vinden, commentaar is zeer welkom :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

For the record, dit lijmen werkte niet zo en er volgden nog drie pogingen.

Afbeelding

Afbeelding

De knopjes heb ik voorzien van stelschroefjes.

Afbeelding

Ik zal maar niet herhalen wat ik zei toen ik dit ontdekte. Ik heb een nieuw stuk moeten halen.

Afbeelding

Hier maak ik de halspen op maat.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit was nogal lomp maar het werkte dus wel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De collage ;)

Afbeelding

Niet perfect maar toch een aardige poging de nerf te matchen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb er toch een wat uitstekende volute van gemaakt, gewoon omdat ik het zo leuk vind om te doen :)

Afbeelding

Voorlopig vind ik dit echt het tofst om te doen, de hals vormen... vond het bijna jammer dat het zo snel klaar was.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bijna klaar hier, rechtsboven zit nog een dipje.

Afbeelding

Afbeelding

Zo'n oversized template werkt toch wel echt extreem makkelijk. Vergeten foto's te nemen van het maakproces van de mal... Ik had hem strak passend gemaakt voordat ik de hals afwerkte zodat hij er nu met lichte druk in valt, hopelijk straks met lak erop niet te strak.

Afbeelding

Itsafits! Volgende stappen over een paar weken...
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Tweede bouwproject

Bericht door BassAgent »

Gaaf zeg! Dat coromandel is ook wel echt prachtig zeg... Familie van ebben?
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Tweede bouwproject

Bericht door Frederiek »

Klopt!
Gebruikersavatar
BassKees
Rots in de branding
Berichten: 7894
Lid geworden op: 01 mar 2006, 13:57

Re: Tweede bouwproject

Bericht door BassKees »

O je hebt al heel veel gedaan! Mooi ontwerp voor body en kop. Is er nog ruimte voor een 3-2 configuratie van de stemmechanieken? Vind ik toch altijd wat evenwichtiger lijken dan 4-1, en je kunt wat meer lengte gebruiken voor de B-snaar.
Gebruikersavatar
stan dale
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 jan 2012, 17:42

Re: Tweede bouwproject

Bericht door stan dale »

nou zeg dat is een vliegende start! insgelijks mooie keuze van houtsoorten. en de glock een goeie keuze! zeer zuivere pre-amps die mooi het geluid van de bas zullen weergeven. je hebt duidelijk ervaring met plooien van hout zoals een echte instrumentbouwer heeft.
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Tweede bouwproject

Bericht door Frederiek »

Danku heren! Ik heb een 3-2 configuratie overwogen, daar is zeker nu ook nog wel ruimte voor, maar ik denk dat ik toch bij de 4-1 blijf voor deze. Kan er nog even over denken :)

Goed te horen over de Glockenklang, ik heb er zelf nul ervaring mee maar dat was inderdaad wat ik zocht. Behalve de vorige bas trouwens ook nul ervaring met houtbewerking op deze schaal hoor, dit buigen was weer echt een experiment en ik kan alleen maar hopen dat het op de lange termijn fatsoenlijk op zijn plek blijft. Deze bas krijgt weer allemaal andere dingetjes om me 's nachts wakker te houden ;)
Gebruikersavatar
stan dale
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 jan 2012, 17:42

Re: Tweede bouwproject

Bericht door stan dale »

heb een glockenklang pre-amp zitten in één van mijn bassen en voor opnames thuis gebruik ik een bass art pre-amp van glockenklang die ik op de tweedehands markt heb kunnen kopen. Mocht mijn versterker ooit naar de knoppen gaan dan is een glock in het vizier. Trouwens waar heb je de burl top vandaan? Heb er wel al gevonden maar is net te dik en zoek iets fijner
Gebruikersavatar
Erikx
Berichten: 478
Lid geworden op: 06 aug 2005, 16:26

Re: Tweede bouwproject

Bericht door Erikx »

Erg mooi! Haast zonde om snaren op die toets te gaan leggen ;-)
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Tweede bouwproject

Bericht door Frederiek »

Deed wel een beetje zeer om de zaag erin te zetten dus het ergste heb ik al gehad ;)

De top komt van Masave in Zwolle.
Gebruikersavatar
anderson
Berichten: 281
Lid geworden op: 08 jul 2012, 22:24

Re: Tweede bouwproject

Bericht door anderson »

Ziet er weer goed uit Frederiek, bodyvorm en houtkeuze zijn erg goed. De halskop vind ik zelf wat minder maar het is jouw bas. Ik heb een Glockenklang 3 band in een Germania Pro 5 snaar en vind deze voor mij persoonlijk nogal vlak. Een Bartolini NTMB vind ik erg goed. Succes met de verdere bouw!
Gebruikersavatar
stan dale
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 jan 2012, 17:42

Re: Tweede bouwproject

Bericht door stan dale »

tja dat is smaak ik heb vele ntmb's zitten in mijn bassen en heb je meer de sound en kleur van de pre-amp, een glock heeft meer de sound van je pick-ups weer
Gebruikersavatar
stan dale
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 jan 2012, 17:42

Re: Tweede bouwproject

Bericht door stan dale »

om je een indruk te geven van een glock, vorig jaar een cort dlx van een leerling geupgrade en een filmpje gemaakt
https://www.youtube.com/watch?v=SuveH8_7GIk
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Tweede bouwproject

Bericht door Frederiek »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Tweede bouwproject

Bericht door Basvarken »

Ziet er weer puik uit! Chapeau!
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Danny Fokker
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 dec 2010, 13:05

Re: Tweede bouwproject

Bericht door Danny Fokker »

Dat van die onvaste hand valt blijkbaar wel mee heb ik de indruk :)
Plaats reactie