Brom (wat is er mis met mijn bas)

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Brom (wat is er mis met mijn bas)

Bericht door Rieno »

Is bij iedere bouwmarkt wel te vinden in alle kleuren van de regenboog. Het is gewoon niet-afgeschermd draad :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Brom (wat is er mis met mijn bas)

Bericht door MR. LEE »

No panic ! :D

Het aktieve gedeelte werk wel ,....en passief werkt de bas niet :?

Dat is natuurlijk erg vreemd , want passief wordt er gewoon een by-pass ingeschakeld. :!:
( Het ligt dus alvast NIET aan het actieve pre-amp bordje )

Ik vermoed dat e.e.a. hiermee te maken heeft.

Als je het foto'tje bekijkt waarbij dat kleine inwendige schakel-printje goed in beeld staat ( met die letters O, Y en V , enz) , dan meen ik te zien dat al de solderingen daar eens opnieuw moeten worden uitgevoerd .

Ik zou dat ook eens doen op die passief/aktief schakelaar ,.....en dan gewoon 'ns stomweg even kijken of dat genezing geeft . :wink:

( Kun je niet netjes solderen , ...of heb je daar geen goeie spullen voor ,...of ervaring mee ,.....breng het dan even naar iemand toe die dat wel heeft en kan )
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 30 aug 2017, 11:06, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Brom (wat is er mis met mijn bas)

Bericht door MR. LEE »

Overigens : Het pre-amp bordje is identiek aan die in de BB1200S.
Hoewel het probleem daar zeer waarschijnlijk helemaal niet in zit ,....hier toch het schema'tje :
Bijlagen
BB1200S pre-amp.JPG
BB1200S pre-amp.JPG (802.28 KiB) 1585 keer bekeken
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4822
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Re: Brom (wat is er mis met mijn bas)

Bericht door Green Goblin »

Persoonlijk (maar ik ben geen electronica-expert zoals Rieno en Mr. Lee), zou ik dat ene "verbrande" draadje (of heeft hij klemgezeten?) lossolderen, inkorten (hij is lang genoeg) en weer vastsolderen. Als dat het is, is het een easy fix.

En als dat het niet is, dan heb je dat in elk geval al gedaan.... ;-)
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Brom (wat is er mis met mijn bas)

Bericht door MR. LEE »

dat gesmolten draadje is het niet jongens ,....d'r heeft gewoon een keer een prutser met een soldeerboutje in zitten frunniken.

Pik effe de nagellak van je vriendin en strijk die beschadiging een paar keer aan ,......is voor dit mooi zat
slol
Berichten: 45
Lid geworden op: 22 sep 2014, 17:11

Re: Brom (wat is er mis met mijn bas)

Bericht door slol »

Kijk, dat schema is handig. Ik ga eens kijken. Ik ben zelf behoorlijk handig met solderen etc. Soldeer ook wel eens printplaatjes e.d. Dus dit zal me wel lukken. Alleen ik ga niet zomaar alles loshalen, maar met dat schema gaat het me wel lukken. Ik zal alle draden bij langs, misschien ga ik ook alles wel vervangen. Ik moet alleen nog wat nieuwe bedrading bestellen. Ik heb net bij een aantal bouwmarkten niets nuttigs gevonden. Daar hebben ze alleen maar spul voor bedrading in huis. Ik zie twee verschillende diameters in de bas. Kan alles met één en dezelfde diameter of heeft het een reden dat deze diameters verschillend zijn?
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Brom (wat is er mis met mijn bas)

Bericht door MR. LEE »

Het aluminium-folie van het deksel moet ook contact maken met het aluminium (massa) in het compartiment ,
anders wordt dat dekseltje een antenne voor bromspanning
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 30 aug 2017, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Brom (wat is er mis met mijn bas)

Bericht door MR. LEE »

.check ook even of de brug nog contact met massa maakt
slol
Berichten: 45
Lid geworden op: 22 sep 2014, 17:11

Re: Brom (wat is er mis met mijn bas)

Bericht door slol »

MR. Lee, dan heb je het over de shielding?!! Ik zal daar naar kijken.

Als ik nu nog even goed naar het diagram kijk van de 1200s zie ik dat daar het jazzelement niet in staan, maar alleen een precision element. Dus als ik alles opnieuw ga solderen, komt dat niet goed.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Brom (wat is er mis met mijn bas)

Bericht door MR. LEE »

hoezo ?,.....wat wilde je nu precies gaan doen dan ?


( bij - de - weg :| ,...... heb je dit probleem op elke locatie ? , ...... m.a.w. , sta je wel op een knappe rand-aarde aangesloten met je versterker ? ,.....anders zitten we hier met z'n allen spoken te zoeken :D )

( en ik mag ook hopen dat er niet ergens op dezelfde spanningslijn een dimmertje zit ? )
slol
Berichten: 45
Lid geworden op: 22 sep 2014, 17:11

Re: Brom (wat is er mis met mijn bas)

Bericht door slol »

Het gesmolten kabeltje is het kabeltje naar de brug. Deze bleek de brug niet te raken. Ik heb deze iets ingekort, en weer naar de brug gebracht. Ik heb hem geprobeerd aan de brug vast te solderen, dat ging niet, dus heb ik hem geklemd onder de brug. Dus de brug maakt weer contact met de massa, dit lost echter het probleem niet op. Als ik de elementen aanraak of de brug, dan hoor ik nog steeds getik en gebrom op de versterker.

De versterker is aangesloten op een geaard stopcontact. Als ik in mijn kerk speel heb ik ook altijd problemen. Ik heb daar altijd een brom op mijn jazzpickup. Deze schakel ik altijd uit en heb dan geen problemen.

Het alumiumfolio maakt contact met dat van het klepje. Is dat ruim genoeg, ik kan ook de hele shielding opnieuw doen en dan zorgen dat deze de gehele rand raakt.
WhatsApp Image 2017-08-29 at 19.03.24.jpeg
WhatsApp Image 2017-08-29 at 19.03.24.jpeg (185.89 KiB) 1482 keer bekeken
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Brom (wat is er mis met mijn bas)

Bericht door MR. LEE »

aan de brug valt niks te solsderen ,....dat gaat niet , want dat is een zink-koper-aluminium composiet.
Het draadje hoort er gewoon tussen-gekneld te zitten ,...dus dat is oke.

Bedrading : moet je vanaf blijven ,....dat is prima.

Je kunt nog even kijken/doen mbt wat ik eerder heb verteld over die schakelaars,
...en anders houdt het hier voor mij voorlopig op, om op afstand, zonder meetapparatuur er nog maar iets over te gissen.
( dat kan alleen Jomanda :mrgreen: )

Ik krijg hier wel meer van dit soort klussies voor m'n neus ,....maar dan heb ik m'n spullen ter beschikking.

Advies : Breng 'm niet naar een instrumenten-reparateur ,....want die zijn super waar het om hout-bewerking gaat ,
maar raken meestal al gauw in de war bij het zien van gekleurde draadjes en printjes. :mrgreen: :mrgreen:
slol
Berichten: 45
Lid geworden op: 22 sep 2014, 17:11

Re: Brom (wat is er mis met mijn bas)

Bericht door slol »

Ik heb net contact gehad met Yamaha. Ik heb van hen het originele circuit gekregen. Ik ga dus alle draden bij langs.
9c34f92e-1595-4b67-a6ac-eb5895cd752e.jpg
9c34f92e-1595-4b67-a6ac-eb5895cd752e.jpg (144.45 KiB) 1466 keer bekeken
Ik heb mijn pickups er even afgehaald en zie dat dit al niet gaat volgens het schema.
Vraag 1: Zijn die metalen plaatjes de shielding?
Vraag 2: Kan deze manier van solderen een onderdeel van de brom zijn?
WhatsApp Image 2017-08-31 at 16.39.45.jpeg
WhatsApp Image 2017-08-31 at 16.39.45.jpeg (173.73 KiB) 1466 keer bekeken
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Brom (wat is er mis met mijn bas)

Bericht door MR. LEE »

zet dat nou weer terug ,....dat is gewoon goed .

Feiten op rijtje :

- Als je metalen delen aanraakt ,....dan wordt er een storings-signaal hoorbaar.

- Het "Switch Circuit Board" ,...daar zal het defect ergens in- , bij- , of aan zitten , omdat je BY-PASS lijn niet wordt ingeschakeld ! ( je bas werkt namelijk niet passief , zoals je verklaarde ! ) :!:

- Op het schema van de voorversterker , zien we dat de input aan de FET ( Tr1 ) zeer hoog-Ohmig is uitgevoerd.
Dat betekent dat die input zeer gevoelig is ,....en dat strookt met het gegeven , dat bij aanraking van willekeurige delen van je bas een brom-inductie wordt door-gegeven.
Dit hoort natuurlijk niet , maar het gaat wel gepaard met het simpele feit dat die schakelaar van het Switch Circuit Board het niet doet !

Dus : Ik denk dat er daar wat aan de hand is . :!:



Ik had dit al eerder geschreven , maar je komt er niet met een repliek op terug.
( je hebt dat waarschijnlijk niet eens bekeken )

Sorry :) ,....maar je bent i.m.o. niet al te logisch bezig ,...je bent bezig geweest met waar je draadjes kan kopen , ...een gesmolten lelijk draadje inkorten , ....en nou liggen je elementen er naast , terwijl je dat allemaal had kunnen meten met een universeelmetertje van 1 tientje ( Aldi , Action , enz )

Het originele schema opvragen was wel een goede zet , maar niet perse nodig ,...het principe in vergelijking met die BB1200 blijft in wezen hetzelfde.

Bij Yamaha zijn ze niet achterlijk ,...die schielding-plaatjes onder die elementen zijn goed .....en de massa-draadjes zitten gewoon nog aan die plaatjes vast , maar het geeft wel aan dat ze , wbt het ontwerp zeer voorzichtig zijn geweest om die gevoelige input zo storingsvrij mogelijk te houden.

Vraagje :!: : Heb je daar iets van alcohol , remmen-reiniger of wasbenzine liggen ? ( GEEN ACETON OF THINNER ! )

Nou,...ik ben benieuwd
slol
Berichten: 45
Lid geworden op: 22 sep 2014, 17:11

Re: Brom (wat is er mis met mijn bas)

Bericht door slol »

Het is een tijdje geleden, maar inmiddels heb ik het passieve gedeelte weer werkend. Ik heb de solderingen van de schakelaar tussen actief en passief opnieuw gedaan en alles doet het weer naar behoren. Het blijkt dat geaarde stopcontacten in mijn studio (ja ja oud huis), geen aarde draden bevatten. Dus daar zat het probleem met de brom.

Bedankt voor jullie hulp
Plaats reactie