logo op headstock, advies

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
nusti
Berichten: 64
Lid geworden op: 22 nov 2015, 21:34

logo op headstock, advies

Bericht door nusti »

Op de basgitaren die ik bouw zet ik op dit moment mijn eigen logo. Dit doe ik door het logo op transferpapier te printen (laserprinter), met matte acryl transparante lak coaten. Daarna uitsnijden, in het water en dan op de kop. Dan lak of olie. Gaat op zich goed...MAAR..je blijft zien dat het een transfer is. Ik heb een foto van een headstock bij deze post gedaan. Ik probeer het zo precies mogelijk uit te snijden, maar er zit altijd wel een randje.
Is er een manier om dat te voorkomen? Misschien ander tranferpapier. Ik zat zelf ook te denken om het als een opwrijfsticker te laten maken of met een tranfermarker te gaan werken https://www.e-life-style.nl/knutselware ... 8783595686

Oftewel, wat is julie ervaring of advies?

mijn logo:
Afbeelding
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15092
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Re: logo op headstock, advies

Bericht door padawatje »

Al eens overwogen om te laten laser graveren/branden ?
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: logo op headstock, advies

Bericht door Basvarken »

Normaal gesproken moet je van een transfer niets terug zien dan alleen wat erop geprint is. Mits je voldoende laklagen hebt opgebouwd en goed geschuurd.

Ik werk ook met waterslide decals en je ziet er echt niks van terug

Afbeelding
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Sanders
Bas-cyclo-pedie
Berichten: 19301
Lid geworden op: 27 okt 2007, 19:35

Re: logo op headstock, advies

Bericht door Sanders »

Als je altijd hetzelfde logo gebruikt, kun je overwegen om een silkscreen te laten maken.
rich13 schreef:Sanders is gek op kinderen!!! Gebakken dan...
dejohan schreef:Een hamer is nutteloos als je begonia's wil kweken.
Gebruikersavatar
Leviathan
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 sep 2016, 22:55

Re: logo op headstock, advies

Bericht door Leviathan »

Of laat je custom waterslide decal maken bij bijv. Rothko and Frost.
Is wel wat prijziger maar misschien is het mogelijk om korting te bedingen bij grotere aantallen.

Een voorbeeld vindt je hier https://www.rothkoandfrost.com/custom-wa ... rve-style/
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: logo op headstock, advies

Bericht door Basvarken »

Daar komen die van mij ook vandaan. Maar ik zie niet in wat daar wezenlijk anders aan is dan een waterslide die je zelf print als het gaat om het al dan niet terugzien van de randjes van de drager.
Of was dat de vraag niet?

EDIT:

Ik snap nu dat topic starter transferpapier wil gebruiken dat ook wel voor T-shirts wordt toegepast? Daarbij wordt de inkt als het ware overgebracht op de definitieve drager.
Dat werkt met hout niet zo denderend. Staat ook bij de omschrijving in de link de openingspost.

Dus nogmaals -zoals hierboven ook gezegd- gebruik waterslides. Daarna aflakken en schuren tot je niks meer ziet van de randjes. Polijsten en klaar.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Bthebassplayer
Berichten: 65
Lid geworden op: 09 okt 2008, 17:37

Re: logo op headstock, advies

Bericht door Bthebassplayer »

Met een soldeerbout logo erin branden? Veel mooier!
Keep on rocking in the free world
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: logo op headstock, advies

Bericht door blablas »

Je doet je stinkende best om een mooi instrument te bouwen en dan halfbakken iets er in branden met een soldeerbout. :facepalm:
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: logo op headstock, advies

Bericht door Hagen »

Ja, een oerbas met brand! Kan best.
Voor een nette bas toch beter de waterslidevariant gebruiken.
Bthebassplayer
Berichten: 65
Lid geworden op: 09 okt 2008, 17:37

Re: logo op headstock, advies

Bericht door Bthebassplayer »

blablas schreef: 23 okt 2017, 20:20 Je doet je stinkende best om een mooi instrument te bouwen en dan halfbakken iets er in branden met een soldeerbout. :facepalm:
Je hebt er speciale soldeerbouten voor met opzetstukken. Als je een beetje oefent kun je er vast iets moois van maken hoor
Keep on rocking in the free world
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: logo op headstock, advies

Bericht door blablas »

Nee.
Gebruikersavatar
nusti
Berichten: 64
Lid geworden op: 22 nov 2015, 21:34

Re: logo op headstock, advies

Bericht door nusti »

Basvarken schreef: 23 okt 2017, 17:49
Ik snap nu dat topic starter transferpapier wil gebruiken dat ook wel voor T-shirts wordt toegepast? Daarbij wordt de inkt als het ware overgebracht op de definitieve drager.
Dat werkt met hout niet zo denderend. Staat ook bij de omschrijving in de link de openingspost.

Dus nogmaals -zoals hierboven ook gezegd- gebruik waterslides. Daarna aflakken en schuren tot je niks meer ziet van de randjes. Polijsten en klaar.
bedankt voor de reacties, flink wat stof om over na te denken. Ik gebruik nu ook waterslides die ze zelf kunt printen, maar ik denk omdat ik bijna alles met olie afwerk het moeilijk gaat worden om het zonder randjes netjes af te werken.

EDIT: ik zie nu dat je doelt op die transferstift. Staat inderdaad dat het niet goed werkt op gelakt hout, bij mij is het hout nog niet gelakt als het logo erop gaat.

Silkscreen zou kunnen, het logo blijft in principe hetzelfde, de naam op de kop echter niet. is echter best prijzig...misschien zelf iets maken

branden zou een optie zijn, maar hetzelfde probleem als bij silkscreen...de tekst. Al zou ik dan wel een brandmerkijzer laten maken, maar dat is al snel over de 100 euro.

Als laatste blijft de transfermarker over. ik denk dat ik die maar eens ga halen om te testen...ik hou julie op de hoogte...
nogmaals bedankt voor het meedenken.
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Re: logo op headstock, advies

Bericht door en Adriaan »

Ik werk mijn instrumenten ook allemaal af met olie.
Alleen de voorkant van de kop niet, die lak ik i.v.m. decal.
Het een hoeft het ander dus niet uit te sluiten.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: logo op headstock, advies

Bericht door Basvarken »

Precies. Zo zou ik het ook doen. Je kunt dan de voorkant van de kop met satijnglans aflakken. Geen mens die het verschil ziet.

Overigens zou ik het logo niet op ongelakt hout aanbrengen. Je kunt beter alvast een paar laagjes lak erop zetten en dan pas het logo. Dan heb je een perfect gladde ondergrond.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Re: logo op headstock, advies

Bericht door en Adriaan »

Dat is precies zoals ik het doe. Werkt prima.
Zolang je geen glanzende lak gebruikt en gaat polijsten is er geen enkel verschil te zien.
Plaats reactie