Squier Jazz Bass (Japan) hals

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Galv1nBass
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 nov 2011, 16:30

Squier Jazz Bass (Japan) hals

Bericht door Galv1nBass »

Hallo,

Ik heb al een tijdje een japanse Squier Jazz (Silver series) bas in mijn bezit. Nou is het maple van de achterkant aan het verkleuren (grijsbruinig) en vroeg mij af hoe ik dit kan weghalen. Kan ik dit gewoon afschuren? Zo ja, welke finish moet er dan weer op, kan ik hiervoor olie gebruiken? De nek heeft geen dikke glossy finish, dus volgens mij geen poly-urethane. Misschien dat iemand van jullie meer inzicht hierin heeft?
IMG_1593.JPG
IMG_1593.JPG (2.72 MiB) 1094 keer bekeken
Groetjes,
Galvin
Gebruikersavatar
tjoepatjoep
Ban wegens Jazz
Berichten: 20322
Lid geworden op: 28 mar 2009, 20:36

Re: Squier Jazz Bass (Japan) hals

Bericht door tjoepatjoep »

Lijkt erop dat je door de lak heen bent...
Joep

Rickenbackerfetisjist - Vintage gearfreak - Überspammer - Essaydeserteur

Rickenbacker | Fender | Gibson

Stunning Suzy | Pigtail
Gebruikersavatar
Galv1nBass
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 nov 2011, 16:30

Re: Squier Jazz Bass (Japan) hals

Bericht door Galv1nBass »

tjoepatjoep schreef: 22 nov 2017, 21:20 Lijkt erop dat je door de lak heen bent...
Is afschuren (zeg 600p schuurpapier en 0000 staalwol) en in de olie (tungolie oid) zetten een mogelijkheid?
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: Squier Jazz Bass (Japan) hals

Bericht door blablas »

Is zeker een mogelijkheid. :)
Ik zou hem goed ontvetten en schoonmaken met wasbenzine, daarna licht opschuren met korrel 400 en afhankelijk van hoe het aanvoelt misschien korrel 600 en er dan drie of vier lagen Danish oil op aanbrengen.
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13376
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: Squier Jazz Bass (Japan) hals

Bericht door LeftyJ »

Ik zou er helemaal niets aan doen :)
Dat grijze haal ik helemaal niet uit je foto.

Ik heb een Silver Series Strat en een nog wat oudere E-series Strat, en de lak op de Silver Series is ook behoorlijk versleten en hier en daar wat grauw. In mijn beleving is ie daar alleen maar soepeler en fijner van gaan aanvoelen, lekker "ingespeeld".

Als je voor olie kiest, realiseer je dan dat je er niet bent als je alleen dat plekje oplapt. De hals is afgewerkt met (dunne) polyesterlak dus je moet dan de hele hals onder handen nemen. Mogelijk heeft dat ook gevolgen voor een evt verkoopwaarde als je ooit besluit om de bas weer te verkopen.
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Squier Jazz Bass (Japan) hals

Bericht door Frederiek »

Ik zou het ook zo laten, tenzij je deze bas voor altijd wilt houden en je je er met het spelen echt aan ergert. Als ik tweedehands een instrument zie met slijtplekken van normaal gebruik vind ik dat vele malen mooier dan alles wat een eigenaar er eventueel aan heeft proberen te verbeteren.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Squier Jazz Bass (Japan) hals

Bericht door MR. LEE »

ik wou dat de mensen ook zo dachten als ik m'n auto wil gaan inruilen/verkopen .....

....zo prachtig,... al die beschadigingen en dellen :D

( ik verbeter daar namelijk ook helemaal niks an :D )
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Squier Jazz Bass (Japan) hals

Bericht door Frederiek »

Een professionele refinish of reparatie zie ik niet hetzelfde als modificaties... Als je je auto vol deuken hebt zitten en je laat een schadebedrijf dat repareren is dat iets anders dan wanneer je een schedel op je dashboard lijmt ;)
Plaats reactie