Advies nodig voor afwerking/aflakken

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Advies nodig voor afwerking/aflakken

Bericht door Basvarken »

Ik gebruik die van Clou.

Afbeelding

https://www.guitarsupplies.nl/nl/clou-p ... waterbased


Kleur hangt natuurlijk af van het hout en of je wil dat de poriën donkerder of lichter gevuld zijn. Kan soms wel een mooi effect zijn om ze juist lichter te vullen.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
nusti
Berichten: 64
Lid geworden op: 22 nov 2015, 21:34

Re: Advies nodig voor afwerking/aflakken

Bericht door nusti »

ik gebruik ook clou, wel even opletten met je stain dat je de poriënvuller niet weer verdunt en eruit smeert. Is wateroplosbaar....
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Advies nodig voor afwerking/aflakken

Bericht door Basvarken »

Yep, dat is een goeie. Dat is bij mij wel eens gebeurd.
Op zich nog geen ramp, maar je hebt wat meer werk bij het lakken... :?
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Hout
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 dec 2017, 17:52

Re: Advies nodig voor afwerking/aflakken

Bericht door Hout »

Ok thanks! Is die poriënvuller echt alleen om de putjes in het hout te vullen of heeft het ook nog andere functies? Ik neem aan dat het geen sealer is anders kun je niet meer stainen.
En gebruiken jullie die vuller ook voordat je maple gaat lakken? Dat heeft nl totaal geen zichtbare poriën, en die hazelaar is zowat nog gladder en dichter dan maple. Verbaast me overigens, want zoals ik al schreef, het zuigt gigantisch op sommige plekken. Het enige stukje waar ik wat poriën kan zien is in de stukjes notenfineer.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Advies nodig voor afwerking/aflakken

Bericht door Basvarken »

Bij maple heb je inderdaad geen poriënvuller nodig.
Als het hazelaar zo hard zuigt, dan zou ik inderdaad na het stainen een sanding sealer gebruiken.
Porienvuller is meer voor houtsoorten zoals mahonie. Het heeft als enige doel het vullen van de poriën (goed gekozen naam...)
Maar kan ook een ethetisch doel dienen qua kleur. Zo gebruikte Gibson bijvoorbeeld bij de Triump Les Paul Bass lichte poriënvuller. Hierdoor kreeg het hout een lichtere kleur, wat ervoor zorgde dat ze een lichte kleur konden gebruiken bij het lakken.

Afbeelding
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Hout
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 dec 2017, 17:52

Re: Advies nodig voor afwerking/aflakken

Bericht door Hout »

Update: Ik ben nu wat testjes aan het doen met schellak als sealer na het stainen, en dan Motip blanke lak en Vallejo airbrush lakken.
Een vuller heb ik nog niet gebruikt, mijn teststukjes hebben totaal geen poriën.
Grootste probleem waar ik nu tegenaan loop is dat ik het idee heb dat de Motip niet echt heel hard lijkt te worden. Je kunt er na een week uitharden nog vrij makkelijk met je nagel een afdruk in maken.
Als ik wat zekerder ben over de kleurlak ga ik dat Rustin's eens proberen denk ik, zo'n dikke plastic look lijkt me op zich wel wat.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Advies nodig voor afwerking/aflakken

Bericht door Basvarken »

Ik weet niet of schellak en Motip wel met elkaar gaat werken. Kan best zijn dat die Motip nooit hard wordt door deze combinatie.

Ik werk al jaren met blanke acryllak van de Action. 2 euro per spuitbus. Wordt snel droog en hard.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Hout
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 dec 2017, 17:52

Re: Advies nodig voor afwerking/aflakken

Bericht door Hout »

Die lak ga ik zeker even proberen! Die gitaren van jouw hand die ik weleens hier of op talkbass zie langskomen, zijn die daar ook gewoon mee gedaan?
Dat van die schellak zou idd ook kunnen, het is op alcoholbasis. Ik was er bij gekomen omdat je overal leest/ziet, dat dat een van de meest universele onderlagen is, waar eigenlijk alles op werkt, maar ja misschien dan weer net niet met Motip. Of ik heb het niet lang genoeg laten drogen ofzo.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Advies nodig voor afwerking/aflakken

Bericht door Basvarken »

Ja, al mijn eigen bouwsels zijn daarmee gedaan.

Ik heb wel ooit een basgitaar overgespoten met een metallic autolak. En metallic autolak moet je aflakken met blanke lak. Dat heb ik toen ook met die lak van de Action gedaan en dat wilde ook maar niet goed uitharden. Duurde echt heel erg lang (meer dan een maand).
De man van de autolakzaak was er overigens wel verbaasd over. Hij dacht dat het lag aan de onderlaag (poly) waar ik het metallic op had gespoten.
Blijft altijd een beetje riskant om verschillende producten met elkaar te combineren.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Hout
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 dec 2017, 17:52

Re: Advies nodig voor afwerking/aflakken

Bericht door Hout »

De lak is inmiddels wel flink uitgehard, maar om de hechting te testen heb ik even een flinke tik met de achterkant van een schroevendraaier op mijn teststukjes gegeven. Er was meteen een klein blaasje te zien, die ik met mijn nagel los kon pulken. Daarna kon ik heel gemakkelijk verder schrapen. De Motip lak blijkt dus totaal niet gehecht aan de schellak onderlaag. Ik denk dat ik de schellak dus lekker achterwege ga laten.
IMG_04012018_082341.jpg
IMG_04012018_082341.jpg (180.25 KiB) 1664 keer bekeken
Ik heb ook de eerste laag groene stain aangebracht.. poeh.. geen weg terug meer. :?
IMG_03012018_180027.jpg
IMG_03012018_180027.jpg (254.25 KiB) 1664 keer bekeken
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Advies nodig voor afwerking/aflakken

Bericht door Hagen »

Ik vind je dapper.
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8179
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Re: Advies nodig voor afwerking/aflakken

Bericht door Peachabell »

Hout schreef: 04 jan 2018, 08:24 De lak is inmiddels wel flink uitgehard, maar om de hechting te testen heb ik even een flinke tik met de achterkant van een schroevendraaier op mijn teststukjes gegeven. Er was meteen een klein blaasje te zien, die ik met mijn nagel los kon pulken. Daarna kon ik heel gemakkelijk verder schrapen. De Motip lak blijkt dus totaal niet gehecht aan de schellak onderlaag. Ik denk dat ik de schellak dus lekker achterwege ga laten.
IMG_04012018_082341.jpg

Ik heb ook de eerste laag groene stain aangebracht.. poeh.. geen weg terug meer. :?

IMG_03012018_180027.jpg

Dat schellak zich slecht verhoud met moderne autolak als Motip verbaasd me niet.
Schellak is een min of meer organisch product (oorspronkelijk de gemalen schildjes van de Ethiopische boomluis opgelost in alcohol).
Het wordt nog gebuikt bij etsers, schilders en traditionele instrumentbouwers.

In mijn ervaring moet je ook goed opletten of je spuitbus een autolak op acryl of alkydbasis bevat,
want die twee kunnen elkaar ook onderling gaan afstoten en blaren trekken.

Acryl op acrylbasis houden, zeker met een blanke acryllak afdekken ter bescherming.

Alkyd is nog af te dekken met polyurethaan of nitrocellulose lak, dat trekt in ieder geval niet direct blaren.
Hout
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 dec 2017, 17:52

Re: Advies nodig voor afwerking/aflakken

Bericht door Hout »

Tja, dapper of dom :wink: Van de nerf is nauwelijks meer wat te zien, maar de spiegel is wel héél bijzonder.
Ik ga eerst lekker verder testen met die action lak op wat test stukjes alvorens iets op die bas te spuiten..
Ondertussen wel lekker aan het schuren en nog een keer stainen geweest! :mrgreen:
IMG_04012018_122354.jpg
IMG_04012018_122354.jpg (270.55 KiB) 1624 keer bekeken
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: Advies nodig voor afwerking/aflakken

Bericht door deevit »

Heftig kleurtje, mooie tekening! Benieuwd naar je eindresultaat. :)
Hout
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 dec 2017, 17:52

Re: Advies nodig voor afwerking/aflakken

Bericht door Hout »

Update:
Lekker aan het klungelen met de action lak, ik heb een laag sanding sealer gebruikt in plaats van schellak, lijkt beter te werken.
Dit is mijn teststukje nadat ik het ge airbrushed heb. Er moet nu nog een aantal lagen blanke lak overheen, en dan kan ik gaan testen of ik het kan polijsten en of het lekker uithardt. Voor de kenners, hoe lang laten jullie de action lak uitharden voor je gaat polijsten?
2018-01-17 19.56.12.jpg
2018-01-17 19.56.12.jpg (774.72 KiB) 1555 keer bekeken
Ik denk dat ik ga proberen de transparant witte lage nog iets meer doorschijnend te maken, de dekking is erg moeilijk in te schatten als je bezig bent heb ik gemerkt.
Dat airbrushen is overigens met lak van de action, uit de witte spuitbus, leek me qua compatibiliteit wel zo veilig :D De methode om de lak uit de bus te 'mijnen' heb ik van dit filmpje https://youtu.be/UqVnb7_FDrE, werkt goed!
Plaats reactie