Finish strippen

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Finish strippen

Bericht door deevit »

Beste bassisten! Heeft iemand hier ervaring met het strippen van een finish? Ik heb een prachtige Yamaha TRB5p maar ben niet helemaal weg van de finish, eigenlijk te donker voor het hout dat ik er door zie komen. De bas heeft een maple body/neck, met een subtiele flame. Rosewood tussenlaag in de body, neck heeft 2 mahonie stroken. De finish vind ik eigenlijk alleen in vol licht mooi, omdat ik dan het hout er onder zie.
Ik kom voornamelijk de optie heteluchtpistool tegen, maar het zou fijn zijn wat ervaringen van anderen te horen voordat ik me er eventueel aan waag. :)


Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
bobbelmans
Berichten: 3931
Lid geworden op: 30 mei 2007, 10:27

Re: Finish strippen

Bericht door bobbelmans »

Je zou afbijtmiddel kunnen proberen maar dat werkt alleen op synthetische verven.

Afbranden vind ik altijd gedoe, met veel kans op beschadigingen.

Ik ben bang dat het een gevalletje schuren wordt....
(Of door de vandiktebank. Dan heb je de platte stukken zo klaar. Maar dan moet je nog de kopse kanten kaal krijgen....).

Edit; voor dat laatste moet je wel de hals er af kunnen schroeven.....
face down in the dirt
Gebruikersavatar
anderson
Berichten: 281
Lid geworden op: 08 jul 2012, 22:24

Re: Finish strippen

Bericht door anderson »

Ik heb beide gedaan, afbranden me zo'n verf-afbrander/föhn en afbijt. Beide hebben hun voordelen en zeker nadelen. Verf afbranden geeft altijd het gevaar van brandvlekken, Je moet dus altijd gelijkmatig verhitten en zeker niet te lang op 1 plek en je moet de verf er met een verfkrabber of plamuurmes verwijderen. Let op dat je je vingers niet verbrandt! Jouw bas komt i.m.h.o. het meest voor verf afbijtmiddel in aanmerking. Gewoon aanbrengen met een kwast, even wachten en je ziet het vanzelf losbladeren. Ook hier iets van een krabber gebruiken om de verfresten te verwijderen waarbij je moet opletten niet het hout te beschadigen (met de houtrichting mee is het best). ik verwacht dat je het meerdere malen moet doen omdat er ook een houtsealer onder de lak zit. Als de body kaal is goed schoonmaken met een oude lap en proberen alle residu te verwijderen, eventueel met vochtige doek nabewerken. Na het drogen is je bas schuurklaar, weet je al he je wilt gaan afwerken?
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: Finish strippen

Bericht door deevit »

bobbelmans schreef: 28 dec 2017, 08:48 Je zou afbijtmiddel kunnen proberen maar dat werkt alleen op synthetische verven.

Afbranden vind ik altijd gedoe, met veel kans op beschadigingen.

Ik ben bang dat het een gevalletje schuren wordt....
(Of door de vandiktebank. Dan heb je de platte stukken zo klaar. Maar dan moet je nog de kopse kanten kaal krijgen....).

Edit; voor dat laatste moet je wel de hals er af kunnen schroeven.....
De hele finish schuren ben ik niet heel happig op... Het is inderdaad een neck through constructie dus dat maakt het allemaal net iets minder makkelijk.
anderson schreef: 28 dec 2017, 11:54 Ik heb beide gedaan, afbranden me zo'n verf-afbrander/föhn en afbijt. Beide hebben hun voordelen en zeker nadelen. Verf afbranden geeft altijd het gevaar van brandvlekken, Je moet dus altijd gelijkmatig verhitten en zeker niet te lang op 1 plek en je moet de verf er met een verfkrabber of plamuurmes verwijderen. Let op dat je je vingers niet verbrandt! Jouw bas komt i.m.h.o. het meest voor verf afbijtmiddel in aanmerking. Gewoon aanbrengen met een kwast, even wachten en je ziet het vanzelf losbladeren. Ook hier iets van een krabber gebruiken om de verfresten te verwijderen waarbij je moet opletten niet het hout te beschadigen (met de houtrichting mee is het best). ik verwacht dat je het meerdere malen moet doen omdat er ook een houtsealer onder de lak zit. Als de body kaal is goed schoonmaken met een oude lap en proberen alle residu te verwijderen, eventueel met vochtige doek nabewerken. Na het drogen is je bas schuurklaar, weet je al he je wilt gaan afwerken?
Een föhn wordt al heet genoeg? Als ik me er aan ga wagen zou ik hem graag in een olie afwerken, met eventueel een iets donkerdere stain eronder. Dan moet dus alles aan lak en sealer goed verwijderd worden. Heb jij toevallig foto's van je projecten?

Bedankt voor de reacties mannen! :)
Gebruikersavatar
anderson
Berichten: 281
Lid geworden op: 08 jul 2012, 22:24

Re: Finish strippen

Bericht door anderson »

Nee, helaas niet van dit proces van de bouw/verherbouw Zo'n verf-afbrander is in feite een föhn die net ff wat warmer wordt... ;). Heb het afbranden en afbijten zeker bij zo'n 6 bassen gedaan. key is dat je nadien erg goed en secuur schuurt. Ik heb een zelfbouw 5 snaar in de Danish oli gezet maar vindt de resultaten die ik met de Action spuitlak bereik vele malen strakker en je hebt meer diepte waardoor je houtnerf beter uitkomt. Het kost alleen meer tijd, je kunt niet in de keuken spuiten en je moet tussentijds meer schuren en polijsten. Olie kun je in de keuken aanbrengen en laten drogen, met een laag of wat heb je al relatief snel resultaat (deklaag...!) ben benieuwd naar jouw foto's.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: Finish strippen

Bericht door deevit »

Voor en na plaatjes helpen ook al hoor! :)
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Re: Finish strippen

Bericht door Niels »

Een TRB kan er goed van opknappen als je hem stript. Dit was de mijne (gekocht in slechte staat in 2005, laten opknappen door De Gier en in 2009 verkocht aan Hidde). Fijne bas, maar fretloos is wel iets dat je veel moet doen. Dus verkocht :)

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: Finish strippen

Bericht door deevit »

Ja mooi! Maar die van jou heeft de Gier gestript begrijp ik?
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Finish strippen

Bericht door BassAgent »

Even voor Niels antwoorden: dat is wel wat ik begrepen heb. Poepiestrak gedaan (zoals je van Sander mag verwachten). Wereldbas was het, geen idee waar-ie nu is eigenlijk.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: Finish strippen

Bericht door deevit »

Kan Sander natuurlijk altijd even een berichtje sturen wat zijn aanpak was. :)
Oh en die toets op die TRB is ook schitterend!
Gebruikersavatar
Charlie
Berichten: 2362
Lid geworden op: 29 sep 2008, 16:46

Re: Finish strippen

Bericht door Charlie »

Als je van plan bent het zelf te doen zou ik niet kiezen voor 'n verf afbrander. Vanwege eerder genoemde reden.
Verfafbijtmiddel is ideaal voor zo'n klus. Meest lastige is echter het vinden van 'n goed verfafbijtmiddel.
De meeste afbijtmiddelen die je in Nederland kunt krijgen zijn milieuvriendelijk. Lees; werkt voor geen meter.
Dit spul werkt perfect!
Riposa il giorno per dormire la notte.
Gebruikersavatar
deevit
Berichten: 16583
Lid geworden op: 21 okt 2006, 12:14

Re: Finish strippen

Bericht door deevit »

Dank je! Jij hebt er ervaring mee?
Niels
Berichten: 3576
Lid geworden op: 02 okt 2003, 21:37

Re: Finish strippen

Bericht door Niels »

deevit schreef: 28 dec 2017, 20:29 Ja mooi! Maar die van jou heeft de Gier gestript begrijp ik?
Ja, ik heb dat laten doen. De toets is vervangen en hij is gestript en opnieuw gelakt. Was beiden erg netjes gedaan:
Afbeelding

Als ik het bij deze bas zelf zou doen dan zou ik kijken hoe makkelijk het eraf te schuren is voordat ik andere middelen zou gebruiken. Met een wat grovere korrel verwijder je vrij makkelijk een laklaag en dat geeft gevoelsmatig toch meer controle dan branden of afbijten. Ik heb mijn eerste Squier P wel een keer helemaal gestript en daar heb ik wel afbijtmiddel gebruikt:
De 2005 versie van mezelf schreef:De goedkopere Squiers zijn gewoon multiplex. Mijne heb ik nadat er te veel stukken lak af waren helemaal kaalgeschuurd (Ok, dat was het plan: er zat alleen zo'n dikke laag lak op dat ik maar aan het afbijtmiddel ben gegaan ;))
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Re: Finish strippen

Bericht door rensbass »

K zou voor afbijten gaan denk ik, heb ergens gelezen dat je t na het insmeren in kan pakken met folie om beter resultaat te krijgen.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Charlie
Berichten: 2362
Lid geworden op: 29 sep 2008, 16:46

Re: Finish strippen

Bericht door Charlie »

deevit schreef: 28 dec 2017, 22:08 Dank je! Jij hebt er ervaring mee?
Vooral met het zoeken naar ´n afbijtmiddel dat werkt! :lol: Dit afbijtmiddel is niet te agressief en werkt goed.
Heb het gebruikt op metaal en hout. Zelfs de hardste lakken wordt izipizi. Is erg nuttig bij het verwijderen van die resten rode verf uit de nerf.
Riposa il giorno per dormire la notte.
Plaats reactie