Halspen

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Halspen

Bericht door Basvarken »

Ik had ooit een basgitaar waarbij een van de (schuif)schakelaars begon te rammelen bij één bepaalde toon. Ik heb het lekker zo gelaten want versterkt hoorde je er niets van...
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
McDreads
Berichten: 263
Lid geworden op: 07 jan 2008, 01:25

Re: Halspen

Bericht door McDreads »

Als ík het echt niet meer weet, gebruik ik meestal PUR, of secondelijm als het een dompelbad moet zijn...
Alembic Orion
Adamovic Eclipse
I'm not deaf, I'm just ignoring you!
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Halspen

Bericht door Hagen »

McDreads schreef: 05 feb 2018, 15:23 Als ík het echt niet meer weet, gebruik ik meestal PUR, of secondelijm als het een dompelbad moet zijn...
:offtopic:
Mijn aannemer zegt altijd:
(achterhoeks accent aan)
Als je t nie meer wit
Los t op met pur of kit

De vriend van mijn dochter zweert bij duct tape en tie raps (ty Wraps- kies maar hoe je dat wil spellen)

Mijn vader had jodenlijm. Daar werd een kwak spuug mee bedoeld.

Hier zit Galaxy op te wachten .. :facepalm: succes Kerel!
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Re: Halspen

Bericht door rensbass »

.....k heb al ns een precision gehad waar iets op resoneerde bij bepaalde tonen. K had toen t idee dat de knoppen op mn potmeters iets rammelden. Ook heb ik wel eens zoiets gehad waarbij de veertjes op de brug ietwat zingend geluid gaven.
Misschien iets wat je kan proberen (gewoon om te troubleshooten) is je bas iets hoger te stemmen, bijv in F of F#. Dan gaat je snaarspanning omhoog en kan je zien of dat iets uithaald, zonder meteen snaren te vervangen.
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1651
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Re: Halspen

Bericht door Ken »

Mijn P had een rammelend brugzadeltje, door aandraaien van één van de twee imbusboutjes is het opgelost. Rammeltje was alleen bij de E-snaar bij bepaalde noten. Was nog wel lastig zoeken.
Galaxy
Berichten: 364
Lid geworden op: 28 okt 2009, 18:23

Re: Halspen

Bericht door Galaxy »

Kijk met die 2 reacties kan ik wat.. niet met de 2 daarboven!!
Zoiets is het inderdaad... zingen/resoneren van ??
Ik moet nog steeds testen met een ander merk snaren, kan zomaar zijn dat het aan de Elites ligt. Vaker klachten over gehoord.
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Re: Halspen

Bericht door rensbass »

Al opgelost? Ben benieuwd naar wat t was.
Failure is always an option.
McDreads
Berichten: 263
Lid geworden op: 07 jan 2008, 01:25

Re: Halspen

Bericht door McDreads »

Ik denk opgelost met PUR, want als 'ie secondelijm had gebruikt had hij wel tijd gehad ons op de hoogte te houden!
Alembic Orion
Adamovic Eclipse
I'm not deaf, I'm just ignoring you!
Galaxy
Berichten: 364
Lid geworden op: 28 okt 2009, 18:23

Re: Halspen

Bericht door Galaxy »

Moet het nog steeds ff testen met andere snaren.
Heb er nu Elites er op liggen en moet nog testen met Status Hotwires.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Halspen

Bericht door JohnBoy »

Een rammeltije is eigenlijk altijd te vinden. Je moet alleen wel zoeken met je oren (i.p.v. met je ogen of je brein). En dat is lastig als je aan het spelen bent. Laat iemand anders spelen zodat je zelf met je oor langs de hele bas kunt zoeken, of speel zelf en laat iemand anders luisteren.
C'est la retorique qui fait la musique
Galaxy
Berichten: 364
Lid geworden op: 28 okt 2009, 18:23

Re: Halspen

Bericht door Galaxy »

Het is inderdaad de snaarspanning...
Als ik de snaren hoger stem is het weg.
Met Status Hotwires 30-90 is het sowieso al minder t.o.v. de Elites..
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Halspen

Bericht door JohnBoy »

Maar nog steeds niet gevonden dus? Al eens geluisterd waar het rammeltje gelokaliseerd is?
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
eppie
Berichten: 203
Lid geworden op: 17 nov 2010, 15:12

Re: Halspen

Bericht door eppie »

Ik heb hier ook zo'n Bassie... Halfje strakker dan een kwartje losser en dan een tikkie op het uiteinde van de hals geven met een kunstof hamertje. De boel moet even zetten :-)
Gebruikersavatar
eppie
Berichten: 203
Lid geworden op: 17 nov 2010, 15:12

Re: Halspen

Bericht door eppie »

Helpt dat niet en waarschijnlijk is het de A snaar die rammelt dan een string guide op je A zetten :yes:
Gebruikersavatar
WBP WorstBassPlayer
Berichten: 211
Lid geworden op: 11 dec 2009, 17:57

Re: Halspen

Bericht door WBP WorstBassPlayer »

bizarre uitzondering was m'n begin 80's washburn force 40
vooral bij hameren, oke thumpen a la flea, hard dus………… kon je direct na de knal je twee handen op de snaren leggen maar een harde boventoon klonk gewoon door via de trussrod……. niet te dempen dat ding
godzijdank was dat in de passieve stand niet te horen...…...en dat was zowiezo m'n favoriet
en het was al zo'n raar ding, als ik m op m'n huisstereo aansloot via m'n cassettedeck ontving ik luchtvaartverkeer


ja een A snaar is een crime op een fendert achtig nek, hier altijd zo weinig mogelijk van je A snaar afknippen bij het plaatsen, om die snaar bij het opwinden naar beneden te dwingen
Basgitaar spelen, is als luchtbasgitaarspelen, maar dan met een echte, een beetje a-tonaal, dat hoort bij een fretloze toch?. Maar ja, al stel ik mijn bas nog zo goed af, het wordt natuurlijk nooit een Flaterfoon heee.
Plaats reactie