Custom slagplaat voor Warwick Star Bass

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Skajhopper
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 feb 2018, 14:38

Custom slagplaat voor Warwick Star Bass

Bericht door Skajhopper »

Hallo allen, nieuwkomer op het forum hier!

Ik speel met het idee om m'n Star Bass te personaliseren door er een slagplaat op te bevestigen (heeft dit standaard niet). Het is 'n semihollow, dus ik dacht aan zo'n slagplaatje met bracket, zoals je wel eens op andere semihollows ziet. Nu heb ik met zo'n dingen bijna geen ervaring, en zou ik er door iemand eentje willen laten maken. Daarom twee vragen:

- welke sites of winkels maken custom slagplaatjes?

- hoe ga ik best te werk om een template te maken als ik er ergens eentje laat maken?

Als er iemand hiermee ervaringen of tips heeft, hoor ik het graag!
Gebruikersavatar
Skajhopper
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 feb 2018, 14:38

Re: Custom slagplaat voor Warwick Star Bass

Bericht door Skajhopper »

Ik heb ondertussen hulp gevonden. Een collega van me (handig, op een technische school werken) zag het wel zitten om er samen met me mee aan de slag te gaan. Stap 1: een ontwerp maken. Ik heb de contouren van m'n bas met potlood getekend, en daarna afgelijnd, morgen een aantal keer kopiëren, en dan kan het ontwerpen beginnen! Ondertussen ook al eens nagedacht over de kleur van de slagplaat.. Bas is daphne blue, met cream binding... cream pearloid, maybe?

Afbeelding
Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: Custom slagplaat voor Warwick Star Bass

Bericht door badastronaut »

Leuk experiment! laat je zien hoe hij wordt als je klaar bent? geinig idee!
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Re: Custom slagplaat voor Warwick Star Bass

Bericht door rensbass »

Misschien ns kijken naar de slagplaat van n gibson eb2? Of n epiphone jack cassady
Failure is always an option.
Gebruikersavatar
Skajhopper
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 feb 2018, 14:38

Re: Custom slagplaat voor Warwick Star Bass

Bericht door Skajhopper »

rensbass schreef: 10 feb 2018, 09:26 Misschien ns kijken naar de slagplaat van n gibson eb2? Of n epiphone jack cassady
Yup, die van de EB2 had ik gedachten. Bedankt voor de Jack Cassady-tip, daar had ik nog niet aan gedacht!
Gebruikersavatar
Skajhopper
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 feb 2018, 14:38

Re: Custom slagplaat voor Warwick Star Bass

Bericht door Skajhopper »

Vandaag even getekend, drie ontwerpjes gemaakt. Welke geniet jullie voorkeur?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Skajhopper
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 feb 2018, 14:38

Re: Custom slagplaat voor Warwick Star Bass

Bericht door Skajhopper »

Vandaag weer een beetje doorgekliederd, stukje karton op maat van één van de ontwerpen gesneden, en even tegen de bas gelegd...

Afbeelding
Muziekschuur
Berichten: 5659
Lid geworden op: 21 sep 2009, 17:10

Re: Custom slagplaat voor Warwick Star Bass

Bericht door Muziekschuur »

transparant met een matte wittoon erachter met een logo eruit lijkt me mooi.
Het gaat altijd goed.... totdat het fout gaat..
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Custom slagplaat voor Warwick Star Bass

Bericht door Hagen »

Hoi Skajhopper, welkom hier.
Mooie bas is dat! Ik vindt je laatste ontwerp de mooiste. Zelf zou ik m een centimeter inkorten aan de kant van je knoppen.( Hij zou dan het brugelement net raken.) Reden: de body is al aardig 'vol' met de 5 knoppen en dubbele brug enzo.

Voor de kleur heb ik gelijk naar je headstock gegoogled. Dit is een kans om de bas nog meer een eenheid te maken. Gebroken wit als slagplaat zou ik dan combineren met een zelfde kleur trussrodcover. Die laatste zou ook in Daphne blue matchen, met de tekst in gebroken wit, alleen vermoed ik dat die kleur materiaal niet aan te komen is. Die kleur zou je moeten laten mengen bij bijvoorbeeld een autospuiter. Als ik dan doorschiet in customizen, zou de kop in zijn geheel in D- blue kunnen, met een wit trussrodplaatje. Dan heb je een unieke Warwick Star bas!
Het zijn ideeën, kijk maar wat voor jou het beste past. Veel plezier ermee!
Gebruikersavatar
Skajhopper
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 feb 2018, 14:38

Re: Custom slagplaat voor Warwick Star Bass

Bericht door Skajhopper »

Jaren later is het er dan toch van gekomen... Het idee van een slagplaat voor deze bas bleef in m'n hoofd zitten, maar ik vond niet direct iemand die het voor me kon uitwerken. Tot ik via facebook ontdekte dat een oud-leerling van me gestart was met gitaarbouw en -onderhoud. Ik stuurde hem een bericht, we brainstormden wat ideeën op basis van wat ik mooi vond en hij werkte het uit. Ik ben zeer tevreden met het resultaat en mijn "gepersonaliseerde" Star Bass! :D

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joey
Berichten: 10780
Lid geworden op: 27 jul 2009, 11:58

Re: Custom slagplaat voor Warwick Star Bass

Bericht door Joey »

Ziet er lekker uit, echt goed gelukt!
"Only cowboys stay in tune anyways."
"Je moet dus eigenlijk al gaan oppassen dat je niet té goed wordt op je instrument want blijkbaar is dan de enige uitdaging nog om weer zo te gaan klinken alsof je niet kunt spelen... " -Stinky
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3263
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Re: Custom slagplaat voor Warwick Star Bass

Bericht door RonC »

Het misstaat zeker niet maar ik zou hem kleiner hebben gemaakt zodat het het F gat volledig vrij in het zicht houdt.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26243
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Custom slagplaat voor Warwick Star Bass

Bericht door Hans58 »

Netjes hoor! Ik snap overigens wat Ron bedoelt, maar zoiets is altijd een kwestie van smaak. Ik.vind het zeker niet misstaan.
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
Skajhopper
Berichten: 53
Lid geworden op: 04 feb 2018, 14:38

Re: Custom slagplaat voor Warwick Star Bass

Bericht door Skajhopper »

Yes, absoluut, Ron. Ik heb hier met de gitaarbouwer ook van menig verschild. Hij wou ook zeer graag het F-hole vrij houden. Er was het plan om de slagplaat net boven het brugelement te laten stoppen (zoals eerder in dit topic voorgesteld), maar dat voorontwerp zag er om een of andere reden niet goed uit. Hebt blijft toch een kwestie van het gevoel dat je er bij krijgt. In een eerste versie wou ik eigenlijk iets Gibson EB-2-achtigs en ook daar valt de "kont" van de slagplaat over het f-hole. Uiteindelijk zijn we van die Gibson-vorm afgestapt omdat ik tegenwoordig erg veel met een Hofner Club-bass in mijn hoofd zit, hij maakte dan iets dat eerder geïnspireerd is op die slagplaatvorm.
Plaats reactie