First build of 2018

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
stan dale
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 jan 2012, 17:42

First build of 2018

Bericht door stan dale »

In de reeks van 3 dat ik van plan ben om te bouwen in 2018. De eerste waar ik ben ingevlogen.In mijn drukke werkschema af en toe dit tussenin gedaan als ontspanning. Dit wordt de fretless versie van mijn summerbuild uit 2017. Enkele minder bekende houtsoorten gevonden, maar daarvoor zeker niet minderwaardig. De body is al bijna zo goed als af en heeft dus een Nordstrand MM5.2 die ik tweedehands heb kunnen op de kop tikken en wordt voorzien van een glockenklang 3 band EQ. Body is uit Dibetou met strook meranti en 2 fineerstrookjes kerselaar. Tussen het bovenblad van zebrano en dibetou onderaan zit er ook kerselaar fineer. De neck bestaat uit 3 delen sappeli mahogany met Maple fineer tussenin. zoals je ziet zal de neck doorlopen tot de pickup waardoor ik het fingerboard iets langer laat doorlopen.Fingerboard is van katalox en de pretsleuven worden opgevuld door resterende kerselaar fineer voor de lijntjes. Wordt vervolgd
IMG_0187.JPG
IMG_0187.JPG (1.59 MiB) 2198 keer bekeken
IMG_0188.JPG
IMG_0188.JPG (1.66 MiB) 2198 keer bekeken
IMG_0189.JPG
IMG_0189.JPG (1.48 MiB) 2198 keer bekeken
Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: First build of 2018

Bericht door badastronaut »

Mooi hoor! Goed bezig!
Hout
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 dec 2017, 17:52

Re: First build of 2018

Bericht door Hout »

Pretsleuven, lol! :lol: :lol:

Maar ziet er goed uit! Apart dat contrast in het hout op de achterkant!
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: First build of 2018

Bericht door Frederiek »

Ziet er goed uit! Dat dibetou spreekt me wel aan, beetje alsof het notenhout met een 'vlam' zoals in mahonie is. Ik ben erg benieuwd naar wat je van dat element vindt voor fretless. De Glockenklang bevalt me iig super in mijn gefrette vijfsnaar.
Gebruikersavatar
stan dale
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 jan 2012, 17:42

Re: First build of 2018

Bericht door stan dale »

Frederiek schreef: 16 feb 2018, 13:04 Ziet er goed uit! Dat dibetou spreekt me wel aan, beetje alsof het notenhout met een 'vlam' zoals in mahonie is. Ik ben erg benieuwd naar wat je van dat element vindt voor fretless. De Glockenklang bevalt me iig super in mijn gefrette vijfsnaar.
je slaapt de nagel op de kop Frederiek, qua bewerkbaarheid, gewicht en taptone doet het me denken aan mahonie. De enige luthier die ik deze houtsoort veel zie gebruiken is Marleaux, dus het kan zeker niet slecht zijn :D . Het element krijgt sowieso nog een 3 standen schakelaar, ben ook wel eens benieuwd. Bartolini is altijd een goeie keuze geweest bij mijn bassen. Ben vooral eens benieuwd naar de combinatie met de Glock. Nog een fijne afwerking van je P bass, ziet er alweer goed uit! :jam:
Gebruikersavatar
stan dale
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 jan 2012, 17:42

Re: First build of 2018

Bericht door stan dale »

Hout schreef: 15 feb 2018, 23:04 Pretsleuven, lol! :lol: :lol:

Maar ziet er goed uit! Apart dat contrast in het hout op de achterkant!
stomme spellingscontrole, maar je snapt wel wat ik bedoel :lol:
Gebruikersavatar
stan dale
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 jan 2012, 17:42

Re: First build of 2018

Bericht door stan dale »

zo nek gefreesd en ondertussen ook de toets al gelijmd. hals past perfect in de uitsparing
IMG_0191.JPG
IMG_0191.JPG (1.22 MiB) 2001 keer bekeken
IMG_0193.JPG
IMG_0193.JPG (1.47 MiB) 2001 keer bekeken
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13370
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: First build of 2018

Bericht door LeftyJ »

stan dale schreef: 16 feb 2018, 16:26 Qua bewerkbaarheid, gewicht en taptone doet het me denken aan mahonie. De enige luthier die ik deze houtsoort veel zie gebruiken is Marleaux, dus het kan zeker niet slecht zijn :D
Ik heb het ook wel African walnut genoemd zien worden, als je daarop zoekt vind je er veel meer. Maar die naam wordt ook wel gebruikt voor shedua en ovangkol, en die zijn geen familie. Misschien heeft het ermee te maken dat het een rode lijstsoort is dat je het niet zo heel veel ziet.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: First build of 2018

Bericht door Hagen »

Vakwerk!
Gebruikersavatar
stan dale
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 jan 2012, 17:42

Re: First build of 2018

Bericht door stan dale »

Dank je, vakwerk zou ik het nog niet durven noemen. maar we verbeteren wel stilaan, ben al iets geduldiger en ben al iets meer ontspannen in het maken van bassen.
Die benaming african walnut was ik ook al ergens tegengekomen. Een rode lijst soort is het niet echt, misschien gewoon minder gekend (of te duur voor de grote merken?)
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13370
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: First build of 2018

Bericht door LeftyJ »

stan dale schreef: 22 feb 2018, 22:06 Een rode lijst soort is het niet echt, misschien gewoon minder gekend (of te duur voor de grote merken?)
Je hebt gelijk, ik las niet goed. De soort wordt alleen kwetsbaar genoemd, omdat er veel gekapt wordt en er weinig succes is met nieuwe aanplant:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Lovoa_trichilioides
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: First build of 2018

Bericht door Frederiek »

Toch wel hoor... Het ligt aan wat je definieert als rode lijst denk ik :P

This wood species is not listed in the CITES Appendices, but is on the IUCN Red List. It is listed as vulnerable due to a population reduction of over 20% in the past three generations, caused by a decline in its natural range, and exploitation.

https://www.iucnredlist.org/details/33057/0
Gebruikersavatar
stan dale
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 jan 2012, 17:42

Re: First build of 2018

Bericht door stan dale »

oh dat verklaart waarom de handelaar er niet veel meer in huis heeft, hij heeft er denk ik nog 2.
Beter dan op deze manier verwerkt dan een snijplank ;-)
deze week kwam een timmerman langs voor het bekijken van nieuwe ramen te plaatsen.
Hij zei het volgende; wat je van kaders in padouk? zei ja mooie en duurzame houtsoort, maar toch vrij donkerrood.
Ah nee zei hij, je hoeft dat niet te behandelen en dat wordt dan wat grijzer met de jaren.
Keek hem maar raar terug aan,als ze zo verder doen met padouk, zal het ook niet lang duren vooraleer deze ook op de rode lijst staat
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: First build of 2018

Bericht door Frederiek »

Padouk wordt volgens mij veelal duurzaam verbouwd en gekapt op plantages. Het staat op geen enkele lijst en vooralsnog valt het in de categorie 'sustainable'. Ook omdat er 'in het wild' niet zo heel veel te kappen valt gezien ze niet in bossen groeien. Juist vanwege dat grijzer/bruiner worden is het populair voor kozijnen ;)
Gebruikersavatar
stan dale
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 jan 2012, 17:42

Re: First build of 2018

Bericht door stan dale »

we zijn er bijna, het gaat steeds sneller en sneller. heb een vingerramp gemaakt van een stuk body overschot, je ziet het haast bijna niet. Enkel het fretboard een epoxy laag voorzien, het kloppend hart insteken en de hals vastschroeven en klaar is kees.
IMG_0194.JPG
IMG_0194.JPG (1.15 MiB) 1792 keer bekeken
IMG_0195.JPG
IMG_0195.JPG (1.4 MiB) 1792 keer bekeken
IMG_0196.JPG
IMG_0196.JPG (1.16 MiB) 1792 keer bekeken
Plaats reactie