schakelaar of potmeter?

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: schakelaar of potmeter?

Bericht door JohandeJong »

Dank blablas. En dan deze erbij als vervanger voor de volume pot? https://www.tonefactory.nl/bourns-poten ... rled-shaft
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
4$
Berichten: 1342
Lid geworden op: 22 dec 2005, 19:27

Re: schakelaar of potmeter?

Bericht door 4$ »

En de tonepot dan?
Ik ben een buitengewoon beperkt bassist, maar in mijn beperkingen ben ik wel heel goed!

Chowny SWB-1 TB passive
YAMAHA BB425X(te koop)
CORT GB75(te koop)
Plexibass
TC Electronic BG250-208
TC Electronic RS112
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: schakelaar of potmeter?

Bericht door JohandeJong »

De tonepot functioneert prima. In al mijn speurtochten over dit onderwerp lees ik ook altijd dat de volume pots het belangrijkste zijn en dat er bij de tonepot niet of nauwelijks winst te behalen is. Die vind ik daarom dan ook niet zo belangrijk en kan eventueel later ook nog wel eens een keer.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
Galvanized
Berichten: 907
Lid geworden op: 14 okt 2012, 14:35

Re: schakelaar of potmeter?

Bericht door Galvanized »

Ikzelf vind het bij een blend knop wel fijn als er een 'middenstand' op zit.. zoeentje die je ook kunt voelen waar die zit.
MUSIC MAN STINGRAY 5
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: schakelaar of potmeter?

Bericht door blablas »

Deze potmeter stack heeft een center click.
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8179
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Re: schakelaar of potmeter?

Bericht door Peachabell »

JohandeJong schreef: 07 apr 2018, 22:57

Mijn eigenlijke vraag is: waarom kiest een fabrikant voor een schakelaar of voor aparte volumeregeling? Heeft het één voordelen boven het ander?
Kortom, argumenten waarom ik het toch bij een shakelaar zou moeten laten of zal gaan voor een extra volumeknop.

Als ik uberhaupt voor een extra volumeknop ga zal ik dan verschil merken tussen een CTS potmeter en de reeds aanwezige Korean made potmeter?

Ik hoor graag jullie meningen hierover.
Als je snel van geluid wilt wisselen is een schakelaar handiger. Nadeel van 1 volumepot en een driewegschakelaar is dat je het volume van de elementen ten opzichte van elkaar niet kunt afstellen. Wat dat betreft vind ik een driewegschakelaar, 2 volumes en 2 toonpotten prettiger.

Of zoals m'n Höfner het heeft, 3 schakelaars en 2 volumeknoppen die ook als een soort 'toneblend' functioneren.

M'n Yamaha AEX500 gitaar heeft 1 volume en 1 blend pot om piezo en humbucker te mixen.
De piezo heeft nog een 3 bands equalizer. In de blendknop kan je een klikje dat de middenstand aangeeft voelen.
Ook een prettig systeem, maar niet zo snel als een schakelaar.

In ieder geval heb ik bij het spelen zelden behoefte aan een schakelaar. Als er een aanwezig is gebruik ik hem wel.
Een blend knop in plaats van een schakelaar lijkt me een goede optie om een grotere variatie in instelbaar geluid te krijgen.
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: schakelaar of potmeter?

Bericht door JohandeJong »

Het is gelukt. Nu zullen de techneuten hier wel gniffelen maar voor mij, als volslagen leek op dit gebied, was dit toch wel een uitdaging en een overwinning.
Ik ondervond wel wat probleempjes zoals niet geheel kloppende schema's, een potmeter waarbij de + en de - net andersom was dan op de tekeningen (of ik had het ding verkeerd om, dat kan ook nog) maar in feite is de aansluiting van een blend pot hetzelfde als een schakelaar. Dus met een beetje gezond verstand, goed kijken, reverse engineering en een beetje trial and error is het mij gelukt.
Een groter probleem was de montage van de potmeter in de body. Immers, de opening voor een schakelaar is groter dan de opening voor een potmeter. Je moet dus wat verzinnen om de ruimte op te vullen en in de schuur in alle bakjes en potjes net zolang zoeken tot je een paar passende ringetjes hebt gevonden maar met een hoop gepruts is ook dat gelukt.
Alleen al het feit dat het mij is gelukt maakt mij al blij en nu maar hopen dat het mij in het gebruik ook blij maakt. Ach, anders plaats ik de schakelaar weer terug.

@4$: als je dit ook wilt gaan (laten) doen, bedenk dan dat je ook een extra knop nodig hebt. Bij Bax of Tonefactory koop je die voor 2 tot 4 Euro per stuk. Bij AliExpress kosten precies dezelfde knoppen 88 cent inclusief verzendkosten maar dan moet je 2 weken wachten.
Als je slim bent dan stuur je een mailtje naar Stephen Chown met je ordernummer van je SWB-1 en vraag je of hij een extra knop wil meesturen.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: schakelaar of potmeter?

Bericht door badastronaut »

Mooi dat het gelukt is! Ik vind zelf die switch erg handig, maar ja, zoveel mensen, zoveel wensen. Benieuwd hoe het je gaat bevallen!
Gebruikersavatar
Maarten_E
Berichten: 7635
Lid geworden op: 23 mei 2010, 00:38

Re: schakelaar of potmeter?

Bericht door Maarten_E »

Half offtopic; heb nooit begrepen waarom ze op de Jazz Bass hebben besloten om die VVT te maken, en niet VVTT.
Ja, ik weet dat er in de eerste jaren stacked knob VVTT waren, maar je haalt gewoon een kwart van je instelmogelijkheid weg.. :nono:
Your corporate villainy should not extend so far as to ignore the existence of serif fonts.


Of het leuk is om op een fretless te spelen? Mwaaaah.
Gebruikersavatar
4$
Berichten: 1342
Lid geworden op: 22 dec 2005, 19:27

Re: schakelaar of potmeter?

Bericht door 4$ »

Ik denk ook niet dat ik de switch opoffer voor een blendknop maar de lay-out zie ik al graag anders. VTS ipv SVT.

Gisteren even contact met Stephen gehad. Hij denk dat ik de SWB-1 ergens in de eerste twee weken van mei kan verwachten.
Ik ben een buitengewoon beperkt bassist, maar in mijn beperkingen ben ik wel heel goed!

Chowny SWB-1 TB passive
YAMAHA BB425X(te koop)
CORT GB75(te koop)
Plexibass
TC Electronic BG250-208
TC Electronic RS112
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: schakelaar of potmeter?

Bericht door JohandeJong »

Daar ben ik weer. Heel tevreden over mijn Blend knop.
Nu heb ik een bas met actieve pickups (SWB Pro met EMG Jazz set pickups) en daar wil ik hetzelfde trucje uithalen. Dus de 3-way switch vervangen door een Blend Poti.
Kan ik daarvoor dezelfde 250k Pot gebruiken of moet het een 25k zijn?
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: schakelaar of potmeter?

Bericht door Strabel »

Bij actieve elementen is de impedantie lager dus 25k gebruiken.
Potmeters hebben bepaalde electrische en mechanische waardes zoals;logaritmisch,lineair,antilog,mono,stereo,balance,gelijkloop,middenstand klik,plastiek of metaal as,print of soldeer ogen enz.......
Je geluid verandert echt niet door een duurdere potm het verschil zit hem meer in,betrouwbaarheid,hoe zwaar of licht hij draaid,gelijkloop,vooral bij stereo potm belangrijk dat de weerstandwaardes gelijk op of terug lopen.
Ik heb in mijn Fender die "goldo" balance potm zitten,werkt prima.
Het voordeel van een balance potm is dat in de middenstand deze 0 Ohm is,dit is bij een stereo potm niet het geval en verlies je signaal.
Voor een VBT opstelling kun je voor de volume potm een push/pull exemplaar nemen,dan kun je ook serie/parallel schakelen.
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: schakelaar of potmeter?

Bericht door JohandeJong »

@Strabel, bedankt voor je reactie. Na mijn weekje vakantie ga ik er weer eens rustig voor zitten. Misschien heb je een adresje voor een 25k balance pot? Want die kon ik nergens vinden.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: schakelaar of potmeter?

Bericht door Strabel »

Misschien hier boven in "webshops"?
Edit;Dit vond ik ;https://guitarelectronics.com/electroni ... lend-pots/
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: schakelaar of potmeter?

Bericht door JohandeJong »

Dank. En ik vond deze nog: https://www.guitar-parts.nl/25k-dual-bl ... elde-shaft
Misschien wat makkelijker voor bestellingen in Nederland.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Plaats reactie