schakelaar of potmeter?

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

schakelaar of potmeter?

Bericht door JohandeJong »

Op bijv. een Fender Jazz bas vind je voor elke pickup een volumeknop en een gezamenlijke toonregelaar.
Met die volumeknoppen kun je een mix maken van beide pickups en daarmee een scala aan verschillende sounds inregelen.
Op andere bassen, zoals een Fender Mustang PJ en ook mijn Chowny SWB-1, is er een schakelaar om de pickups te kiezen, één volumeknop en één toonregelaar. De mogelijkheid om sounds te mixen is dus veel minder aanwezig.

In die schakelaar zit een beetje storing en ik wil deze vervangen. Maar als ik dan toch bezig ben zou ik deze ook kunnen vervangen door een tweede volume potmeter. Ik ben niet bang voor een experimentje. Ik heb de bedradings schema's al eens bekeken en zelfs ik zou dit voor elkaar kunnen krijgen.

Mijn eigenlijke vraag is: waarom kiest een fabrikant voor een schakelaar of voor aparte volumeregeling? Heeft het één voordelen boven het ander?
Kortom, argumenten waarom ik het toch bij een shakelaar zou moeten laten of zal gaan voor een extra volumeknop.

Als ik uberhaupt voor een extra volumeknop ga zal ik dan verschil merken tussen een CTS potmeter en de reeds aanwezige Korean made potmeter?

Ik hoor graag jullie meningen hierover.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: schakelaar of potmeter?

Bericht door badastronaut »

In het geval van de SWB is natuurlijk voor een schakelaar gekozen omdat Scott Withley het zo zelf handig vond. Om eerlijk te zijn vind ik het ook erg prettig. Een snellere manier om tussen pickups te switchen is er natuurlijk niet.

Daarnaast is het volgens mij zo dat de meeste bassisten toch altijd specifiek 1 pickup kiezen en niet bijv. de neck pickup met een heel klein beetje bridge p.u. (er zijn ongetwijfeld mensen die dat wel doen natuurlijk). Één pickup een beetje open en de andere ook zorgt toch snel voor wat extra brom/ruis of verlies van volume vind ik. Gewoon de één of de ander werkt toch het beste voor mij.

Ik zou dus zelf voor een nieuwe schakelaar gaan als je de storing niet uit deze schakelaar krijgt. Wat potmeters betreft, CTS is wellicht wat beter van kwaliteit. Of het je verder qua sound iets oplevert weet ik niet.
Laatst gewijzigd door badastronaut op 08 apr 2018, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: schakelaar of potmeter?

Bericht door Frederiek »

Betere pots kunnen in ieder geval een andere klank opleveren, behalve dat ze consistenter zijn in kwaliteit/toleranties en ze waarschijnlijk langer meegaan. Ik heb ook wel eens gehoord dat goedkopere makkelijk aanbranden met solderen maar voor die paar euro meer heb ik altijd CTS pots gekocht.

Tone/vol/vol vind ik een beetje onpraktisch. Ik heb nu een bas met vol/blend/tone en dat vind ik veel handiger. Ik gebruik wel vaak een soort tussenpositie :)
Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: schakelaar of potmeter?

Bericht door badastronaut »

Ik denk dat die blend knop wel een goed idee is inderdaad, beter dan vol-vol-tone. Dan krijg je toch ook weer dat gedoe dat als je allebei de pickups vol open heb staan het volume zakt? moet je 1 volume knop weer wat terug draaien enzo. Geen idee waar dat aan ligt maar dat was op al mijn jazz bassen het geval. Ik denk dat een blend ook nauwkeuriger werkt...
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: schakelaar of potmeter?

Bericht door JohandeJong »

Bedankt voor de reacties.
Ik heb meestal beide pickups in gebruik en op mijn Jazz kneep ik meestal de bridge een beetje.
Die blend methode spreekt mij wel heel erg aan. Ik denk dat ik dat binnenkort ga proberen. Bevalt het niet dan kan ik altijd weer een switch monteren.
Ik heb al een heel duidelijk aansluit schema gevonden waarmee het zelfs mij moet gaan lukken.
Nu alleen nog op zoek naar een goede potmeter. Wellicht dat de lokale electronicaboer er eentje voor mij heeft.
Ik zit alleen nog met de vraag, moet het een stereo- of een balans- potmeter worden. Gezien wat ik tot nu heb gelezen denk ik dat het beste is een stereo potmeter met middenklik. Die schijnt minder invloed te hebben op het max volume dan een balans potmeter.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
4$
Berichten: 1342
Lid geworden op: 22 dec 2005, 19:27

Re: schakelaar of potmeter?

Bericht door 4$ »

Interessant. Dit topic ga ik even volgen. Had ook al gedacht aan een blend knop maar weet niet of ik dat heel erg veel ga gebruiken. Zou wel evt. de lay-out ben de controls willen aanpassen. Vol-tone-switch ipv switch-vol-tone. Als ik dat laat aanpassen dan evt. ook meteen beter materiaal erin. Maar ik moet mijn SWB-1 nog krijgen en bevalt het me prima zoals het is.
Ik ben een buitengewoon beperkt bassist, maar in mijn beperkingen ben ik wel heel goed!

Chowny SWB-1 TB passive
YAMAHA BB425X(te koop)
CORT GB75(te koop)
Plexibass
TC Electronic BG250-208
TC Electronic RS112
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: schakelaar of potmeter?

Bericht door JohandeJong »

Ik weet nog niet wanneer ik er mee bezig ga. Mijzelf kennende vrij snel ;) maar ik word momenteel wat geplaagd door ziekte waardoor ik soms even moet uitstellen wat ik van plan ben te doen. Maar ik doe in ieder geval verslag van mijn bevindingen.
En 4$, hoezo "laat aanpassen"? Als je absoluut niet wilt solderen ofzo dan kan ik mij daar wat bij voorstellen maar alleen het verplaatsen van knoppen kun je heel gemakkelijk zelf doen.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
4$
Berichten: 1342
Lid geworden op: 22 dec 2005, 19:27

Re: schakelaar of potmeter?

Bericht door 4$ »

Alleen verplaatsen zou ik zelf kunnen doen maar denk dat ik dan gelijk betere pots en schakelaar erin zet. En dat laat ik dan doen.
Ik ben een buitengewoon beperkt bassist, maar in mijn beperkingen ben ik wel heel goed!

Chowny SWB-1 TB passive
YAMAHA BB425X(te koop)
CORT GB75(te koop)
Plexibass
TC Electronic BG250-208
TC Electronic RS112
Gebruikersavatar
dr. Bassvibes
Berichten: 11910
Lid geworden op: 06 sep 2008, 12:59

Re: schakelaar of potmeter?

Bericht door dr. Bassvibes »

4$ schreef: 08 apr 2018, 19:32 Had ook al gedacht aan een blend knop maar weet niet of ik dat heel erg veel ga gebruiken.
Op mijn jazzbas (in elkaar gezet door Peter) heb ik Blend - Volume - Tone. Heb ik laten doen naar aanleiding van de Cort die ik eerst had, met ook een blend knop ipv twee aparte volume knoppen. Ik vind het heel erg fijn werken! Op mijn Kramer 450B heb ik twee aparte volumes, een master volume én een schakelaar. Daar kan ik écht alles op doen. :mrgreen: :lol:
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: schakelaar of potmeter?

Bericht door JohandeJong »

Ik had mij dus al volledig gericht op de Blend methode. Lijkt mij ideaal.
Maar.... waar haal je zo'n potmeter? De lokale electronicaboer heeft ze niet. Bax-shop heeft ze niet en verder ook nauwelijks te vinden.
Dan maar via AliExpress. 3 stuks voor nog geen 6 Euro. Dat spreekt mij wel aan maar dan moet ik 2 weken wachten.
Of van armoe toch maar kiezen voor 2 keer volume?
Of toch... Thomann.de heeft deze: https://www.thomann.de/nl/goeldo_balanc ... t_346141_0
Kan iemand mij vertellen of deze geschikt is voor dit doel? Dan bestel ik vanavond nog en heb het morgen in huis.

Misschien van hetzelfde type een volume potmeter bijbestellen?
Ik heb de SWB-1 al een enorme boost gegeven door de pickups te vervangen door DiMarzio's. Werkelijk 30% tot 40% meer output en veel dieper naar mijn mening. Misschien met een andere potmeter nog een beetje betere klank maar dat is dan mooi meegenomen.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
4$
Berichten: 1342
Lid geworden op: 22 dec 2005, 19:27

Re: schakelaar of potmeter?

Bericht door 4$ »

Ik zou dan meteen alle potmeters vervangen. Waar heb jij het schema van de SWB-1 passive vandaan?

Sorry met technische vragen kan ik je verder niet helpen.
Ik ben een buitengewoon beperkt bassist, maar in mijn beperkingen ben ik wel heel goed!

Chowny SWB-1 TB passive
YAMAHA BB425X(te koop)
CORT GB75(te koop)
Plexibass
TC Electronic BG250-208
TC Electronic RS112
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: schakelaar of potmeter?

Bericht door JohandeJong »

Ik heb geen schema van de SWB-1 maar ieder standaard schema voor een switch/volume/tone met 2 single coil pickups voldoet. Ik heb er zelf, voordat ik iets ga veranderen, even een klad tekeningetje van gemaakt.
Voor een diagram van de combinatie blend/volume/tone heb ik onder andere deze gevonden: https://www.talkbass.com/threads/jazz-b ... lp.509762/
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Re: schakelaar of potmeter?

Bericht door Herman »

JohandeJong schreef: 09 apr 2018, 17:41 Ik had mij dus al volledig gericht op de Blend methode. Lijkt mij ideaal.
Maar.... waar haal je zo'n potmeter? De lokale electronicaboer heeft ze niet. Bax-shop heeft ze niet en verder ook nauwelijks te vinden.
Dan maar via AliExpress. 3 stuks voor nog geen 6 Euro. Dat spreekt mij wel aan maar dan moet ik 2 weken wachten.
Of van armoe toch maar kiezen voor 2 keer volume?
Of toch... Thomann.de heeft deze: https://www.thomann.de/nl/goeldo_balanc ... t_346141_0
Kan iemand mij vertellen of deze geschikt is voor dit doel? Dan bestel ik vanavond nog en heb het morgen in huis.

Misschien van hetzelfde type een volume potmeter bijbestellen?
Ik heb de SWB-1 al een enorme boost gegeven door de pickups te vervangen door DiMarzio's. Werkelijk 30% tot 40% meer output en veel dieper naar mijn mening. Misschien met een andere potmeter nog een beetje betere klank maar dat is dan mooi meegenomen.
Tonefactory.nl.
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: schakelaar of potmeter?

Bericht door JohandeJong »

Bedankt Monkey. Tonefactory, daar was ik dus natuurlijk nog niet langs gekomen ;)
Meerdere soorten te vinden. Ik denk dat ik deze maar bestel: https://www.tonefactory.nl/alps-2x250k- ... apan-26361
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: schakelaar of potmeter?

Bericht door blablas »

Dat zijn degene die ik altijd gebruik, nooit problemen mee gehad.
Plaats reactie