Zelfbouw 2 x 12" gesloten en basreflex in 1

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Freggy
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 sep 2016, 14:44

Zelfbouw 2 x 12" gesloten en basreflex in 1

Bericht door Freggy »

Omdat ik een Fender Tweed Twin 5f8a aan het klonen ben als head i.p.v. 2 x 12" combo, ben ik ook een 2 x 12" cabinet aan het maken. In verband met het gewicht heb ik gekozen voor 2 Emminence Basslite 2012 luidsprekers. Ik heb voor mijn cabinetje bedacht dat ik één luidspreker in een gesloten kast maak en de ander in een basreflex kast. Dit dus in 1 cabinet. De gesloten kast gaat dus lekker direct reageren en de basreflexkast gaat zorgen voor de blazende bassen, hoop ik. Ik heb alleen weinig verstand van zaken en door inlezen op internet ben ik er achter gekomen dat luidsprekerkast ontwerp GECOMPLICEERD is. Waarom zie je bijna nooit de combinatie van gesloten en basreflex in 1 cabinet? Ben dit maar 1 keer tegemgekomen.
2 zelfknutsel basgitaren
Washburn RB 4000
Ibanez SR755-NTF
Ashdown ABM 600 EVO IV
Ampeg SVT-410HE
Ampeg SVT-115NE
Zelf gebouwde: Fender Bassman 5F6A kloon / Champ 5F1 kloon / 5F8A kloon + 2x12 cabinet / Deluxe 5E3 kloon / AB763 Super Reverb kloon
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Zelfbouw 2 x 12" gesloten en basreflex in 1

Bericht door MR. LEE »

Als "blazende bassen" belangrijk voor je zijn , dan zou ik niet eens "heel even" willen denken aan gesloten behuizing ,....maar samen hun werk maar laten doen met een tunnel.

Kies voor zekerheid i.p.v. stunts en vreemde probeersels ,...met name buizenversterkers hebben de aller-slechtste demping icm je luidsprekers. ( bepaalde Fender-uitg.-trafo's kunnen soms zeer vervelende problemen opleveren door zgn "uitslingering" )

Een gesloten cabinet is vanuit dat bovenstaande oogpunt weer de meest simpele oplossing , maar het rendement is dan lager en vanwege de speaker-constructie zal de laagweergave minder luid zijn .

Een apart gesloten compartiment in een bas-cabinet komt wel voor , maar dan als 2- of 3-weg systeem , waarbij een wissel-filter zit ingebouwd .

Een goed luidspreker-cabinet ontwerpen voor basgitaargebruik is i.d.d. veel complexer dan een cabinet voor gitaar-gebruik.

Maar ja,....ik denk dat meneer Rdatema je misschien beter kan adviseren , ....dit is helemaal zijn terrein.
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Zelfbouw 2 x 12" gesloten en basreflex in 1

Bericht door Rdatema »

Freggy schreef: 13 mei 2018, 12:55 Omdat ik een Fender Tweed Twin 5f8a aan het klonen ben als head i.p.v. 2 x 12" combo, ben ik ook een 2 x 12" cabinet aan het maken. In verband met het gewicht heb ik gekozen voor 2 Emminence Basslite 2012 luidsprekers.
Belangrijkste vraag, heb je de units al gekocht?
Zo ja, dan kunnen we (Wouter doet al het ontwerpwerk van Acoustic Alignment) een aantal simulaties voor je maken.

Als het weinig voorkomt, hoe weet je dan of/dat je dit wilt?

Op dit moment werken we zelf aan een 12" gesloten kast, daarvoor hadden we voor hetzelfde type een 10" gesloten prototype. Om kort te zijn, die was echt te braaf, geen fun. Als basreflex veel warmte, als gesloten versie gewoon niet dezelfde lol. Dus nu gekozen voor een andere aanpak, een zwakkere 12" die in een iets te kleine kast zit, hierdoor slingert de boel tussen 80-160 Hz wat op, en dat geeft een idee van druk & feestje.

Wat je niet hoeft te doen is te filteren tussen beide luidsprekers. Beide luidsprekers kunnen gewoon (aan de onderkant) samen aangesloten worden. Bij voorkeur heb je dan 2 units van 8 Ohm die je parallel zet zodat je 4 ohm als systeem krijgt. Filtering is bij basluidsprekers pas nodig wanneer je bijv. een 18" combineert met een 8", zou je de 8" ongefilterd laten dan is de maximale belastbaarheid van je 8" meteen ook de grens tot hoever je de 18" kunt gebruiken. Is dat geen probleem, dan hoef je dat ook niet perse te filteren.

2 curves tellen bij elkaar op. Je krijgt echter niet het beste van beide, je krijgt de som van beide. En een basreflexbox heeft een fasedraaiing voor het deel wat uit de poort komt. Met Ajhorn software kunnen we zowel basreflex als gesloten in 1 simulatie tonen, dus het valt goed te voorspellen.
gesloten en basreflex 1.png
gesloten en basreflex 1.png (53.87 KiB) 957 keer bekeken
als voorbeeld met een 10" woofer...
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Rdatema
Berichten: 756
Lid geworden op: 23 okt 2016, 20:33

Re: Zelfbouw 2 x 12" gesloten en basreflex in 1

Bericht door Rdatema »

Plannen nog ongewijzigd?
Commercieel actief met Acoustic Alignment speakerkasten (stock, custom en meer)
Freggy
Berichten: 8
Lid geworden op: 28 sep 2016, 14:44

Re: Zelfbouw 2 x 12" gesloten en basreflex in 1

Bericht door Freggy »

Dank voor jullie beider reactie! Ik sprak over blazende bassen maar dat is niet specifiek mijn wens. Ik zoek eigenlijk naar een draagbare vervanger voor mijn Ampeg gesloten 4 x10" van 41kg en mijn Ampeg 1 x 15" basreflex van 35kg. Die 4 x10" heeft een mooi gedetailleerd geluid en gaat ook echt laag. Vier keer braaf is echt wel feest. De 15" klinkt vetter en gaat ook iets dieper, maar minder sprankel. Appels met peren vergelijken natuurlijlk! Mijn 2 x 12" kastje gesloten maken wilde ik niet doen omdat ik inderdaad toch bang was voor een te braaf geluid en bij basreflex was ik bang voor te veel blaas en te weinig detail/definitie/sprankel (dat omschrijven van geluidskleuren vind ik lastig). Misschien ook omdat ik wat tegendraads ben dacht ik aan de combinatie van beiden. Gesterkt door het feit dat ik een fabrieks cabinet tegen kwam die dat ook had (6 x 10" deel sealed en deel BR) heb ik aan het idee vastgehouden. Dus, ja plannen nog ongewijzigd. En ja, units al gekocht. En eigenlijk ben ik net op het punt dat ding te gaan tolexen.
Ik kwam er gewoon te laat in mijn bedenk- en maakproces achter hoe ik advies in kon winnen van mensen die er meer verstand van hebben dan ik. Tevens wilde ik dit idee "laten beoordelen door kenners" voor anderen die met hetzelfde idee spelen en er geen informatie over kunnen vinden.
Die curves begrijp ik niet zo goed. Of ik begrijp ze wel maar weet niet hoe je die moet interpreteren. De speaker in gesloten kast is duidelijk vanwege geen rimpels, maar in een basreflex curve zit een piek/dip rond bepaalde frequentie. Deze frequentie ligt binnen het basgitaarbereik en ik weet niet hoe je dat gaat horen wanneer je rond deze frequenties speelt.
2 zelfknutsel basgitaren
Washburn RB 4000
Ibanez SR755-NTF
Ashdown ABM 600 EVO IV
Ampeg SVT-410HE
Ampeg SVT-115NE
Zelf gebouwde: Fender Bassman 5F6A kloon / Champ 5F1 kloon / 5F8A kloon + 2x12 cabinet / Deluxe 5E3 kloon / AB763 Super Reverb kloon
Plaats reactie