Welke electronica onderdelen zijn materiaal geluids gevoelig?

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2170
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Welke electronica onderdelen zijn materiaal geluids gevoelig?

Bericht door Goose »

Ik ben al een tijdje van plan om zelf een dubbele Sunn beta bass preamp te maken.
Nu zit ik alleen nog met de vraag welke onderdelen ik juist wel moet nemen en welke ik juist moet mijden qua materiaal waarvan ze gemaakt zijn. En bij welke onderdelen dit is.
Ik kan me voorstellen dat bij een weerstand het niet zo veel uitmaakt waarvan hij gemaakt is (correct me if I'm wrong). Maar onderdelen met bv, ik stooi nu maar even met wat termen...., oilpaper, metalfilm enz enz enz.
Dus, bij welke onderdelen is het wel belangrijk en bij welke juist niet. En wat kan ik juist beter wel nemen qua materialen en welke klinken als bagger?
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Welke electronica onderdelen zijn materiaal geluids gevoelig?

Bericht door Rieno »

Eigenlijk moet je dan kijken naar de frequentiegevoeligheid van componenten. Condensatoren zijn ontzettend frequentiegevoelig, spoelen ook, weerstanden dan weer veel veel veel minder. Het mooie is dan wel (en dit gaat vast een storm van commentaar opleveren): een condensator heeft een waarde in Farad en welke je dan pakt maakt absoluut geen hoorbaar verschil. En zo werkt het eigenlijk met al die passieve componenten. De termen die je noemt zijn allemaal van toepassing op condensatoren...niet op letten dus ;)

Bij halfgeleiders (chips, transistoren) zijn er dan wel weer relatief grotere verschillen hoorbaar, waarbij nieuwere types die als vervanging dienen soms echt anders klinken door gebruik van andere materialen. De diode is in deze categorie een vreemde eend in de bijt..tel die maar gewoon bij de passieve componenten wat mij betreft.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2170
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Welke electronica onderdelen zijn materiaal geluids gevoelig?

Bericht door Goose »

Maar.....en dan zal dit dan weer het begin zijn voor een reeks aan commentaar, hoe zit het dan met die befaamde orange drop die zo'n beetje de hemel in wordt geprezen? Is dat eigenlijk een hoop poeha om niks? Net als wat mij betreft die zogenaamde opgrade bij bassen die clothwire hebben..... Zucht, volgens mij een gewoon stukje draad en niet iets van zilver of goud waarvan je misschien kan aannemen dat daarbij de geleiding beter is dan bij gewoon draad.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Welke electronica onderdelen zijn materiaal geluids gevoelig?

Bericht door Rieno »

I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2170
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Welke electronica onderdelen zijn materiaal geluids gevoelig?

Bericht door Goose »

Aha. Maar er is wel een reden (of eigenlijk meerdere) om juist wel voor OD te kiezen. En die zijn geluids technisch ook wel belangrijk.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Welke electronica onderdelen zijn materiaal geluids gevoelig?

Bericht door Rieno »

Als je kijkt naar consistentie en kwaliteit, dan kun je prima een OD kiezen. Punt is dat die, misschien door de hype, duurder zijn dan andere (zelfs mil-spec) condensatoren die dus dezelfde voordelen bieden. Er zijn tegenwoordig gewoon veel meer aanbieders en fabrikanten van goeie spullen.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2170
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Welke electronica onderdelen zijn materiaal geluids gevoelig?

Bericht door Goose »

Ook het stukje minder temperatuurs gevoelig en minder microphonisch is een plus punt bij OD. Die kunnen andere ook hebben, dat daar gelaten. En kunnen condensators met dezelfde specs verschillende freq pieken hebben? Wanneer je bij tone je treble dicht draait krijg je tevens een mid bump op een bepaalde freq. Bij condensators liggen ze niet allemaal op dezelfde freq, is dat materiaal bepalend of meer spec bepalend? Met andere woorden, als je 2 condensators met dezelfde specs maar van verschillende materialen, ligt de mid bump dan bij beide op dezelfde plek of niet?
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Strabel
Berichten: 2381
Lid geworden op: 27 okt 2014, 16:33

Re: Welke electronica onderdelen zijn materiaal geluids gevoelig?

Bericht door Strabel »

Opamps en transistoren geven vaak het meeste verschil, metaalfilm weerstanden ietsje minder ruis en wat nauwkeuriger,en
voor condensatoren,neem een goed merk(op www veel over te vinden)wat vaak te maken heeft met de kwaliteit/nauwkeurigheid/betrouwbaarheid van dit soort onderdelen.
Potmeters zou ik ook niet op bezuinigen.(kwaliteit)
Condensatoren geven soms wat meer problemen als er ook warmte of hitte in de nabije omgeving is,maar lijkt mij bij een voorversterker niet een probleem te zijn.
Of onderdelen voor dit doel een belangrijke rol spelen?
Voor hifi wel maar bij instrument voorversterkers is het belangrijker (denk ik) om de juiste frequenties en Q factor (bandbreedte) te kiezen.
Condensatoren blijven vaak een twistpuntje,maar ik denk dat dit meer te maken heeft met de kwaliteit van deze onderdelen en niet zozeer een ander geluid hoewel bij een slecht exemplaar dit wel een rol gaat spelen. :(
Feeling the groove is everything.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Welke electronica onderdelen zijn materiaal geluids gevoelig?

Bericht door Rieno »

Als je 2 condensatoren van precies dezelfde makelij naast elkaar test, dan zul je nog steeds verschillen zien in de eigenschappen. Er is een reden dat ze tot op 1% nauwkeurig gemaakt kunnen worden en niet 0% :) Uiteindelijk is het berekenen van frequentiegevoeligheid en wat de C doet in het RC-filter alleen echt afhankelijk van de waarde in Farads en zolang je dat gelijk kiest, is het in de audio totaal niet interessant van welk materiaal je dit doet. Echt hoogfrequent kom je toch nooit en pas daar kan materiaal wat verschil maken.

Potmeters zijn qua kwaliteit ook een belangrijk punt, maar dat is omdat ze slijtagegevoelig zijn.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7420
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Re: Welke electronica onderdelen zijn materiaal geluids gevoelig?

Bericht door Jarno »

Interessant project, weet je zeker dat dat de distortion is die je wil? (CMOS)
Zitten niet al te gekke dingen in, de elco's zou ik gewoon van Panasonic nemen, FC voor alles in het audio pad, andere voor de voeding. condensatoren maakt niet al teveel uit, wat Rieno ook al zegt, zeker niet omdat je vervorming, of "kleur" wil. Als het hifi moet zou ik film condensatoren nemen (van Wima (MKS2)of een ander merk, rastermaat 5mm). Maar voedings dingen is keramisch prima.
Die FETs (TIS74) zijn wellicht wat lastiger te krijgen, maar zijn gewoon schakelaars, kies iets anders.
Voor die CMOS inverter is het even de vraag welke je precies moet hebben voor de juiste klank, er zijn verschillende versies van, en als je ze gebruikt zoals je ze moet gebruiken, in digitale schakelingen, maakt dat niet zo veel uit, maar als je ze voor audio gebruikt wel. Plekken als haje electronics, en supermoduul afstruinen om te kijken of ze de juiste hebben.
Maar al met al zijn het best een hoop componenten, ga je een printplaat maken?
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7634
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Welke electronica onderdelen zijn materiaal geluids gevoelig?

Bericht door MR. LEE »

Een tijd geleden kwam er bij mij iemand die een klacht had over z'n Fender versterker.
Hij had zich door een "audio-fiele" klootzak laten ompraten om er peper-dure zilver/olie koppel-condensators in te laten timmeren.
Je had z'n gezicht eens moeten zien , toen ik 'm na de diagnose vertelde, dat ik dat defect ging oplossen , door 1 zo'n achterlijk dure condensator te gaan vervangen door een spotgoedkoop keramische condensatortje van een dubbeltje met een lagere capaciteits-waarde. :mrgreen:

Neem nooit wat aan van "audiofielen" ,...dit zijn geen mensen die wetenschappelijke technische onderbouwing/opleiding op gebied van elektronica genoten hebben , maar geestelijk gestoorde knoeiers die dwangmatig gaan masturberen bij het zien van mooie componentjes met cursief gouden lettertjes . :mrgreen:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Een tulp-snoertje noemen die mafketels een "interlink" .
( met 't verschil dat "wij" daar 1,50 euro voor betalen ,...en die dazen graag 80 euro aftikken voor een mooi neoprene snoertje met vergulde stekkertjes :facepalm: )

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De audiofiele griep heerst momenteel ook bij veel muzikanten .
Die zgn orange drop condensators zijn niet meer dan alleen maar dood-gewone goede epoxy-condensators.
( niks meer of minder dan alleen maar dat ! )
Epoxy-condensators worden door heel veel fabrikanten gemaakt en er zit geen 1 merk met toverkracht tussen :mrgreen:
Laatst gewijzigd door MR. LEE op 15 jul 2018, 11:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2170
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Welke electronica onderdelen zijn materiaal geluids gevoelig?

Bericht door Goose »

Inderdaad Sjors. Vroeger een collega gehad die peperdure "interlinks" had, zelfs ver voorbij €250. Ik vroeg hem wat voor speciaal draad er dan in zijn hifi componenten werd gebruikt. Want daar intern zit wel goed spul maar geen draad van een €1000 de meter.....
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Welke electronica onderdelen zijn materiaal geluids gevoelig?

Bericht door JohnBoy »

Er hong hier ook iemand op het forum rond die zwoer bij van den hul kabels... Heeft flinke discussies opgeleverd. Het is een soort religie :facepalm:
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2170
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Welke electronica onderdelen zijn materiaal geluids gevoelig?

Bericht door Goose »

Net als de "upgrade" clouthwire......
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Welke electronica onderdelen zijn materiaal geluids gevoelig?

Bericht door JohnBoy »

:facepalm: :facepalm:
C'est la retorique qui fait la musique
Plaats reactie