de bouw van de Brooks LP-SC

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

de bouw van de Brooks LP-SC

Bericht door Basvarken »

In de commerciele hoek staan foto's van het eindresultaat. Maar omdat het toch meer hobby dan beroep is, zet ik hier een bouwverslag van mijn laatste bouwsel. Het gaat hier om een *kuch* gitaar... Mijn eerste zessnarige

Het begint altijd met het uitzoeken van een mooie plank voor de body. In dit geval mahonie. Gescoord bij de Arnhemse Fijnhouthandel.
Afbeelding


Vervolgens heb ik via Ebay een gebookmatched setje flamed maple gekocht voor de top. Maar bij het uitpakken trok het setje zo krom als een hoepel. Ik heb nog geprobeerd ze vlak te trekken door ze nat te maken en vervolgens tussen rechte balkjes te klemmen. Maar dat mocht niet baten.
Daarna heb ik de plankjes bij een kennis door de vlakbank laten halen. Maar bij thuiskomst waren ze alweer krom.
Duidelijk geval van slecht gedroogd hout dat veel te snel verkocht is geworden.
Ik kreeg overigens zonder al te veel gedoe mijn geld terug van de verkoper uit Kroatië.
Afbeelding

Nadat ik de body in de vorm had gefreesd met behulp van een template, heb ik de eerst gaten gefreesd voor de controls en toggle. Plus een sleuf voor de bedrading. Daarna heb ik een flink aantal gaten geboord om wat gewicht weg te nemen van de body. Want ik had al wel in de smiezen dat de gitaar anders erg zwaar zou worden.
Afbeelding


Bij Holz-Faszination uit Duitsland had ik intussen een heel mooi setje flamed maple gevonden. Dit keer wél goed gedroogd en hartstikke vlak. Lang leve Deutsche Grundlichkeit. Op de body gelijmd en met de bovenfrees de vorm van de body overgenomen.
Afbeelding

Een aardig dikke plak...
Afbeelding


Bij de Arnhemse Fijnhouthandel had ik ook een mooi balkje kwartiers gezaagd mahonie gescoord voor de hals.
Bij gebrek aan een lintzaag doe ik klusjes zoals het zagen van de hoek van de kop gewoon met de hand...
Afbeelding


Daarna de sleuf voor de halspen gefreesd met een speciaal freesbitje wat een ronde kop heeft. Zodoende ligt de halspen mooi strak in de sleuf en krijg je straks geen irritant gerammel. De opening bij de topkam heb ik zo klein mogelijk gehouden. Dit om de kans op een eventuele fractuur zo klein mogelijk te maken.
Afbeelding


Daarna was de toets aan de beurt. Ik had gekozen voor dot-inlays. Voornamelijk omdat ik block-inlays voor deze gitaar teveel van het goede vond.
De locatie voor de gaten afgetekend en vervolgens met de kolomboor geboord. Dat is altijd een zenuwenwerkje, want elke millimeter verschil zie je gelijk...
Afbeelding

Daarna de abalone dots ingelijmd met telkens een druppeltje secondenlijm.
Afbeelding


Ik heb nickelsilver jumbo frets gekozen. Die hamer ik het liefste in vóórdat ik de toets op de hals lijm. Ik het ook wel eens gedaan als de toets al op de hals zat. Maar op een of andere manier vind ik dit fijner omdat hals nog vaak in en uit de body moet bij het pas maken van de neckpocket.
Afbeelding


De halsverbinding is met een zogeheten long tenon. Een soort tong die diep in de body wordt verlijmd. Daarvoor heb ik een pocket gefreesd.
Je kunt op de foto zien dat ik de top al in de juiste hoek had geschuurd, zodat de snaren straks goed uitkomen bij de brug.
Afbeelding


De tenon aan de hals had ik intussen ook al gemaakt. En het precisiewerk van het pasmaken kon beginnen.
Afbeelding

Toen de passing van de hals in de pocket eenmaal voormekaar was, ben ik begonnen met de welving in de body. Er zijn mensen die dat met een bovenfrees doen en een soort terrasjes maken die ze later glad schuren. Maar ik heb een heel fijn vioolschaafje waarmee dat klusje ook prima kan.
Kost effe wat tijd...
Afbeelding


Gaten voor de elementen gefreesd.
Afbeelding


Even terug naar de toets. Geen plastic binding maar flamed maple.
Hier in de lijmklemmen
Afbeelding

De "nokjes" zorgen ervoor dat je nooit uitstekende freteindes gaat krijgen. Ze moeten hier nog netjes in de vorm worden geschuurd.
Afbeelding

Toets klaar
Afbeelding


Profiel voor de binding aan de achterkant van de body gefreesd
Afbeelding

Houten flamed maple binding gebogen door telkens te verwarmen en heel voorzichtig in de vorm te dwingen. Dat viel nog niet mee... maar uiteindelijk wel gelukt.
Afbeelding

Toen de body eenmaal de goed welvingen begon te krijgen, ook de gaten voor de potmeters geboord. En de jack output.
Afbeelding


Daarna een stukje ebbenfineer op de kop gelijmd. En een profieltje gefreesd voor een binding.
Afbeelding

De binding rond de kop bestaat uit vier laagjes die ik op elkaar lamineer bij het aanbrengen. Eigenlijk zijn het strookjes van zwart karton en blank hout. Met een beetje gepiel is het uiteindelijk wel mooi gelukt.
Afbeelding
Afbeelding


Daarna de toets op de hals gelijmd en de gaten voor de stemmechanieken geboord
Afbeelding


Hals in de pocket gelijmd
Afbeelding


Toen kon het arbeidsintensieve karweitje van het lakken beginnen...
Mijn zwager wilde een Les Paul Scorpion met rode streep.
Eerst ben ik begonnen met het afplakken van de hele gitaar waarbij ik alleen de bindingen vrij hield.
De bindingen heb ik met blanke acryllak gespoten zodat ze geen waterbeits meer zouden opnemen.
Afbeelding

Vervolgens alle tape en karton verwijderd en de achterkant zwart gebeitst. Dat zorgt voor een transparant zwarte finish waardoor je straks de houtnerf nog door het zwart heen ziet schemeren.
Afbeelding


Het lastigste gedeelte van het lakproces was de top.
Eerst heb ik de top licht mahonie gebeitst. Dit schuurde ik terug om de vlam van het esdoorn te accentueren.
Afbeelding
Afbeelding

Daarna de top anderhalve millimeter uit de rand afgeplakt en weer in de blanke lak gezet om zodoende de Paul Reed Smith type faux binding schoon te houden.
Afbeelding

Toen de rode ondergrond gebeitst
Afbeelding

Vervolgens het streeppatroon afgeplakt. Overal waar tape zit komt straks zwarte beits. Om ervoor te zorgen dat de zwarte beits niet op het middelste gedeelte hecht heb ik dat gedeelte ook weer met blanke lak bespoten.
Afbeelding

Daarna het rode strepen gedeelte afgeplakt en zwarte beits over de rest aangebracht.
Afbeelding

Het hele proces heb ik uiteindelijk drie keer(!) opnieuw gedaan voor ik tevreden was...
Dus telkens terugschuren naar blanco, afplakken, spuiten, beitsen, schuren, afplakken, etc etc :shock:
Afbeelding


Na een aantal laagjes blanke lak konden de waterslide decals van het logo erop
Afbeelding

En op een gegeven moment kon ik de hardware gaan installeren. En testen of alles past.
Afbeelding

En solderen van toggle switch etc
Afbeelding

Topkam passend maken, frets vlakken en polijsten.
Afbeelding

Na veel schuren en polijsten was ie in een keer klaar...
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Basvarken op 16 jun 2018, 10:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1909
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: de bouw van de Brooks LP-SC

Bericht door CaptainSlow »

:worship:

diepe buiging
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26243
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: de bouw van de Brooks LP-SC

Bericht door Hans58 »

Verdraaid knap stuk werk, Rob!
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
anderson
Berichten: 281
Lid geworden op: 08 jul 2012, 22:24

Re: de bouw van de Brooks LP-SC

Bericht door anderson »

Puik werk!!
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3022
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Re: de bouw van de Brooks LP-SC

Bericht door Britsie »

3 keer opnieuw beginnen voor je tevreden was, pfff jij bent een man met veel geduld. Ik zou het niet kunnen opbrengen. Maar het resultaat is wel prachtig.
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: de bouw van de Brooks LP-SC

Bericht door Frederiek »

Heel erg mooi, vooral dat zwart over rood!
Gebruikersavatar
ThaRoadWarrior
Berichten: 540
Lid geworden op: 25 jul 2008, 14:31

Re: de bouw van de Brooks LP-SC

Bericht door ThaRoadWarrior »

Prachtig werk !!!
My band: Black Stone Roses
Gear: FenderBird, FrankenP, Epiphone JCS, Rumble500v3
Gebruikersavatar
BassEnders
Berichten: 117
Lid geworden op: 09 feb 2014, 18:36

Re: de bouw van de Brooks LP-SC

Bericht door BassEnders »

super vet. Hoe lang ben je er nu mee bezig geweest ? half jaar lang ieder weekend in je schuurtje ?
Een dag niet gespeeld is een dag niet geleefd
Gebruikersavatar
en Adriaan
Berichten: 4083
Lid geworden op: 02 jan 2004, 19:44

Re: de bouw van de Brooks LP-SC

Bericht door en Adriaan »

Ik neem mijn hoed af en maak een diepe buiging.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: de bouw van de Brooks LP-SC

Bericht door Basvarken »

BassEnders schreef: 16 jun 2018, 23:45 super vet. Hoe lang ben je er nu mee bezig geweest ? half jaar lang ieder weekend in je schuurtje ?
Zo ongeveer :lol:
Drie maanden. 's Avonds en in het weekend.
Maar tegelijkertijd ben ik ook bezig geweest met een basgitaar. Die is ook bijna af. 8)
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3263
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Re: de bouw van de Brooks LP-SC

Bericht door RonC »

Klasse zeg! mooi om het hele proces zo te zien!
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1019
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Re: de bouw van de Brooks LP-SC

Bericht door Jimb »

Ziet er goed uit!
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1651
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Re: de bouw van de Brooks LP-SC

Bericht door Ken »

Prachtig Rob! Complimenten!!
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: de bouw van de Brooks LP-SC

Bericht door JohnBoy »

Prachtig!
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7641
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: de bouw van de Brooks LP-SC

Bericht door MR. LEE »

Wat een vakwerk zeg !!! ,......mega veel respect !!! :worship: :worship: :worship:
Plaats reactie