Cajòn

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Cajòn

Bericht door anavrin »

Mijn dochter van 9 heeft een djembé-workshop gehad op school en daardoor wilde ze graag een djembé kopen. Ze heeft echter 3 mnd lang een darbuka op haar kamer gehad en er niks mee gedaan.

Omdat we de bui al zagen hangen, dat ze dus een djembé zou gaan kopen en dan na 2 weken er niets meer mee zou doen, verzon ik een cajòn te maken. Dan heeft ze toch iets om op te trommelen, maar als ze het beu is, heb ik een muzikaal gitaar-krukje dat niet te duur was :wink:

Ze verkopen multiplex bouwpakketten van Meinl voor ongeveer 3 tientjes, maar dat moest ik zelf ook wel kunnen maken.

Ik heb een instructie gezocht op internet en ben aan de slag gegaan met echt grenen ipv multiplex:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zonder snare erin klonk het al goed, maar wel erg als een houten doos. Toch maar een snarenmatje gekocht bij een lokale muziekwinkel, doorgeknipt en 1 helft in de doos gemaakt, zodanig dat deze tegen het voorblad komt:

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb het hardhouten voorblad met blanke lak gespoten en voor het grenen had ik nog wat Wengé-beits staan:

Afbeelding

Afbeelding

Geluid is prima, klinkt niet anders dan een "echte".
Waarschijnlijk ga ik de buitenkant nog wat mooier maken, wellicht een soort van industriële look of iets dergelijks.

Aangezien ik nog een halve snarenmat en wat hout over heb, maak ik er waarschijnlijk binnenkort nog wel 1 die ik dan waarschijnlijk te koop zet.
Britsie
Panta Rhei
Berichten: 3022
Lid geworden op: 27 jan 2006, 12:23

Re: Cajòn

Bericht door Britsie »

Mooi gedaan. Helaas ben ik niet zo handig, dus staat er nu bij mijn dochter op de kamer een ongebruikte cajon uit de winkel. :facepalm:
Bandwerk ook op Feestboek, rockband
De meningen in deze post dienen enkel als tijdsverdrijf en mogen onder geen enkele voorwaarde worden gezien als een officiëel standpunt van de schrijver (behalve als het over het klimaat gaat).
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Cajòn

Bericht door Frederiek »

Mooi gedaan!
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15087
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Re: Cajòn

Bericht door padawatje »

Nice. Ik heb er enkele jaren geleden eentje voor mijn zoon gebouwd van 18 mm MDF panelen die ik nog had liggen. Helaas blijkt dat MDF alle lage tonen te absorberen.
Ipv. een snarenmatje heb ik gewoon een oude bassnaar (D of G denk ik) achter de "slagplaat" gespannen. Dat klinkt wél goed.
Mijn plan is om er deze zomer een nieuwe te bouwen van 12mm multiplex.

EDIT : teruggevonden. Is blijkbaar alweer 4 jaar geleden, ik word oud :facepalm:
Gebruikersavatar
elrinden
Berichten: 275
Lid geworden op: 23 okt 2008, 11:11

Re: Cajòn

Bericht door elrinden »

Zeer tof! Als je (een linkje van) de instructie wil delen...graag!
André van der End Custom JB5 - Fender P+J Frankenstein - Fender Precision Bass Lyte (2x) - Spector NS-2A - Squier Jazz Bass Vintage Modified

Vanderkley 210MNT - TC Electronic RS 212 - 2x GR Bass ONE 350 - Green Audio BassBall
Gebruikersavatar
anavrin
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 jan 2006, 20:55

Re: Cajòn

Bericht door anavrin »

Als basis heb ik deze instructie gebruikt:
https://www.koenbeurskens.nl/cajon.php

Ik heb alleen niet die kleine plankjes in de grote gefreesd, maar met pen-gat verbindingen gewerkt, dat kleine hoekje heb ik niet gemaakt en ik heb mijn snarenmatje veel makkelijker bevestigd (de mijne is evt. Ook weg te draaien, zodat ie niet mee ratelt.

Instructie dus vnl. Als basis voor de afmetingen.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Cajòn

Bericht door JohnBoy »

Leuk project! De cajon blijft een ideaal ding in situaties waar een drumstel niet past. Roland heeft een electrische op de markt gebracht, lijkt me ook erg leuk.
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26243
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Re: Cajòn

Bericht door Hans58 »

Leuk! Netjes gedaan ook :thumbsup: . Voor de akoestiese optredens met The Poor gebruikt onze drummer ook een cajon; ik zal hem eens op het spoor zetten. :)
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
elrinden
Berichten: 275
Lid geworden op: 23 okt 2008, 11:11

Re: Cajòn

Bericht door elrinden »

Heel tof, zal eens kijken wat ik nog heb liggen. Dank voor het delen!
André van der End Custom JB5 - Fender P+J Frankenstein - Fender Precision Bass Lyte (2x) - Spector NS-2A - Squier Jazz Bass Vintage Modified

Vanderkley 210MNT - TC Electronic RS 212 - 2x GR Bass ONE 350 - Green Audio BassBall
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Cajòn

Bericht door Hagen »

Mijn schoonvader heeft één voor mij gebouwd. Met daarin een bassnaar die dichter op het voorblad is te draaien. Die doet het als snaredrum uitstekend. Helaas heb ik vanwege mijn rug de pogingen gestaakt. Ik zag een paar weken geleden iemand met 'dikke brushes' op cajon. Dat geeft meer afstand om rechterop te spelen. Die ga ik dus bestellen.
Plaats reactie