Status Energy 5 headless graphite

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Galaxy
Berichten: 364
Lid geworden op: 28 okt 2009, 18:23

Re: Status Energy 5 headless graphite

Bericht door Galaxy »

Maar goed:

- Batterij er uit gehaald, doet niets, dus niet passief gemaakt.
- Het knoopje wat je ziet zitten zijn twee draden op aangesloten, loopt er onder door inderdaad.
- Volgens Rob Green van Status moet ik er zeker van zijn dat de tonepot geaard is, hij zegt: "Make sure the tone pot is earthed.
Maybe solder a wire to the back of the pot and to an earth point."
- Hij blijft bij een 220k lin tonepot als het vervangen moet worden.
- Vind alleen de volgorde nog steeds vreemd: van boven naar beneden, balance, volume, tone.
- Voor mezelf hoef ik hem niet dof te kunnen schakelen maar als ik hem verkoop ooit..
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Status Energy 5 headless graphite

Bericht door Rieno »

Nou ja, even een (misschien extra) draadje naar aarde vanaf de tonepot is een kleine moeite. En vervangen kan dus gewoon met een 250k lineaire mono potmeter..220k of 250k maakt echt geen zak verschil, maar die laatste is veel beter te vinden ;)

en @AI: 47uF keramisch is prima te vinden hoor..leaded is het dan een dingtje van 2x3 cm.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Galaxy
Berichten: 364
Lid geworden op: 28 okt 2009, 18:23

Re: Status Energy 5 headless graphite

Bericht door Galaxy »

Kan dat de oorzaak zijn van een pot die niet werkt? Ik dacht dat dat alleen voor de brom was etc...
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Status Energy 5 headless graphite

Bericht door Rieno »

Een elektrisch circuit werkt alleen als het een gesloten kring is, dus als de kring echt onderbroken is zal het niet werken idd.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Galaxy
Berichten: 364
Lid geworden op: 28 okt 2009, 18:23

Re: Status Energy 5 headless graphite

Bericht door Galaxy »

Ok werkt de pot dan helemaal niet of geeft hij wel door?
Is het normaal dat hij dan op helder blijft staan? Soort van default?
Stel dat hij gemaakt is kan je er dan nog meer treble in draaien, of is dit hoe het max zou klinken?
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Status Energy 5 headless graphite

Bericht door Rieno »

Geen idee of dat nu het geval is (ik heb geen schema of iets), dus je vragen kan ik niet beantwoorden ;) Probeer het nu eerst eens te repareren, zou ik zeggen.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Status Energy 5 headless graphite

Bericht door AmericanIdiot »

Rieno schreef: 16 aug 2018, 17:47
en @AI: 47uF keramisch is prima te vinden hoor..leaded is het dan een dingtje van 2x3 cm.
Je hebt gelijk, gangbaar is het echter niet. Die keramische c'tjes gebruik je meestal in de n en p waarden.

47u lijkt me voor een passief filter in een bas met hoogohmige potmeters veel te hoog. De bassen die ik gezien en gemod heb hadden allen c'tjes in de nano waarden. Vandaar dat mijn zware vermoeden is dat die originele C 47 nanofarad was. Dat die overigens kapot is lijkt me heel stug. Ik heb 't in een bas nog niet meegemaakt.

Iets met fk = 1 / (2 * pi * R * C)

Reken maar eens na wat de fk bij 47u gaat worden :wink:
Laatst gewijzigd door AmericanIdiot op 16 aug 2018, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Galaxy
Berichten: 364
Lid geworden op: 28 okt 2009, 18:23

Re: Status Energy 5 headless graphite

Bericht door Galaxy »

Ok op welke pool op de pot moet het "aard"-draadje aangesloten worden op wat/waar?
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Status Energy 5 headless graphite

Bericht door Rieno »

AmericanIdiot schreef: 16 aug 2018, 19:01 Reken maar eens na wat de fk bij 47u gaat worden :wink:
Ja, met die 'u' ging ik even de mist in doordat ik weinig met de nano's te maken heb op het moment (ja, 100n voor over IC's) :P
Galaxy schreef: 16 aug 2018, 19:06 Ok op welke pool op de pot moet het "aard"-draadje aangesloten worden op wat/waar?
Aarde is de behuizing, dus ergens op de achterkant van de pot is prima. En dan gewoon ergens aan die plak zilverfolie op de bodem; dat zou een gemeenschappelijke aarde moeten zijn :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Galaxy
Berichten: 364
Lid geworden op: 28 okt 2009, 18:23

Re: Status Energy 5 headless graphite

Bericht door Galaxy »

OK en wat doet die zwarte draad dan op de middelste pool en wat doet de condensator?
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Status Energy 5 headless graphite

Bericht door Rieno »

Zonder schema kan ik dat echt niet bedenken..ik weet namelijk niet wat de rol van die potmeters is binnen het actieve deel, dus dan wordt het allemaal gokwerk.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Galaxy
Berichten: 364
Lid geworden op: 28 okt 2009, 18:23

Re: Status Energy 5 headless graphite

Bericht door Galaxy »

OK maar er kan wel geconstateerd worden dat er aarde ontbreekt? 😁
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Status Energy 5 headless graphite

Bericht door Rieno »

Het lijkt er wel op, aangezien er een condensator aan de behuizing is gesoldeerd die verder nergens naartoe lijkt te gaan (zoals CaptainSlow ook al opmerkte) en het vermoeden van dhr. Green lijkt ook die kant op te wijzen. Echt 100% zeker weet je het pas als je het geprobeerd hebt; het blijft wat onderbouwd gokwerk zonder schema.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Status Energy 5 headless graphite

Bericht door MR. LEE »

473 betekent 47 x 10 tot de macht 3 = 47000pF = 47nF = 0,047uF

De potmeter hoort met ground verbonden te zijn middels die aluminium-folie.

Als die potmeter ooit een poosje los gezeten heeft , dan kan het aluminium onder de potmeter zodanig weggesleten zijn zodat 'ie daar geen contact meer mee maakt.

Als ie geen contact meer maakt met ground , dan blijft ie altijd op z'n helderst ingesteld staan.
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1909
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: Status Energy 5 headless graphite

Bericht door CaptainSlow »

Zonder schema blijft het gissen wat er precies aan de hand is. Nou worden veel bassen al 50 jaar min of meer hetzelfde opgebouwd, dus je kunt wel eens kijken naar overeenkomsten.

Hier heb je een schema van een j-bass

Afbeelding

Dit is een passieve bas. Maar wat je eigenlijk bij alle bassen ziet is dat de behuizingen van de potmeters aan de ground gehangen worden, via een draad aan de behuizing.
De zilverfolie/tape hangt ook aan ground/hoort aan ground te hangen, maar is niet zo betrouwbaar als geleider, daar zijn draden veel beter in.
De behuizing van een potmeter doet normaalgesproken niks, is niet verbonden met het weerstandsgedeelte van de potmeter. Maar ik denk dat ze alle geleiders simpelweg aan de ground willen hebben hangen, en soms is het een extra koppelpunt voor de wiring.

Bij de onderste pot in het schema zie je een tone control. Een condensator van pin1 naar de behuizing, behuizing aan ground, en pin2 aan de signaallijn.
De waarden komen aardig overeen. 220k of 250k maakt bijna niks uit, de tolerantie is zoiezo meer dan 10% op potmeters. (Iemand van Status zal niet gauw zeggen dat je zomaar een andere component kunt gebruiken. Als je perse wil en je vindt geen 220k dan kun je een weerstand van 2,5M parallel hangen aan een 250k pot, dat verlaagt de weerstand met 10%. )

De tone control staat op deze manier parallel met de rest van het circuit. Knip je een draad door dan doet de rest het nog gewoon.
Bij een actieve bas hangt het af wat ze allemaal in het actieve circuit getrokken hebben. Zou kunnen dat "rest" in het actieve circuit zit, en de master tone "tussen" het actieve circuit en de uitgang.

Op de fotos zie ik maar 1 draad naar de potmeter gaan. Ik vermoed dat als je een draad aan aarde hangt dat de tone regeling het weer doet.

Maar.... als dat zo is, dan is die draad ooit verdwenen. Per ongeluk, of met een goede reden?
Potmeters gaan niet zovaak kapot, kraken treedt wel vaak op. Misschien was de pot kapot, misschien kraakte de pot en is het circuit ertussenuit gehaald, misschien heeft de draad er nooit ingezeten?
Een pot kun je in ieder geval prima doormeten met een eenvoudige multimeter.

(En oh ja, electronica was een keuzevak van 1 semester heel lang geleden, dus geen garanties :D )
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Plaats reactie