Status Energy 5 headless graphite

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Status Energy 5 headless graphite

Bericht door MR. LEE »

De bas waar het om gaat heeft aktieve elektronica. :!:
Ronduit vreemd is het dan dat hierbij voor een hoge uitgangs-impedantie gekozen is ( anders had die toonregeling namelijk helemaal nooit kunnen werken. )
Het enigste voordeel van de rest van het aktieve gedeelte is dat de elementen zonder nadelen gemengd kunnen worden.
Galaxy
Berichten: 364
Lid geworden op: 28 okt 2009, 18:23

Re: Status Energy 5 headless graphite

Bericht door Galaxy »

MR. LEE schreef: 16 aug 2018, 22:07 Als ie geen contact meer maakt met ground , dan blijft ie altijd op z'n helderst ingesteld staan.
Zeer interessant...
Ik speel elke bas altijd met de treble helemaal open!
Dus dan hoef ik er niks aan te laten doen zolang ik hem niet verkoop toch?
Galaxy
Berichten: 364
Lid geworden op: 28 okt 2009, 18:23

Re: Status Energy 5 headless graphite

Bericht door Galaxy »

Vind wel als je de pickup of naar achter schakelt of alleen naar voor dat ze brommen als je dicht bij de amp zit..
In het midden niet.
Maar dat hoort bij single coil toch? Of heeft dat met de betreffende aarde te maken?
Galaxy
Berichten: 364
Lid geworden op: 28 okt 2009, 18:23

Re: Status Energy 5 headless graphite

Bericht door Galaxy »

Denk ook niet dat het helderder kan hoor, vind het goed zo...
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Status Energy 5 headless graphite

Bericht door MR. LEE »

Galaxy schreef: 17 aug 2018, 10:55
MR. LEE schreef: 16 aug 2018, 22:07 Als ie geen contact meer maakt met ground , dan blijft ie altijd op z'n helderst ingesteld staan.
Zeer interessant...
Ik speel elke bas altijd met de treble helemaal open!
Dus dan hoef ik er niks aan te laten doen zolang ik hem niet verkoop toch?
ja,....als je het echt zo makkelijk mogelijk wilt ,....dan heb je daar een punt :D

.... maar dat defectje is wel zo verschrikkelijk makkelijk op te lossen. ( maar dat vind ik dus :wink: )
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6227
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Re: Status Energy 5 headless graphite

Bericht door AmericanIdiot »

Die treble cut wordt naar mijn idee het meest gebruikt om tijdelijk het scherpe van een nieuwe set snaren af te halen. Ik gebruik die knop nooit.
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1909
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: Status Energy 5 headless graphite

Bericht door CaptainSlow »

Galaxy schreef: 17 aug 2018, 10:55
MR. LEE schreef: 16 aug 2018, 22:07 Als ie geen contact meer maakt met ground , dan blijft ie altijd op z'n helderst ingesteld staan.
Zeer interessant...
Ik speel elke bas altijd met de treble helemaal open!
Dus dan hoef ik er niks aan te laten doen zolang ik hem niet verkoop toch?
Je hebt m zelf zo gekocht, dus zelfs met een verkoop hoef je er niks aan te doen.

Maar ik dacht dat je het wou oplossen, dus daar hebben we ons best voor gedaan. :?
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Galaxy
Berichten: 364
Lid geworden op: 28 okt 2009, 18:23

Re: Status Energy 5 headless graphite

Bericht door Galaxy »

Ga ik toch laten doen voor de zekerheid..
Iedereen bedankt voor het meedenken!!
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Re: Status Energy 5 headless graphite

Bericht door Jarno »

Die condensatoren gaan eigenlijk nooit kapot, zeker die keramische niet, ik zou hem wel rap vervangen door een film condensator van Wima (en volgens mij is de waarde idd 47nF).
Potmeters daarentegen, gaan wel regelmatig kapot (zeker als een of andere joker er contactspray in heeft gespoten). Maar zelfs dat is hier denk ik niet aan de hand, die tone pot is voor zijn aarde alleen afhankelijk van het contact met de shielding (zover ik op de foto's kan zien), gewoon een draadje naar een fatsoenlijke aarde solderen.
Ben overigens wel eens dat het een beetje raar is om de voordelen van een actieve bas "weg te gooien" met zo'n toonregeling, maar goed, daar hebben ze bij Status een bewuste keuze in gemaakt, en je isoleert de elementen nog steeds van de kabel, dus dat klinkt zowiezo beter. In hun higher end modellen hadden ze een andere toonregeling zitten (ruimte zat in die control cavity :D ).
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Galaxy
Berichten: 364
Lid geworden op: 28 okt 2009, 18:23

Re: Status Energy 5 headless graphite

Bericht door Galaxy »

Ok laat het volgende week repareren. Ga zelf niet lopen prullen of solderen.
Zou dan de "hum" ook weg kunnen zijn als je de elementen enkel schakelt of ligt dat aan de single coils?
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Re: Status Energy 5 headless graphite

Bericht door Jarno »

Humt ie altijd, of kun je het beinvloeden door bv bij een tl verlichting te gaan staan (die AAN is he?)?
Brom kan veroorzaakt worden door stoorsignalen, dan helpen humbuckers (of allebei je singlecoils vol open), of door slechte aarde.

Overigens vind ik die jack connector die Status gebruikt beroerd, in mijn Status (allang weer verkocht) had ik hem vervangen door een Neutrik locking (D-formaat).
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Galaxy
Berichten: 364
Lid geworden op: 28 okt 2009, 18:23

Re: Status Energy 5 headless graphite

Bericht door Galaxy »

Hij humt heel erg als ik wat dichterbij mijn Trace zit (met TL verlichting)
Dus hoe verder van mijn Trace hoe acceptabeler het is.
Als ik de coils allebei vol open zet is het minder inderdaad.
Verder werkt de jack goed.
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Re: Status Energy 5 headless graphite

Bericht door Jarno »

Dan zal het een single coil dingetje zijn.
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Galaxy
Berichten: 364
Lid geworden op: 28 okt 2009, 18:23

Re: Status Energy 5 headless graphite

Bericht door Galaxy »

Ik heb trouwens heel veel 5-snarige bassen gehad, echt veel... maar de Status slaat alles wat de B betreft.
Heel duidelijk, strak en piano-achtig daar houd ik van.
Ook knort hij lekker en is het slappen ook nog duidelijk en strak op de B.
Dus het kan wel het instapmodel zijn van toen en geen "high-end" model maar ben er zeer tevreden mee tot nu.
Heb trouwens wel het idee dat Taperwound wel het beste werkt voor de B snaar hoor, wat ik tot nu heb gehoord op bassen.
Er liggen nu Steinberger snaren op die zeer aan te raden zijn.
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Re: Status Energy 5 headless graphite

Bericht door Jarno »

Het is toch vooral de hals en die is op de instappers hetzelfde als op de high end modellen, sommige (high end) modellen zijn neck through en da's wel echt anders, maar voor de rest... allemaal hetzelfde halsje (en stukken stijver dan een houten hals, 6x of zo).
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Plaats reactie