Vragen over pickups en schema's met schakelingen

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1651
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Vragen over pickups en schema's met schakelingen

Bericht door Rodi »

Ik heb de wens dat ik in mijn volgende bas een aantal soorten geluiden wil kunnen verkrijgen.
Het idee is dat ik door in een jazz bas soapbar pickups(bijvoorbeeld nordstrand dual coils) te doen daarmee te kunnen schakelen van de 60s naar 70s sound door de in de brugpickup van coil te schakelen. Ik verwacht de brugpickup zo te kunnen plaatsen dat de plaatsing van de 2 coils overeenkomen met de plaatsen bij een 60s en 70s jazz. Daarnaast zou ik ook graag de bas willen kunnen gebruiken met de spoelen in beide pickups in parallel of misschien zelfs ook serieel te kunnen schakelen. Het laatste is geen voorwaarde. En dit alles het liefste met 1 schakelaar per pickup.

Als ik het goed heb gezien in alle schema's die ik heb gevonden op internet heb ik gezien dat in single coil modus meestal de andere coil dan kortgesloten wordt. Is dit om humcancelling te krijgen?

Ik heb zelf al wel een schema(bijlage) bedacht waarmee ik met één DPDT(on-off-on) schakelaar kan schakelen tussen coil A en coil B. Echter geeft één van de 3 standen(middenstand) van de schakelaar in deze schakeling geen geluid.

Kan iemand mij uit de brand helpen met een schema?

Als er vragen zijn hoor ik het!
_20180902_203058.JPG
_20180902_203058.JPG (1.27 MiB) 563 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Rodi op 02 sep 2018, 20:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Vragen over pickups en schema's met schakelingen

Bericht door Rieno »

Je plaatje doet het niet, maar die schakelaars zijn er ook als on-on-on hoor :)
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
Rodi
Berichten: 1651
Lid geworden op: 13 mei 2005, 11:46

Re: Vragen over pickups en schema's met schakelingen

Bericht door Rodi »

Zo, plaatje gescoord via telefoon :)

Ik weet van de verschillende schakelaars, bedankt. Ik heb er vandaag al van alles mee geprobeerd. Weet jij iets dmv zo'n ononon schakelaar?
Ik vroeg me echter af of niemand dit ooit bedacht/uitgevoerd heeft?En zo nee waarom niet?

Ik ben begonnen met dit schema: https://goo.gl/images/f9bXHF
Wat me daar trouwens verbaast dat ze ook een ononon dpdt schakelaar gebruiken, maar volgens mij doen ze daar niets mee...
Plaats reactie