PreAmp van 9v naar 18v

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

PreAmp van 9v naar 18v

Bericht door JohandeJong »

Sorry als ik in het verkeerde onderdeel van dit forum zit. Corrigeer mij dan aub. Ook vermoed ik dat dit onderwerp al vaker is besproken maar dan heb ik niet goed genoeg gezocht naar een antwoord. Excuses bij voorbaat.

Ik heb in mijn bas een Noll TCM 3PM Preamp op 9 volt. Deze kan ook op 18 volt werken. Ik weet dat je dan meer Headroom krijgt en daardoor ook misschien een wat cleaner, minder compressed, geluid.
Heeft iemand hier ervaring mee en is het inderdaad de moeite waard?
Hoe sluit ik dan een clip voor een tweede 9v batterij aan? Gewoon op dezelfde aansluiting als de clip van de eerste batterij?
Dat laatste zal wel een hele domme vraag zijn maar ik weet dat gewoon (nog) niet. Een beetje solderen kan ik best maar ik wil niet de boel vernaggelen door een verkeerde aansluiting.
Alvast dank voor reacties.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: PreAmp van 9v naar 18v

Bericht door JohandeJong »

Ahum... het aansluiten heb ik al gevonden. Gewoon in serie dus. https://www.bestbassgear.com/ebass/gear ... ystem.html
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19762
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: PreAmp van 9v naar 18v

Bericht door Rieno »

Deze heb ik even naar de Doe Het Zelf-hoek verplaatst hoor :)

Het is inderdaad zo simpel als een tweede batterij in serie aansluiten met de eerste. En daardoor is het ook makkelijk om eens te proberen. In mijn beleving is het altijd de moeite waard, precies om de redenen die je aangeeft; je krijgt eigenlijk net even iets meer kwaliteit uit je voorversterker in de meeste gevallen.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: PreAmp van 9v naar 18v

Bericht door JohandeJong »

Bedankt Rieno. Zo simpel dat zelfs ik het aandurf om te proberen ;)
Nu heeft mijn Taranaki al een onverslaanbaar geluid maar ik zag ergens de mogelijkheid van 18-volt met de mogelijke gevolgen en als dat dan simpel realiseerbaar en omkeerbaar is dan is mijn nieuwsgierigheid gewekt en wil ik het aan den lijve ondervinden.
Ik doe nog wel even een verslagje als het klaar is.
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
JohandeJong
Berichten: 997
Lid geworden op: 18 dec 2017, 18:24

Re: PreAmp van 9v naar 18v

Bericht door JohandeJong »

De operatie was een fluitje van een cent.
De resultaten kan ik nog niet goed beoordelen want nog te weinig situaties geprobeerd.
Ik heb er in ieder geval technisch alles aan gedaan om het geluid zo optimaal mogelijk te krijgen. Hoef ik mij dat in ieder geval niet meer af te vragen.
Nu nog mijn eigen speeltechniek verbeteren :facepalm:
Het kost een paar centen maar dan heb je ook wat! :rock2:
Diagnose: BHPD (Bass Hoarding Personality Disorder)
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7419
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Re: PreAmp van 9v naar 18v

Bericht door Jarno »

HARDER SPELEN, dan heb je pas echt maximaal rendement van die tweede batterij :D
Zelf gebruik ik eigenlijk ook altijd twee batterijen, omdat het kan, maar het hangt ook wel erg van de pickups af. Sommige pickups kunnen er toch wel flink signaal uit gooien, op E en B snaren en als je slapt, dus dan is een beetje meer headroom wel fijn. Als je er piezo's in hebt zitten helemaal, die kunnen ook flinke signalen afgeven (eigenlijk moet je die een beetje gecontroleerd temmen). Maar inderdaad, de preamp moet er wel geschikt voor zijn (of je moet bij de elco's kunnen komen, om ze te vervangen door exemplaren die een hoger voltage aan kunnen, eigenlijk is dat meestal de enige beperkende factor).
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Plaats reactie