Schroef dolgedraaid

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
joostone
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 sep 2004, 13:55

Schroef dolgedraaid

Bericht door joostone »

Geen idee hoe het mogelijk is, maar bij mijn MIA Fender jazz is een schroef dolgedraaid.
De schroef waar de schouderband aanzit. Deze schroef schiet er nu steeds uit, heel irritant.

Wie heeft dit nog meer gehad? De oplossing lijkt mij zoeken naar een nieuw geschikt schroefje. En dat gaat vast nog een hele klus worden haha
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Schroef dolgedraaid

Bericht door JohnBoy »

Meestal is de schroef niet dol, maar het hout verdwenen. Een stukje lucifer en wat houtlijm er in , laten drogen en de schroef heeft weer houvast.
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Schroef dolgedraaid

Bericht door BassAgent »

Ik breek meestal een lucifer, die prak ik in het schroefgat en draai de schroef er weer in. Het is idd meestal het hout :) Houtlijm is bij mij nooit nodig geweest.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Unlord
Berichten: 4341
Lid geworden op: 31 jul 2005, 19:36

Re: Schroef dolgedraaid

Bericht door Unlord »

Je kunt ook een langere schroef erin zetten. Dan zit ie ook weer muurvast en de oplossing is minder permanent dan lijm. Wel heel goed oppassen dat je het hout niet splijt bij het erin draaien!
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Schroef dolgedraaid

Bericht door Basvarken »

De nette oplossing is:
Gaatje uitboren.
Met een proppenboor een stafje hout van hetzelfde (of vergelijkbaar) hout boren.
Stafje erin lijmen met houtlijm.
Netjes afsteken met een scherpe beitel.
Nieuw gaatje boren met de juiste diameter voor de schroef.
Beetje lak (of nagellak) erop.
Schroef met strapbutton en viltje er weer terug opschroeven.

Geen mens die het ziet en het zit weer voor jaren écht vast.
(al de andere genoemde oplossingen zijn pappen en nathouden, imho)
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
joostone
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 sep 2004, 13:55

Re: Schroef dolgedraaid

Bericht door joostone »

Ben bang dat ik niet handig genoeg ben voor de nette oplossing.
Ga eerst maar eens dat luciferhoutje proberen. Vul je dan de hele lengte/diepte met zo'n lucifertje? Of gewoon voor de helft ofzo?

Dank voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Herman
Berichten: 5528
Lid geworden op: 29 mar 2009, 09:38

Re: Schroef dolgedraaid

Bericht door Herman »

Hele lengte, dan heb je genoeg 'vlees' voor de schroef. Het is inderdaad wel zo dat je met deze oplossing over een tijdje misschien weer moet, ik doe het ook altijd zo. Het is wel de meest makkelijke en snelle oplossing.
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Schroef dolgedraaid

Bericht door Frederiek »

Ik ben het met Rob eens. Voor een random schroefje vind ik een stokje nog wel ok, maar voor een strap button zou ik het zelf liever wat netter doen. Ook omdat je het bestaande gat nog een beetje extra verknoeit op deze manier, en dan blijf je bezig. Ik ben wel een beetje paranoïde en neurotisch ;)

Je zou het gat wat op kunnen schonen met een boortje, gewoon met de hand. Dan zoek je een deuveltje of passend stukje rondhout (bouwmarkt), desnoods snij/schuur je het van tevoren op maat, en dat druk je met een druppel lijm in het gat. Even voorboren en dan vastschroeven (niet loeistrak). Als je wel eens iets aan de muur hebt gehangen dan kun je dit :)
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Schroef dolgedraaid

Bericht door JohnBoy »

Heerlijk zoveel meningen over zo'n simpel probleem!
Zelf heb ik een gaatje dat eenmaal met de genoemde lucifer + houtlijm was gefixt, nooit meer hoeven repareren. Onzichtbare oplossing trouwens. Zonder houtlijm wel, dan gaat het weer los.
Het hele circus met boren en deuvels en lakken zou ik zeker niet aan beginnen voor zo'n simpel dingetje. Zonde van je bas...
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
BassAgent
de baswâht
Berichten: 20938
Lid geworden op: 07 mar 2005, 11:21

Re: Schroef dolgedraaid

Bericht door BassAgent »

Basvarken schreef: 08 okt 2018, 07:58 Geen mens die het ziet en het zit weer voor jaren écht vast.
(al de andere genoemde oplossingen zijn pappen en nathouden, imho)
Dan houd ik m'n bas al vrij lang nat :lol: Toegegeven, met een andere bas heb ik het lucifertje al een keer moeten vervangen.
Ondergetekende
Tyranni Flock
Basgasten
VanderVeen schreef:ik heb diep respect voor Hidde
Gebruikersavatar
Green Goblin
Berichten: 4822
Lid geworden op: 04 aug 2012, 18:48

Re: Schroef dolgedraaid

Bericht door Green Goblin »

Dhr. Lemmy zou zeggen: Overkill!
Ibanez SR370EF - Motion B-05 - Schecter Diamond-J - Squier Contemporary Active Jazz - Westone "The Rail" - Yamaha BB414 OM
8e BGF-meeting NOORD - Groningen - 5 november 2017
BGF gewichtenlijst
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Schroef dolgedraaid

Bericht door Basvarken »

Ik vind het luciferhoutje een prima pragmatische oplossing voor tijdens een optreden. Je kunt weer even vooruit. Maar uiteindelijk zal het toch weer los gaan zitten (zoals Hidde dus ervaren heeft).

De werkwijze die Frederiek aandraagt is een goede oplossing. Dat kan iedereen zelf. Je hoeft er echt geen ervaren timmerman/vrouw voor te zijn.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Schroef dolgedraaid

Bericht door JohnBoy »

Basvarken schreef: 08 okt 2018, 12:51 Ik vind het luciferhoutje een prima pragmatische oplossing voor tijdens een optreden. Je kunt weer even vooruit. Maar uiteindelijk zal het toch weer los gaan zitten (zoals Hidde dus ervaren heeft).
Hidde gebruikte geen houtlijm... Dat maakt het grote verschil. Boren en deuvels is met een kanon op een mug schieten IMHO YMMV etc
C'est la retorique qui fait la musique
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Schroef dolgedraaid

Bericht door Erelid »

Uitboren en deuvel er in is juist gevaarlijk. Als de lijm niet goed houdt komt je strapbutton er ineens met schroef, duvel en al uit.
Ik doe ook altijd lucifer er helemaal insteken en afbreken op het vlak van de body. Schroef er weer terug in en klaar. Ook niet met een boor gaan kloten; dan wordt de schacht netjes glad dat alles er zo weer uit kan glijden (sleeptheorie :facepalm: )
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Schroef dolgedraaid

Bericht door Frederiek »

Als de lijm niet goed houdt flikkert je hele bas uit elkaar ;) En netjes glad werkt het best met houtlijm.

Houtlijm werkt doordat het op wordt genomen door de houtvezel, die uitzet en aan elkaar blijft plakken als de lijm droogt. Hoe beter het ene op het andere deel aansluit, hoe beter de lijmverbinding. Alle kieren, losse vezels en andere troep maken dus een slechtere verbinding. Houtlijm is niet vullend en zal in de gaten trekken, weg van het contactoppervlak. En ja, dan trek je de deuvel er zo weer uit.
Plaats reactie