Schroef dolgedraaid

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Haico

Re: Schroef dolgedraaid

Bericht door Haico »

Ik heb dit op bijna al mijn bassen al gehad. Ik beweeg ook gewoon teveel tijdens het spelen.

Met klein boortje in de hand de vezeltjes weghalen.
Satéprikkers zijn dikker en steviger dan lucifers. Een passende kiezen en erin lijmen met houtlijm.

Meestal laat ik het niet eens drogen, en plaats ik de schroef direct naast de sateprikker. Dan zorgt de schroef voor de benodigde druk om de lijm de laten hechten.

En... altijd een langere, eventueel dikkere, schroef. Met een Dremel bewerk ik het kopje zodat het in de Schaller strapbutton past. Komt niet meer los.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Schroef dolgedraaid

Bericht door Basvarken »

Erelid schreef: 08 okt 2018, 14:53 Uitboren en deuvel er in is juist gevaarlijk. Als de lijm niet goed houdt komt je strapbutton er ineens met schroef, duvel en al uit.
Ik doe ook altijd lucifer er helemaal insteken en afbreken op het vlak van de body. Schroef er weer terug in en klaar. Ook niet met een boor gaan kloten; dan wordt de schacht netjes glad dat alles er zo weer uit kan glijden (sleeptheorie :facepalm: )

Jongens jongens.
Het Amerikaanse gezegde lijkt hier van toepassing. Opinions are like assholes. Everyone's got one. :lol:

Gat uitboren met de juiste maat en met een proppenboor (ook juiste maat) een prop maken.
En proppenboor maakt een licht conisch stukje rondhout. Dat past dus altijd. Het klemt zich vast in het gat. Optimaal contact. De verbinding met houtlijm is bij een dergelijk contact sterker dan het hout.
Dus hou svp even op met opmerkingen dat het gevaarlijk zou zijn.
Gepiel met luciferhoutjes en satéprikkers, is geen lange termijn oplossing.

En nu hou ik erover op. :lol:
Succes!
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Schroef dolgedraaid

Bericht door JohnBoy »

Heerlijk.
C'est la retorique qui fait la musique
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Schroef dolgedraaid

Bericht door Erelid »

Basvarken schreef: 08 okt 2018, 17:24 Opinions are like assholes. Everyone's got one. :lol:

Gat uitboren met de juiste maat en met een proppenboor (ook juiste maat) een prop maken.
En proppenboor maakt een licht conisch stukje rondhout. Dat past dus altijd. Het klemt zich vast in het gat. Optimaal contact. De verbinding met houtlijm is bij een dergelijk contact sterker dan het hout.
Dus hou svp even op met opmerkingen dat het gevaarlijk zou zijn.
Gepiel met luciferhoutjes en satéprikkers, is geen lange termijn oplossing.

En nu hou ik erover op. :lol:
Succes!
En het houdt ook nog niet op ook: Een proppenboor is hier NIET voor bedoeld! Met een proppenboor maak je proppen om gaten van verzonken schroeven netjes glad af te werken. Veel gebruikt in botenbouw en meubelindustrie. Omdat de "proppen" verkeerd om conisch zijn, het gat uit, is het precies de verkeerde oplossing om iets aan op te hangen.



NU kunnen we er wel over ophouden :jaaaaa:
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Schroef dolgedraaid

Bericht door Basvarken »

:lol:
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7385
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Schroef dolgedraaid

Bericht door Basvarken »

Ik heb de methode volgens mij van Dan Erlewine overgenomen. Die weet doorgaans wel wat hij doet. ;-)
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
joostone
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 sep 2004, 13:55

Re: Schroef dolgedraaid

Bericht door joostone »

Haha, dit is een mooie topic geworden! Dank voor alle bijdragen!

Er zijn meerdere wegen naar Rome zo blijkt.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Schroef dolgedraaid

Bericht door JohnBoy »

Basvarken schreef: 08 okt 2018, 20:57 Ik heb de methode volgens mij van Dan Erlewine overgenomen. Die weet doorgaans wel wat hij doet. ;-)
Die verkoopt gereedschap :wink:
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: Schroef dolgedraaid

Bericht door blablas »

Twee pagina's leuteren over even schroefje indraaien! :facepalm:
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Schroef dolgedraaid

Bericht door JohnBoy »

:cheer:
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2342
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Re: Schroef dolgedraaid

Bericht door MaartenV »

Als je een boor lang genoeg recht kunt houden om een recht gat te boren, is die deuvel prima te doen. (Ben maar een beetje handig en zéker geen alles-kunner, en zelfs ik kan het...)

Lang genoeg laten drogen/harden en netjes voorboren in het midden van de deuvel, en je ziet er niets meer van. Valt precies onder je strap button.
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15092
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Re: Schroef dolgedraaid

Bericht door padawatje »

JohnBoy schreef: 08 okt 2018, 12:07 Zelf heb ik een gaatje dat eenmaal met de genoemde lucifer + houtlijm was gefixt, nooit meer hoeven repareren. Onzichtbare oplossing trouwens. Zonder houtlijm wel, dan gaat het weer los.
Het hele circus met boren en deuvels en lakken zou ik zeker niet aan beginnen voor zo'n simpel dingetje. Zonde van je bas...
Dikke +1. Het gebruik van lucifer/prikker + lijm is een heel oud timmermanstruukje dat ook bij herstellen van meubels en zo gebruikt wordt en dus lang niet enkel beperkt is tot strapbuttons.
Beukenhouten prikkers (saté prikkers zijn vaak bamboe en dus net iets minder geschikt) gebruiken met een drupje lijm en met een zachte tik van een hamer (of iets dergelijks) in het gaatje proppen. Gaat er vaak een verbazend stuk verder in dan wanneer je het er gewoon met de hand ik steekt.
Vervolgens het uitstekende eind gewoon afbreken of met een tangetje afknippen en schroef er weer in (bij voorkeur een net iets dikkere of langere schroef).
Werkt altijd !
Zo heb ik een week of twee geleden zelfs thuis de scharnieren van een binnedeur weer vastgehangen.
Gebruikersavatar
Pellek
Berichten: 3514
Lid geworden op: 09 nov 2009, 10:06

Re: Schroef dolgedraaid

Bericht door Pellek »

Erelid schreef: 08 okt 2018, 19:42
En het houdt ook nog niet op ook: Een proppenboor is hier NIET voor bedoeld! Met een proppenboor maak je proppen om gaten van verzonken schroeven netjes glad af te werken. Veel gebruikt in botenbouw en meubelindustrie. Omdat de "proppen" verkeerd om conisch zijn, het gat uit, is het precies de verkeerde oplossing om iets aan op te hangen.

NU kunnen we er wel over ophouden :jaaaaa:
Ok dus wat je voorstelt is een gat van de andere kant boren van de gitaarbody zodat de proppen de juiste kant op conisch zijn? :finger:

Je snapt wel dat er lijm bij wordt gebruikt? En dat er daarna een nieuw gat wordt geboord? En dat houtlijm sterker is dan hout (mits je het laat drogen)? En dat het dan helemaal geen donder uitmaakt of ie 'verkeerd' conisch is?
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Schroef dolgedraaid

Bericht door Erelid »

Begrijpend lezen valt nog niet mee zie ik.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Schroef dolgedraaid

Bericht door JohnBoy »

We zijn nog maar op pagina 2 trouwens. Er zijn vast nog méér manieren om het probleem op te lossen.
C'est la retorique qui fait la musique
Plaats reactie