Probleempje door losse knop

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
jeice188
Berichten: 98
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:26

Probleempje door losse knop

Bericht door jeice188 »

Ha allemaal,

Sorry voor deze noobie vraag maar Ik ben nogal een leek op het gebied van techniek, vandaar dat ik het even hier vraag.
Het lijkt erop dat bij mijn yamaha attitude ltd2 bas de hele potmeter van het volume van de neckpickup helemaal meedraait. Staats deze misschien iets te strak? Andere vraag, ik heb dit probleem dus veel te lang genegeerd en nu zijn er wat kabeltjes los geschoten, zie afbeelding. Hoe kan ik dit het beste oplossen?

Afbeelding

Afbeelding
Gear: Yamaha Attitude LTD 2, Warwick infinity NT4 , ESP-LTD Fretless Vintage-214
Trace Elliot AH-500-7, 1048H 4 X 10”, 1518 1 X 15"
Erelid
Berichten: 3580
Lid geworden op: 12 sep 2011, 20:36

Re: Probleempje door losse knop

Bericht door Erelid »

Iets te strak? die vraag begrijp ik niet helemaal.

In elk geval moet de potmeter gewoon even worden vastgezet (of vervangen als de schroefdraad slechts is) en de draadjes even opnieuw laten vast solderen.
Als de boel los heeft gezeten dan breken soldeerverbindingen inderdaad een keer af. ff bij een reparateur als je dit zelf niet kunt of iemand van het forum hier die het wel kan en in de buurt woont.

Is klein dingetje.
Gebruikersavatar
LemmyNL
Berichten: 6115
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:58

Re: Probleempje door losse knop

Bericht door LemmyNL »

Wat hij zegt. Potmeter zat los, dus die mag vastgezet worden (strakkerrr). Maar ik begrijp je ook wel, denk dat je de knop op de potmeter bedoelt. Als je zorgt voor een mm ruimte tussen die knop en je body (of pickguard uiteraard) loopt 't allemaal veel soepeler en kun je ook het eind van het bereik ook beter aanvoelen. Dan is open duidelijk open en dicht duidelijk dicht.
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
jeice188
Berichten: 98
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:26

Re: Probleempje door losse knop

Bericht door jeice188 »

Thanks voor alle reacties! Ik heb zelf twee linkerhanden dus ik ga er waarschijnlijk hulp voor inroepen. Durf het niet aan met mijn soldeerkunsten :D
Gear: Yamaha Attitude LTD 2, Warwick infinity NT4 , ESP-LTD Fretless Vintage-214
Trace Elliot AH-500-7, 1048H 4 X 10”, 1518 1 X 15"
jeice188
Berichten: 98
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:26

Re: Probleempje door losse knop

Bericht door jeice188 »

Excuses voor de bump, ik heb deze bas eigenlijk nu al een tijdje laten liggen omdat ik bijna altijd op mn warwick speel. Maar wil eigenlijk nu wel er weer op gaan spelen :). Is er wellicht iemand die me hier mee zou kunnen helpen in omgeving Utrecht ? Durf het niet zelf aan aangezien de bas best prijzig was en ik erg geen ervaring mee heb.
Gear: Yamaha Attitude LTD 2, Warwick infinity NT4 , ESP-LTD Fretless Vintage-214
Trace Elliot AH-500-7, 1048H 4 X 10”, 1518 1 X 15"
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Probleempje door losse knop

Bericht door Frederiek »

Ik zou gewoon even naar een goeie gitaarzaak gaan. Een moertje aandraaien en een paar draadjes solderen doen ze vast in vijf minuutjes, en als er een onderdeeltje stuk is kunnen ze dat meteen voor je vervangen of bestellen.
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Probleempje door losse knop

Bericht door JohnBoy »

Misschien bestaat muziek Ebbeling nog? Was ooit een redelijk goede gitaar zaak.
C'est la retorique qui fait la musique
jeice188
Berichten: 98
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:26

Re: Probleempje door losse knop

Bericht door jeice188 »

Frederiek schreef: 03 jun 2019, 16:17 Ik zou gewoon even naar een goeie gitaarzaak gaan. Een moertje aandraaien en een paar draadjes solderen doen ze vast in vijf minuutjes, en als er een onderdeeltje stuk is kunnen ze dat meteen voor je vervangen of bestellen.
Toch maar even gedaan :). Thx voor de tips.
Gear: Yamaha Attitude LTD 2, Warwick infinity NT4 , ESP-LTD Fretless Vintage-214
Trace Elliot AH-500-7, 1048H 4 X 10”, 1518 1 X 15"
Plaats reactie