Stanley Clarke Strat bass

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1651
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Stanley Clarke Strat bass

Bericht door Ken »

Ik zag laatst op Notreble een bas die Stanley Clarke zou gaan laten maken. Het is een model gebaseerd op een Stratocaster dus short scale. Zie bijlage.
Heeft iemand zoiets wel eens zelf gemaakt?
Hoe komt dat dan uit qua mensuur?
Lijkt me weer een leuk knutselproject...
Bijlagen
455D448B-E87D-4AF2-817D-0863BFA70F81.png
455D448B-E87D-4AF2-817D-0863BFA70F81.png (730.26 KiB) 1021 keer bekeken
Gebruikersavatar
LeftyJ
De GVR
Berichten: 13376
Lid geworden op: 14 dec 2006, 11:47

Re: Stanley Clarke Strat bass

Bericht door LeftyJ »

Bestaat al heel lang, van Landing Bass. Die maken al jaren shortscale bassen met Strat-bodies, ook met andere elementconfiguraties dan SSS.

Ziet er extreem topzwaar uit op de foto trouwens.
Gebruikersavatar
Ken
Berichten: 1651
Lid geworden op: 07 jan 2009, 15:08

Re: Stanley Clarke Strat bass

Bericht door Ken »

Ja, via TalkBass kwam ik ook op die Landing site.
Zien er wel cool uit.
Maar ik was benieuwd of iemand hier zoiets wel eens zelf had gemaakt :wink:
Gebruikersavatar
padawatje
corr: spawatertje
Berichten: 15092
Lid geworden op: 07 mei 2009, 11:29

Re: Stanley Clarke Strat bass

Bericht door padawatje »

Er heeft eens een forumlid een gewone Stratocaster naar een bas omgebouwd en de originele gitaarmensuur behouden (25", 26", zoiets ?).
De bas op de foto ziet er helemaal niet zo extreem kort uit. Eerder een gewone 30" shortscale.
Volgens de site van Landing Bass kan je ze ook met 32" mensuur krijgen : https://www.landingbass.com/L300.html

leuke basjes wel :)

Afbeelding
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Stanley Clarke Strat bass

Bericht door JohnBoy »

Lijkt me beter dat gitaristen eens een keer met een echt instrument gaan leren spelen. Tijd voor een gitaar met 34" o.b.v. een P.
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
Jarno
antipassief
Berichten: 7473
Lid geworden op: 25 apr 2007, 21:27

Re: Stanley Clarke Strat bass

Bericht door Jarno »

Ik heb ooit een el cheapo telecaster in china gekocht, en die is door iemand hier omgebouwd tot bas, volgens mij (de WD40 bas?).
Wel geinig ding van d'n Stanley, hoe wel ik meer een fan ben van zijn signature alembics.

Maar het zou wel moeten kunnen, bij een gitaar zit de brug wat verder op de body, terwijl wij bassisten gewend zijn dat ie meer op de rand zit, dus daar zit wat ruimte (als dat er nog een beetje uitziet dan wel). Als je twee of drie frets van de topkam kant afzaagd, kun je van een standaard bas fretboard een shortscale fretboard maken, en die op een strat hals plakken (waar je het fretboard vanaf hebt gehaald :D ).
They're all active if they're electric basses.The only difference is where the first stage of active electronics is, a few inches away in a cavity of the body or at the end of a 20 foot cable in what's called either the preamp or the amp. -Rick Turner-
Plaats reactie