Bouw pedalenbord en -koffer

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kamiell
Berichten: 309
Lid geworden op: 19 aug 2011, 14:01

Bouw pedalenbord en -koffer

Bericht door kamiell »

Hallo,

Ik ben begonnen met de bouw van mijn eigen custom pedalenbord en -koffer. Het ontwerp is gebaseerd deze schitterende duitse borden: https://www.schmidtarray.com/

Een vriend van me studeert productontwikkeling en heeft me geholpen met het maken van een ontwerp in solid-works. Zie hier een afbeelding:
Afbeelding
Op de afbeelding is het deksel van de koffer doorzichtig gerendert maar dit is puur voor de duidelijkheid van de afbeelding, het geheel van bord en koffer zal uit hout gemaakt worden.

Het bord zal vooraan een smal horizontaal vlak hebben voor mijn loopswitcher. Verder zijn er twee vlakken onder een hoek voor de rest van de pedalen, en een horizontaal vlak aan de rechterkant voor mijn expressiepedaal (een mxr Variphase). De twee platformen voor pedalen gaan scharnieren hebben zodat ik ook handig onder de pedalen kan, voor kabels, voeding, en om eventueel nog extra pedalen te installeren. De afmetingen van de koffer als geheel zijn 674mm x 424mm x 184mm. Als hout ga ik voor 12mm hardhout multiplex plaatmateriaal.

Er komen een aantal pluggen in de zijkant van het bord: aan de linkerkant komt een stroomconnectie voor mijn voeding, aan de rechterkant komt een DIY patchbay: een input voor bass(gitaar), twee outputs voor versterkers, een aansluiting voor de channel-switch van mijn versterker en een xlr uitgang (Ik ben van plan een degelijke DI te kopen en deze op het bord te zetten zodat ik live gemakkelijk de mix in kan.). Deze aansluitingen zullen dus steeds een plug aan de buitenkant van de koffer hebben, gesoldeerd aan een plug aan de binnenkant zodat ik vanaf daar verder kan met een patch-kabeltje naar het eerste effect enzovoort.

Voortgang in het project:
- Ontwerp is af
- alle pluggen/connecties zijn besteld
- extra kabels, powersupply etc zijn besteld
- Heb eindelijk een degelijke site gevonden om balhoeken, handvaten, een slot, scharnieren etc te bestellen.

Wat nog te doen/beslissen (input is steeds welkom ;) ):
- Is 12mm hardhout multiplex een goede keuze van plaatmeteriaal? Ik denk zeker stevig genoeg, vooral omdat het ontwerp goed in elkaar zit (al zeg ik het zelf ;) ), maar ik heb schrik dat het een té zwaar bord zal worden. Ik heb liever zwaar en stevig genoeg dan licht maar snel kapot, maar er zijn grenzen natuurlijk.
- Handvaten: Ik denk één handvat vooraan op het deksel en twee handvaten aan de zijkant op het bord zelf, maar ben er nog niet helemaal uit.
- Ik kan het hout laten cnc-frezen, of ik kan bij een vriend met ervaring in houtbewerking en wel wat materiaal zelf alles gaan maken. Cnc zal perfect zijn, het zelf doen zal goedkoper zijn en geeft natuurlijk een soort van extra voldoening (denk ik, tot ik daar sta te vloeken ;) )

Dit laatste zal ik waarschijnlijk pas binnen een week of twee beslissen, ik wacht namelijk op een offerte voor het frezen van mijn ontwerp, én ik heb op dit moment nog examens dus iets te druk om er echt aan te werken. Dus tot over twee weken is alle input die jullie hebben welkom!
Bijlagen
50236826_2029011574058852_3300764907657494528_n.jpg
50236826_2029011574058852_3300764907657494528_n.jpg (113.23 KiB) 4724 keer bekeken
Gun - The Monkey
Orange - O-bass
-----------------------------
Fender Bassman 100t
-----------------------------
Official member of the Gun Guitar Owners Association
Gebruikersavatar
blablas
Berichten: 2990
Lid geworden op: 22 jan 2012, 15:37

Re: Bouw pedalenbord en -koffer

Bericht door blablas »

In plaats van CNC frezen kun je misschien ook kiezen voor lasersnijden. Je kunt dezelfde CAD files gebruiken hiervoor en de nauwkeurigheid doet nauwelijks onder voor CNC frezen.
Gebruikersavatar
kamiell
Berichten: 309
Lid geworden op: 19 aug 2011, 14:01

Re: Bouw pedalenbord en -koffer

Bericht door kamiell »

blablas schreef: 19 jan 2019, 23:43 In plaats van CNC frezen kun je misschien ook kiezen voor lasersnijden. Je kunt dezelfde CAD files gebruiken hiervoor en de nauwkeurigheid doet nauwelijks onder voor CNC frezen.
Jep, maar in mijn zoektocht naar een plaats om dit te doen kom ik in mijn buurt wel meer bedrijven tegen die CNC doen dan bedrijven die aan lasercutten doen, of waarbij het lasercut-apparaat zo klein is dat ik de planken zelf al praktisch op maat zou moeten zagen. Ik zoek rustig voort.
Gun - The Monkey
Orange - O-bass
-----------------------------
Fender Bassman 100t
-----------------------------
Official member of the Gun Guitar Owners Association
Gebruikersavatar
jorren
moderator
Berichten: 2580
Lid geworden op: 20 jan 2015, 19:48

Re: Bouw pedalenbord en -koffer

Bericht door jorren »

Hier in Drachten(frl) zit een MBO school met allerlei apparatuur qua cnc en lasersnijden. Heb jij niet zoiets in de buurt? Sommige scholen doen dit graag als opdracht tegen een lage vergoeding.
Laatst gewijzigd door jorren op 20 jan 2019, 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Morris SG bass 30”
Squier FSR (Late 50s) Precision
BassAgent schreef: 13 apr 2020, 10:21 Ik zag dat goedkopebassenfetisjist Jorren (bedoel ik niet vervelend trouwens) erop had geboden.
Gebruikersavatar
kamiell
Berichten: 309
Lid geworden op: 19 aug 2011, 14:01

Re: Bouw pedalenbord en -koffer

Bericht door kamiell »

jorren1008 schreef: 20 jan 2019, 09:36 Hier in Drachten(frl) zit een MBO school met allerlei apparatuur qua cnc en lasersnijden. Heb jij niet zoiets in de buirt? Sommige scholen doen dit graag als opdracht tegen een lage vergoeding.
Dat is een piste die ik nog niet overwogen had, daar kan ik eens naar rondvragen!
Gun - The Monkey
Orange - O-bass
-----------------------------
Fender Bassman 100t
-----------------------------
Official member of the Gun Guitar Owners Association
Gebruikersavatar
kamiell
Berichten: 309
Lid geworden op: 19 aug 2011, 14:01

Re: Bouw pedalenbord en -koffer

Bericht door kamiell »

Post gehad vandaag: Scharnieren, handvaten, hoekstukken... zijn aangekomen.

Jack's enzo heb ik besteld bij Banzaimusic.com, iemand ervaring met deze website? Ik heb twee weken geleden een bevestiging van betaling ontvangen en sindsdien niets meer gehoord. Toch maar even mailen voor de zekerheid...

Ik heb besloten om voor 8mm multiplex te gaan, de constructie zou hiervoor sterk genoeg moeten zijn denk ik, en dat bespaart me best wat gewicht... Een vriend van me blijkt een (zelfgebouwde) cnc-frees te hebben die groot genoeg is voor alle onderdelen dus dat is duidelijk de goedkoopste en beste optie om het hout uit te laten zagen.
Pedalboard hardware.jpg
Pedalboard hardware.jpg (14.57 KiB) 4522 keer bekeken
Gun - The Monkey
Orange - O-bass
-----------------------------
Fender Bassman 100t
-----------------------------
Official member of the Gun Guitar Owners Association
Gebruikersavatar
kamiell
Berichten: 309
Lid geworden op: 19 aug 2011, 14:01

Re: Bouw pedalenbord en -koffer

Bericht door kamiell »

Tweede pakketje vandaag aangekomen: jack-plugs, xlr plug, een beetje cable-managementspullen en een voedingskabel. Aangenaam verrast door de hoeveelheid verpakkingsmateriaal! De meeste pakketjes die je aankrijgt (zoals hetgeen hierboven) bevatten meer opvulsel dan iets anders en dat was hier absoluut niet het geval, good job banzaimusic.com!

Nu is het enkel nog wachten tot mijn vriend met de frees terugkomt van vakantie en dan kan het echte werk beginnen!
Pedalboard hardware 2.jpg
Gun - The Monkey
Orange - O-bass
-----------------------------
Fender Bassman 100t
-----------------------------
Official member of the Gun Guitar Owners Association
Gebruikersavatar
kamiell
Berichten: 309
Lid geworden op: 19 aug 2011, 14:01

Re: Bouw pedalenbord en -koffer

Bericht door kamiell »

Eindelijk begonnen met het freeswerk. Op wat kleine foutjes na alles goed verlopen.

Aangezien het frees-bitje 8mm is moeten alle binnenste hoeken uit gevijld worden, wat meer werk blijkt te zijn dan verwacht. Volgende week gaan we daarmee voort!
pedalboard routing.jpg
Gun - The Monkey
Orange - O-bass
-----------------------------
Fender Bassman 100t
-----------------------------
Official member of the Gun Guitar Owners Association
Gebruikersavatar
kamiell
Berichten: 309
Lid geworden op: 19 aug 2011, 14:01

Re: Bouw pedalenbord en -koffer

Bericht door kamiell »

Twee foto's van een 'mock-up' van de interne structuren. Nog wat vijlwerk voor de boeg maar het gaat de goede richting uit!
pedalboard mockup2.jpg
pedalboard mockup1.jpg
Gun - The Monkey
Orange - O-bass
-----------------------------
Fender Bassman 100t
-----------------------------
Official member of the Gun Guitar Owners Association
Gebruikersavatar
kamiell
Berichten: 309
Lid geworden op: 19 aug 2011, 14:01

Re: Bouw pedalenbord en -koffer

Bericht door kamiell »

Weer een kleine update: Al het vijl en schuurwerk is gedaan, gaten voor de plugs en powercable zijn geboord/gefreesd. Coole toevoeging: het logo van mijn band met de cnc-frees gegraveerd in de bovenkant van het deksel. Het plan is om eerst het geheel zwart te spuiten en dan de gegraveerde stukken wit te schilderen met een dun penseeltje of misschien een witte stift of iets dergelijks. Iemand tips op wat het beste kan werken op dit vlak? Iemand opperde het idee een vloeibare tippex te gebruiken...

Het deksel is reeds verlijmd, volgende keer verlijmen we de rest. Dan is het enkel nog schilderen, alle toebehoren bevestigen, velcro aanbrengen en dan kunnen de pedaaltjes er eindelijk op!
De structuur lijkt zo sterk en goed passend dat lijmen bijna overbodig lijkt ;)
Pedalboard mockup3.jpg
Pedalboard engraving2.jpg
Pedalboard engraving.jpg
Gun - The Monkey
Orange - O-bass
-----------------------------
Fender Bassman 100t
-----------------------------
Official member of the Gun Guitar Owners Association
Gebruikersavatar
kamiell
Berichten: 309
Lid geworden op: 19 aug 2011, 14:01

Re: Bouw pedalenbord en -koffer

Bericht door kamiell »

Vanwege de weinige respons ben ik wat gestopt met posten hier, maar voor de geïnteresseerden is het bouwproces (en bijna het finale product) nog te volgen op basschat :)
Gun - The Monkey
Orange - O-bass
-----------------------------
Fender Bassman 100t
-----------------------------
Official member of the Gun Guitar Owners Association
Gebruikersavatar
bazz59
Berichten: 3724
Lid geworden op: 09 jul 2007, 23:26

Re: Bouw pedalenbord en -koffer

Bericht door bazz59 »

dat is spijtig maar begrijpelijk.
Lijkt mij een mooi project te zijn :jaaaaa: :oudezak:
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding.
Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
En mijn houding hangt af van wie jij bent.
Gebruikersavatar
kamiell
Berichten: 309
Lid geworden op: 19 aug 2011, 14:01

Re: Bouw pedalenbord en -koffer

Bericht door kamiell »

bazz59 schreef: 08 mei 2019, 15:04 dat is spijtig maar begrijpelijk.
Lijkt mij een mooi project te zijn :jaaaaa: :oudezak:
Wanneer het eindelijk af is (zou dit of volgend weekend moeten zijn) dan post ik met veel plezier hier nog wat eindresultaat-foto's hoor, en dan kunnen mensen die willen nog steeds op BC gaan kijken naar de tussenliggende fases. :)
Gun - The Monkey
Orange - O-bass
-----------------------------
Fender Bassman 100t
-----------------------------
Official member of the Gun Guitar Owners Association
Gebruikersavatar
bazz59
Berichten: 3724
Lid geworden op: 09 jul 2007, 23:26

Re: Bouw pedalenbord en -koffer

Bericht door bazz59 »

:thumbsup:
Vergis je niet tussen mijn persoonlijkheid en mijn houding.
Mijn persoonlijkheid is wie ik ben.
En mijn houding hangt af van wie jij bent.
Plaats reactie