Fretboard beitsen, wie heeft er ervaring / tips?

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Metanoia
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 mar 2018, 16:29

Fretboard beitsen, wie heeft er ervaring / tips?

Bericht door Metanoia »

Hoi Basgitaarforum,

Ik heb een goedkope Ibanez uit het jumpstart pakket. Ik wil het fretboard graag wat donkerder maken. Op youtube heb ik wel een aantal filmpjes gezien maar die spreken elkaar (uiteraard :lol: ) tegen. Ik vertrouw dit forum meer dan youtube, vandaar deze post.

Wie heeft er ervaring met het donkerder maken van fretboards?
Welke verf of beits heb je gebruikt?
Heb je de hals eerst verwijdert?
Heb je van te voren nog geschuurd, of alleen een beetje staalwol gebruikt?

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen! Dank alvast!
Gebruikersavatar
badastronaut
Berichten: 1596
Lid geworden op: 14 apr 2015, 10:25

Re: Fretboard beitsen, wie heeft er ervaring / tips?

Bericht door badastronaut »



Zoiets? Met de frets er nog in werkt het een beetje anders, maar dit is wel het idee lijkt mij.
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Fretboard beitsen, wie heeft er ervaring / tips?

Bericht door Frederiek »

Heeft die bas geen palissander toets? Esdoorn is normaal gelakt en daar kun je dus in principe niets mee zonder alle lak weg te schuren, en dat is eigenlijk geen doen zonder te ontfretten.

Wil je het echt zwart hebben of gewoon donkerder? Olie doet ook al een hoop en dat is wat minder rigoureus. Palissander is van nature olierijk en daardoor heeft het de neiging alles wat je eraan toevoegt 'uit te zweten'. Het risico bestaat dat je toets af blijft geven en dat is natuurlijk ontzettend irritant. Als je toch voor zwart gaat zou ik persoonlijk alles uit elkaar halen (maar dat ben ik, en ik knoei nogal) of echt goed afplakken. Goed ontvetten van tevoren zodat het egaal in het hout kan trekken. Licht schuren kan nodig zijn als het hout heel glad gepolijst is. Beits kan gewoon van de bouwmarkt zijn, traditioneel oost-indische inkt of (mijn eigen favoriet) leerbeits. En dan flink poetsen met een oud shirt en weer licht in de olie zetten (en repeat, tot er niks meer afgeeft).

Nogmaals... geen garantie dat je er op den duur geen zwarte vingers van krijgt, maar dan is 'ie wel zwart!
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Re: Fretboard beitsen, wie heeft er ervaring / tips?

Bericht door rensbass »

Als je m een paar keer in olied met van die dunlop lemon oil, wordt tie ook al wat donkerder.
Failure is always an option.
Metanoia
Berichten: 30
Lid geworden op: 28 mar 2018, 16:29

Re: Fretboard beitsen, wie heeft er ervaring / tips?

Bericht door Metanoia »

Top! Dank voor de tips! Dan ga ik het eerst wel met Lemon Oil proberen. Ik heb niet die van Dunlop, maar die van D'Addario. Maar dat zal ook wel goed zijn. Ik laat het jullie weten!
Plaats reactie