Verbouwing garage tot muziekruimte/studio

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Haico

Re: Verbouwing garage tot muziekruimte/studio

Bericht door Haico »

Sjtevel 1984 schreef: 11 apr 2019, 18:09 Geluidsisolatie is nu nog niet aan de orde. Misschien komt er een zwevend drumpodium, maar dat is nu nog niet aan de orde. Ik lig met mijn buurman met de garages tegen elkaar, dat scheelt. Verder zijn er goede afspraken voor wat betreft geluidsoverlast. Mocht er overlast zijn, melden wij beiden dit direct.
Je kan een pseudo-zwevende vloer maken. Kies i.p.v. de ondervloer van foam van 3 mm dik voor 10mm groene platen. Zeg tegen de vloerenboer dat het voor een appartement is. Dan weet hij precies wat je nodig hebt. :)

Plak een zelfklevende viltband op de muur ter hoogte van waar de vloer komt. Dan leg je automatisch de vloer niet tegen de wanden. Dat gaat ook contactgeluid tegen. 8)
Haico

Re: Verbouwing garage tot muziekruimte/studio

Bericht door Haico »

Sjtevel 1984 schreef: 11 apr 2019, 18:00 Tja, het hele plafond is het makkelijkste. Anders moet ik eerst een plafond plaatsen en vervolgens die platen er nog tegen. Als ik de oppervlaktes optel kom ik uit op 47 platen van 1200x600. 25 daarvan zullen tegen het plafond gaan. De overige 22 kan ik over de muren verdelen. 4 daarvan komen in de hoeken, dus heb ik er nog 18 over. Daar krijg ik niet de muren over de gehele breedte gevuld. Ik dacht aan 1 plaat per zijmuur, 12 achter mij en 4 aan de kant van het bureau.

Denk je niet dat de ‘mix’ van platen, tapijt en gordijnen voldoende zal zijn?
1200x600mm = 0.72m2
0.72m2 x 47 = 33,84m2

De oppervlakte van al je wanden, plafond en vloer is bij elkaar 81m2. Met 47 platen bedek je dus ongever 42% van al je oppervlakte in de ruimte. Dat is nog zonder gordijnen, drumkleed etc... Persoonlijk denk ik dat het veel te veel zou zijn. :shock:

Uit het calculatieblad haal ik vooral dat het doel van de berekening is om de reverb time/nagalmtijd naar beneden te krijgen. Dat is logisch voor de aard van het bedrijf en het materiaal. Dit soort materialen zijn bedoeld om grote ruimte aangenamer te maken om in te verblijven. Denk aan gymzalen, restaurants en parkeerplaatsen... Die krijg je aangenamer door de nagalm te reduceren. Dit betekent NIET dat de materialen niet bruikbaar zijn voor in een studio. Maar je doel is anders. Je nagalmtijd hoeft niet richting 0. Je wil vooral op de luisterpositie weinig reflecties horen. Daarnaast is het vooral van belang in een studio dat de demping juist de frequenties aanpakt die een probleem gaan vormen in de ruimte. De staande golven.

Vul je afmetingen eens hier in: https://www.sengpielaudio.com/calculator-roommodes.htm
Dat zijn de te verwachten staande golven. Alle narigheid gaat tussen de 20 en 1000 Hz zitten.

De narigheid van 20 tot 250Hz is lastig aan te pakken. Dan moet je véél en grote bass traps maken. Gebed zonder einde. Mijn tip = niet aan beginnen. Gelukkig is Sonarworks weer heel erg goed in die lage frequenties. Die lost dat voor je op.

Je wil dus vanaf 250 tot 1000 Hz aanpakken. Flutter echo aanpakken (= hoge frequenties). En daarnaast de first reflections opvangen.

Even voor het gemak de input in het andere topic hierbij:
Haico schreef: 08 apr 2019, 10:41 Voorheen zou ik adviseren om eerst metingen te doen. En dan LF aan te pakken (bass traps). Dan weer meten. Vervolgens het plaatsen van absorptie op de eerste reflectie punten. Weer meten. Als laatste flutter echo wegwerken met absorptie/difussie (afhankelijk of het een live room, control room of beiden moet zijn).

Nu Sonarworks bestaat, en weet dat jij dat hebt, zou ik het anders aanvliegen. Het is een duimregel dat je ca. 20% van de totale oppervlakte in je ruimte wil behandelen.
1) Begin bij (broadband) absorptie op de eerste reflecties. Links, rechts, achterwand. In een diepere ruimte kan je op de achterwand ook kiezen voor difussie. Bijvoorbeeld een boekenkast. :D
2) Plaats absorptie bij om de 20% te halen. Aan het plafond is geen slecht idee, want daar hangt het niet in de weg. Als je het niet strak tegen het plafond hangt, maar met 5cm tussenruimte, dan werken ze nog efficiënter ook. :)
3) Knal een lekkere bank of een massieve fauteuil in een hoek als je de ruimte hebt.
4) Laat Sonwarworks zijn magie doen.

Wat betreft materialen:
- Glaswol of steenwol (50kg/m3) is relatief goedkope demping. Ook zeer efficiënt. Maar het is klotespul om mee te werken. Als je absorbers zelf maakt, dan moet je goed doek hebben om de vezels binnen te houden. Maar het doek moet niet té goed zijn, want dan gaat er geen geluid doorheen. :)
- Voorgemaakte glaswol/steenwol panelen zijn best duur voor wat je krijgt. Anderzijds zie ik wel eens wat aangeboden worden voor schappelijke prijzen. Vooral via Facebook. Restpartijen op marktplaats.
- Foam bij de bouwmarkt is zo goed als waardeloos.
- Goede technische foams, die óók nog eens brandvertragend zijn(!!!), zijn relatief duur. En je moet een behoorlijke dikte hebben om ze even goed te laten zijn als glaswol/steenwol.
- Melamine foam werkt prima. Betaalbaar en het brandt niet. Nadeel: het is vrij kwetsbaar. Broos. Na het opplakken moet je het echt laten hangen. Anders wordt het een rommeltje.

Ik heb een combinatie van akoestische baffles en melamine foam. Ik heb de baffles van een akoestisch ingenieursbureau in die ook wat akoestische materialen importeert. Tjarko heeft ze ook in zijn studio. https://geluid.eu/nl/geluidsabsorberend- ... of-baffles
Plafond met die platen is een prrrrrima plan. Dan heb je 18m2 met demping. Dit is een prima uitgangspunt. Goed tegen flutter echo. Het materiaal is echter niet geheel breedbandig. Het dempt relatief meer hoog dan midden en laag. Dat is op zich geen probleem. Maar ik zou niet meer van dit materiaal gebruiken dan alleen je plafond.

Daarnaast wil je nog je first reflections aanpakken. Dan zou ik zeggen om wat een wat duurder (meer breedbandig) materiaal te kiezen om die first reflections te dempen. Dan heb je in je ruimte een mooie mix van soorten dempingskarakteristieken.

Mocht je daarna nóg meer demping willen, dan kan je altijd nog bijplaatsen. Bijvoorbeeld wat platen, die gordijnen voor de deuren etc.

Zo zou ik het aanpakken. Gefaseerd. Niet gelijk volplempen met platen. :D
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Verbouwing garage tot muziekruimte/studio

Bericht door Sjtevel 1984 »

Ok dus:

Fase 1 plafond met Steltekt.
Fase 2 first reflections (met uitzondering van plafond) met melamineschuim of iets vergelijkbaars.
Fase 3 sonarworks


Indien nodig nog een 4e fase met overige materialen.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4608
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Verbouwing garage tot muziekruimte/studio

Bericht door Hagen »

Als ik het zo lees, wordt het een heel snel aan te leggen, onderhoudsvriendelijke tuin.
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1932
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: Verbouwing garage tot muziekruimte/studio

Bericht door CaptainSlow »

Haico schreef: 11 apr 2019, 09:51
Mijn vrouw gebruikt de studio ook wel eens om in te strijken. Laatst had ze de strijkplank laten staan. Precies die avond wilde ik wat klussen aan een bas. Zo ben ik erachter gekomen dat een strijkplank echt een ideale plek is om aan instrumenten te werken. Fijne hoogte, en je kan er van alle kanten bij! :shock: Na het klussen vouw je hem gewoon weer op.
TIp van het jaar. Dank!
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Haico

Re: Verbouwing garage tot muziekruimte/studio

Bericht door Haico »

Hij's fijn! :)
Sjtevel 1984 schreef: 11 apr 2019, 21:32 Ok dus:

Fase 1 plafond met Steltekt.
Fase 2 first reflections (met uitzondering van plafond) met melamineschuim of iets vergelijkbaars.
Fase 3 sonarworks

Indien nodig nog een 4e fase met overige materialen.
Dat lijkt mij een praktische aanpak. Top!
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1932
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: Verbouwing garage tot muziekruimte/studio

Bericht door CaptainSlow »

Wat een gaaf project zeg!

Ik ben ook met akoestiek bezig, ik had een paar cabs ter evaluatie en ik bleek vooral naar de akoestiek van mijn kamer te luisteren.
Snel een paar pakken steenwol in de kamer gegooid (= basstrap) en alle dekens van zolder in de hoeken gepropt.
Toen kon ik ze pas fatsoenlijk beluisteren.

Dus in mijn geval heb ik niet genoeg aan het optimaliseren van de kamer voor mijn studiomonitoren. De akoestiek moet geschikt zijn voor basgitaar!
Ik heb ook de roommodes berekend, en zoals voorspeld heb ik een dikke staande golf bij de lage A.

Ik moet dus aan de basstraps. Want demping onder de 150 Hz lukt niet zomaar met wat steenwol.
Ik ben alvast begonnen met steenwol in de hoeken als breedbandabsorbers. En ik denk dat ik nog wat paneelabsorbers ga toepassen (type A10 van de BBC, zelfbouwpanelen die fatsoenlijk gemeten zijn https://downloads.bbc.co.uk/rd/pubs/reports/1992-10.pdf ). Ik zal eens wat foto's maken

Die berekening van Stertekt is wel een uitkomst zeg! Ik heb al best wat gelezen, op gearsluts is veel te vinden, maar tot nu toe is er veel onduidelijk.
Zo'n berekening helpt enorm, je hebt een vliegende start

En dan die reverb time: het moet ook lekker klinken! Demping, en vooral hoogfrequent demping is makkelijk te realiseren. Met maatregelen tegen bas wordt de hoogdemping al gauw te veel.
De akoestiekers komen terug van de tapijten op de vloer, en ik zie ook veel diffusers in alle vormen en maten om het geluid te verspreiden zonder het helemaal dood te dempen.

Uitleg en bouwplannen van diffusers: https://arqen.com/sound-diffusers/ :
What’s a Sound Diffuser?

A sound diffuser is an acoustic panel used to treat echoes and reflections. Unlike absorption, diffusers preserve the liveliness of your room because they don’t absorb much sound energy. Instead, they disperse it, spreading the energy around the room.

An ideal acoustic diffuser is a surface that causes an incident sound wave from any direction to be evenly scattered in all directions.
Afbeelding


Hier is het een beetje uit de hand gelopen met skyline diffusors
Afbeelding

Ik ga toch maar voor een iets bescheidener versie :mrgreen:

Maar het probleem blijft dat het niet zo makkelijk te voorspellen is wat een diffusor doet.
Misschien kunnen die adviseurs die ook in de berekening meenemen, ik ga denk ik ook maar eens contact met ze opnemen.
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Gebruikersavatar
LemmyNL
Berichten: 6209
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:58

Re: Verbouwing garage tot muziekruimte/studio

Bericht door LemmyNL »

CaptainSlow schreef: 11 apr 2019, 23:28
Haico schreef: 11 apr 2019, 09:51
Mijn vrouw gebruikt de studio ook wel eens om in te strijken. Laatst had ze de strijkplank laten staan. Precies die avond wilde ik wat klussen aan een bas. Zo ben ik erachter gekomen dat een strijkplank echt een ideale plek is om aan instrumenten te werken. Fijne hoogte, en je kan er van alle kanten bij! :shock: Na het klussen vouw je hem gewoon weer op.
TIp van het jaar. Dank!
Zo gebruik ik een keyboardstandaard om mijn snowboard te waxen. In een net even smaller standje past dat precies tussen de bindingen en heb je ongeveer dezelfde werkhoogte. :mrgreen:
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Verbouwing garage tot muziekruimte/studio

Bericht door Sjtevel 1984 »

Hagen schreef: 11 apr 2019, 21:55 Als ik het zo lees, wordt het een heel snel aan te leggen, onderhoudsvriendelijke tuin.
:lol: Het scheelt dat we het meeste vorig jaar gedaan hebben (de vijver eruit). Dit jaar moet de tuin nog volledig omgespaaid worden (hoe zeg je dat in ABN?), de grond moet geëgaliseerd. Er moet een fundering komen voor het tuinhuis. Tuinhuis erop. En gras zaaien. Planning is dat dit klaar is in september.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Haico

Re: Verbouwing garage tot muziekruimte/studio

Bericht door Haico »

CaptainSlow schreef: 12 apr 2019, 00:29 Wat een gaaf project zeg!
Grappig dat de akoestiekprojecten als paddestoelen uit de grond schieten. :D Ik heb 2 jaar gewerkt als akoestisch adviesbureau. Diverse metingen gedaan. Zelf ook een paar studio's gebouwd. Misschien tof om een eigen topic te openen met je ervaringen? Dan kunnen we per project elkaar helpen. :)

Met wat (online) hulpmiddelen kan je veel te weten komen over je eigen kamer. Inderdaad: Room modes berekenen op basis van afmetingen. Maar met een online tone/noise generator en een gratis spectrum analyzer app op een smartphone, kan je op een gemakkelijke wijze nóg meer te weten komen over je ruimte.

Overtreffende trap is Room EQ Wizard. Nog steeds een gratis tool, maar vrij complex. Het duurt even voordat je weet wat je meet en hoe je de meetgegevens kan analyseren. En je hebt voor het mooie wél een omnidirectionele condensor mic erbij nodig.

Diffusie is logischer om toe te passen bij wat grotere ruimtes. Ze "scatteren" geluidsgolven vanaf een bepaalde frequentie. Energie verspreidt zich over de gebroken kleinere golven, die doven uit voordat het je oor bereikt. In een kleinere ruimte doven de golven niet snel genoeg uit. Dan heeft difussie niet veel zin.

Als je last hebt van een staande golf op de A. Dan is het logischer om een Helmholtz Resonator te bouwen. Idee?!
Haico

Re: Verbouwing garage tot muziekruimte/studio

Bericht door Haico »

Sjtevel 1984 schreef: 12 apr 2019, 09:30
:lol: Het scheelt dat we het meeste vorig jaar gedaan hebben (de vijver eruit). Dit jaar moet de tuin nog volledig omgespaaid worden (hoe zeg je dat in ABN?), de grond moet geëgaliseerd. Er moet een fundering komen voor het tuinhuis. Tuinhuis erop. En gras zaaien. Planning is dat dit klaar is in september.
Je verwacht eerdaags toch een kleine? Mijn ervaring is dat je in het eerste jaar van een baby niet te korte deadlines moet stellen voor jezelf. :D
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Verbouwing garage tot muziekruimte/studio

Bericht door Sjtevel 1984 »

CaptainSlow schreef: 11 apr 2019, 23:28 Lang verhaal
Die berekening is ook zelf uit te voeren, misschien heb je er wat aan?

https://www.troldtekt.com/Web-tools/Aco ... calculator
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Verbouwing garage tot muziekruimte/studio

Bericht door Sjtevel 1984 »

Haico schreef: 12 apr 2019, 09:59 Je verwacht eerdaags toch een kleine? Mijn ervaring is dat je in het eerste jaar van een baby niet te korte deadlines moet stellen voor jezelf. :D
Dat is correct, die deadline komt nu héél kortbij. Maar dat is ook direct de reden dat de tuin af móét. Het eerste jaar zal die nog niet lopen, maar volgend jaar zou hij veilig door de tuin moeten kunnen banjeren.

Het scheelt dat ik niet alles alleen hoef te doen....
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
Sjtevel 1984
Berichten: 2828
Lid geworden op: 18 okt 2012, 01:06

Re: Verbouwing garage tot muziekruimte/studio

Bericht door Sjtevel 1984 »

Haico schreef: 12 apr 2019, 09:57
CaptainSlow schreef: 12 apr 2019, 00:29 Wat een gaaf project zeg!
Misschien tof om een eigen topic te openen met je ervaringen? Dan kunnen we per project elkaar helpen. :)
Dit lijkt mij een strak plan! Ik heb juist een apart topic aangemaakt zodat alle info in een topic verzameld werd, zodat ik niet als ik iets moet opzoeken verschillende topics hoef door te zoeken.
Unlord schreef:Gelukkig heeft ook kutmuziek een publiek.
Gebruikersavatar
CaptainSlow
CaptainTitanium
Berichten: 1932
Lid geworden op: 27 nov 2017, 22:55

Re: Verbouwing garage tot muziekruimte/studio

Bericht door CaptainSlow »

Sjtevel 1984 schreef: 12 apr 2019, 10:01
CaptainSlow schreef: 11 apr 2019, 23:28 Lang verhaal
Die berekening is ook zelf uit te voeren, misschien heb je er wat aan?

https://www.troldtekt.com/Web-tools/Aco ... calculator
ja, ga ik doen.

bedankt!
strooiveldvrij Titanium versterkt botstelsel

De Basgitaarforum afspeellijst 2020 op spotify. Klik hier om je vetste basnummers toe te voegen!
Plaats reactie