Is het mogenlijk dat....

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1021
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Re: Is het mogenlijk dat....

Bericht door Jimb »

Of je koopt een broodtrommel versterkertje die wel zacht kan.. Lijkt me een stuk handiger als het nu te hard gaat, het lijkt me sterk dat de cab niet zachter kan.
Of een 5 watt buizen versterker kitje, ook leuk om zelf in elkaar te knutselen. :)
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2528
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Re: Is het mogenlijk dat....

Bericht door Bolobass »

Kustom defender setje eens proberen.
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2178
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Is het mogenlijk dat....

Bericht door Goose »

Het is vooral even zoeken naar een goedkope oplossing wat eventueel zou kunnen werken. Werkt het niet dan verkoop ik de cab door of maak ik de mod ongedaan.
Een 5 watt buizen amp zal waarschijnlijk weer net iets te licht zijn. Ik heb zoals je al had kunnen lezen 2x15 watt combotjes mee genomen. En die waren opzich goed alleen de klank is het niet. Ik zou het liefst de Randall willen gebruiken omdat deze een buizen preamp heeft en een mosfet eindtrap. Ben behoorlijk lang opzoek geweest naar zo'n soort amp, en deze klinkt te gek. Ik heb hiervoor een Orange AD200B gehad, maar die was in het laag niet strak genoeg voor mijn toenmalige band. Vandaar de combi buizen-mosfet. Best of both worlds.
Een eventuele optie is een 2ehands Galanti M-Bass-30 die nu op MP staat.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
Gebruikersavatar
Bolobass
Berichten: 2528
Lid geworden op: 13 aug 2011, 12:39

Re: Is het mogenlijk dat....

Bericht door Bolobass »

https://www.google.com/search?q=kustom+ ... ie=plaji-i
Kustom defender cab bijvoorbeeld. Of
https://www.bax-shop.nl/basgitaar-speak ... gLbUvD_BwE
Ampeg 210
Beide niet te luid en niet te zwaar. Ik zou niet te hard blind staren op die 16Ohm.
Fire is one of my favourite colours. Along with black and camo.
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7418
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Is het mogenlijk dat....

Bericht door Basvarken »

Wat ik wel vaker deed bij akoestische optredens die echt zacht moesten: via de zanginstallatie of -als het nog zachter moest- alleen via de floormonitor. Gewoon in het mengtafeltje. Gaat prima. Geen amp nodig. Scheelt ook gezeul.
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Re: Is het mogenlijk dat....

Bericht door rensbass »

Misschien is er een 2x10" basscab op 4 Ohm, als daar 2 speakers van 8 Ohm parallel in zitten, zou je deze in serie kunnen solderen en ben je er...... right?
Of als t makkelijker is, een 8 ohm 210 cab (waar 2x16 Ohm inzit) omsolderen in serie en naar 32 Ohm gaan.
Failure is always an option.
dejohan
Berichten: 2789
Lid geworden op: 21 jan 2013, 17:03

Re: Is het mogenlijk dat....

Bericht door dejohan »

Goose schreef: 18 mei 2019, 13:14 Tja, als ik thuis mijn set al niet zacht genoeg krijg....
Je amp heeft waarschijnlijk een lineaire volumepotmeter en geen audio potmeter. Daardoor geeft hij al rond standje 2 de helft van zijn vermogen, en kan je hem niet stil zetten. (Sommige versterkerbouwers blijven dit doen zodat je in de winkel zou denken dat de amp echt luid kan. Stom, maar ja, en een klassiek euvel bij veel amps.)


Een makkelijke oplossing zou zijn om hem te vervangen met een logaritmische ("Audio taper") potmeter van dezelfde waarde. Een pot met een A in de waarde, dus een A100 is een 100 Ohm audio potmeter.
Gebruikersavatar
MaartenV
Berichten: 2345
Lid geworden op: 05 dec 2010, 16:32

Re: Is het mogenlijk dat....

Bericht door MaartenV »

Als je per se een eigen amp wil, kun je ook voor een betaalbaar kleintje gaan als die van Roland. Kan hard zat in akoestische settings en is bijzonder draagbaar. Ik heb de 30W-versie. Die komt thuis nooit verder dan eenderde open. Tweedehands heb je ze al voor rond de 80-110 euro.
Het is makkelijker als je denkt.
Gebruikersavatar
Goose
Berichten: 2178
Lid geworden op: 03 aug 2004, 22:59

Re: Is het mogenlijk dat....

Bericht door Goose »

Ik heb inmiddels al een mooi klein setje.
Dynacort Exquisit, 2 x EL84, goed voor een 45 watt.
Bugera 212 cab.
Klinkt lekker en kan zacht en wat harder.
Plus dat ik deze kan combineren met mijn grote set voor wat meer scheur erbij in het mid en hoog.
-Fender Vintera P
-Gretsch G5442BDC
-Randall RB500
-Dynacord Exquisit
-Eden 212
-Peavey 115 (Eminence Kappa Pro 15)
-en teveel effect pedalen....
dejohan
Berichten: 2789
Lid geworden op: 21 jan 2013, 17:03

Re: Is het mogenlijk dat....

Bericht door dejohan »

Leuk zo'n oude buizenbak.
Plaats reactie