Pickup hoogte

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
eppie
Berichten: 203
Lid geworden op: 17 nov 2010, 15:12

Pickup hoogte

Bericht door eppie »

Ik heb vanmiddag voor iemand een setje Bartolini's 9j1 l/s in zijn bas gezet.

Klopt het dat dit low output elementen zijn want ik moet ze flink hoog opschroeven om een beetje body te krijgen of heb ik wat fout gedaan met de bedrading?

Wel een mooi geluid trouwens, maar ik vind het zo vreemd dat ze zo hoog moeten staan!
Gebruikersavatar
Basvarken
Berichten: 7418
Lid geworden op: 01 dec 2005, 22:49

Re: Pickup hoogte

Bericht door Basvarken »

Als ze inderdaad low-output zijn, dan moet je gewoon je amp wat harder zetten. En niet je pickups hoger, want dan krijg je problemen (string pull, click geluiden, buzz etc)
Proost!

The Gibson Bass Book bestellen?
https://www.thegibsonbassbook.com
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Re: Pickup hoogte

Bericht door rensbass »

Misschien bedoeld om icm een pre-ampje te werken?
Failure is always an option.
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Pickup hoogte

Bericht door Frederiek »

Deze staan erom bekend dat ze niet zoveel output hebben dus inderdaad je amp wat harder
Gebruikersavatar
eppie
Berichten: 203
Lid geworden op: 17 nov 2010, 15:12

Re: Pickup hoogte

Bericht door eppie »

Ze staan flink hoog zonder last te hebben van string pull en bijgeluiden, de elementen zijn ook niet zo magnetisch als stock pups. Ik heb vanmiddag even navraag gedaan bij Vox Humana en ja normaal worden ze in combinatie met een pre-amp gebruikt. Maar het is normaal dat je ze zo hoog kan zetten zonder pre-amp (ze zijn ook dual coil trouwens).
Gebruikersavatar
JohnBoy
Berichten: 3768
Lid geworden op: 26 mar 2018, 22:44

Re: Pickup hoogte

Bericht door JohnBoy »

Dan kan het zijn dat ze serieus beter klinken met een bijpassende preamp... Misschien een optie?
C'est la retorique qui fait la musique
Gebruikersavatar
eppie
Berichten: 203
Lid geworden op: 17 nov 2010, 15:12

Re: Pickup hoogte

Bericht door eppie »

Ik zal het morgen eens voor stellen, de bas is niet van mij! Ik heb hier nog een J-Retro pre-amp liggen die schroef ik er vanavond maar eens in, kijken wat het doet.
Gebruikersavatar
Rieno
Uut Grun
Berichten: 19768
Lid geworden op: 22 sep 2006, 16:32

Re: Pickup hoogte

Bericht door Rieno »

Bartolini's zie ik idd ook niet vaak zonder pre-amp! Zijn heerlijke elementen en samen met EMG toch wel mijn persoonlijke favorieten.
I'm so hip, I have difficulty seeing over my pelvis
Gebruikersavatar
eppie
Berichten: 203
Lid geworden op: 17 nov 2010, 15:12

Re: Pickup hoogte

Bericht door eppie »

Rieno schreef: 20 mei 2019, 16:34 Bartolini's zie ik idd ook niet vaak zonder pre-amp! Zijn heerlijke elementen en samen met EMG toch wel mijn persoonlijke favorieten.
Juist... Ik heb hier een bas staan met EMG's van Vox Humana gebouwd eind jaren 80 toen bouwde ze onder ESP... Mooie attack zit er in, doen die Bartolinies ook :D

Maar die EMG's staan wel wat lager hoor :cheer:
Gebruikersavatar
eppie
Berichten: 203
Lid geworden op: 17 nov 2010, 15:12

Re: Pickup hoogte

Bericht door eppie »

De Bartolini’s uitgeprobeerd met de J-retro, we vonden het niks! Een beetje gemaakt geluid. Passief vond die het geluid ook niet zo lekker klinken… Meneer zat wat op mijn Jazz Pro te pingelen en wilde dat geluid wel hebben. Nou was ik daar zelf niet helemaal tevreden over (te crispy) dus het voorstel gedaan om te swappen. Zo gezegd zo gedaan, dus nu zitten er in mijn Jazz pro die Bartolini’s en heb ik een prima studio bassie… Mooi uitgebalanceerd geluid, geen snaar te hard of te zacht en erg werkbaar. Zit ik alleen nog met een J-Retro
Gebruikersavatar
stan dale
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 jan 2012, 17:42

Re: Pickup hoogte

Bericht door stan dale »

Zelf al veel bartolini stuff ingebouwd, eigenlijk werken ze het best van al met de eigen pre-amps. Ooit eens een pedulla penta buzz opengedaan en daar was de schakeling van een passieve toonknop maar werd het signaal opgeboost door een bartolini pre amp die enkel het volume boost. Noll en delano hebben ook zoiets. Is het beste van beide werelden als je een niet gemaakte klank wilt.
Gebruikersavatar
eppie
Berichten: 203
Lid geworden op: 17 nov 2010, 15:12

Re: Pickup hoogte

Bericht door eppie »

stan dale schreef: 23 mei 2019, 00:05 Zelf al veel bartolini stuff ingebouwd, eigenlijk werken ze het best van al met de eigen pre-amps. Ooit eens een pedulla penta buzz opengedaan en daar was de schakeling van een passieve toonknop maar werd het signaal opgeboost door een bartolini pre amp die enkel het volume boost. Noll en delano hebben ook zoiets. Is het beste van beide werelden als je een niet gemaakte klank wilt.
Een soort van buffer bedoel je? Elementjes klinken goed zo naar mijn oren voor studio gebruik.... SansAmp RBI als pre-amp doet ook een hoop!
Gebruikersavatar
stan dale
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 jan 2012, 17:42

Re: Pickup hoogte

Bericht door stan dale »

ja dat bedoelde ik, heb je toch iets meer volume maar kan je toch met een passie toonregeling werken
Gebruikersavatar
eppie
Berichten: 203
Lid geworden op: 17 nov 2010, 15:12

Re: Pickup hoogte

Bericht door eppie »

stan dale schreef: 24 mei 2019, 23:58 ja dat bedoelde ik, heb je toch iets meer volume maar kan je toch met een passie toonregeling werken
Voor een studio bass is die prima zo met die elementjes hoog. Alles op het krukje beheerst in spelen en alles horen! Ik moet wel zeggen als je op de kruk zit een P body fijner is :jam:
Gebruikersavatar
WBP WorstBassPlayer
Berichten: 211
Lid geworden op: 11 dec 2009, 17:57

Re: Pickup hoogte

Bericht door WBP WorstBassPlayer »

over bartolini's gesproken
weet iemand welke bartolini pu er in de Ibanez roadster van jean-marc jafet zit (en as t effe kan welke electronica………. tuurlijk! ahum
Basgitaar spelen, is als luchtbasgitaarspelen, maar dan met een echte, een beetje a-tonaal, dat hoort bij een fretloze toch?. Maar ja, al stel ik mijn bas nog zo goed af, het wordt natuurlijk nooit een Flaterfoon heee.
Plaats reactie