Verkleuring tegengaan

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
jeice188
Berichten: 98
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:26

Verkleuring tegengaan

Bericht door jeice188 »

Ha allen,

Weer een vraagje. Ik merk dat mijn bas aan het verkleuren is naast de pickup. Op dit moment is het een klein grijs plekje wat toevallig op de plek zit waar ik altijd mijn duim neerzet tijdens het spelen. Hoe kan ik dit het beste tegengaan? Nog een ander vraagje; de bridge begint ook een beetje te verkleuren(lijkt meer dan het is door de lichtval). Wat kan ik hier nog meer aan doen behalve goed schoonhouden?

Afbeelding
Gear: Yamaha Attitude LTD 2, Warwick infinity NT4 , ESP-LTD Fretless Vintage-214
Trace Elliot AH-500-7, 1048H 4 X 10”, 1518 1 X 15"
Gebruikersavatar
Hagen
Berichten: 4600
Lid geworden op: 25 dec 2011, 18:40

Re: Verkleuring tegengaan

Bericht door Hagen »

Het duimspoor: De lak of olielaag slijt eraf. Met wat vocht wordt het dan snel grijs. Je zou het voorzichtig kunnen opschuren en dan opnieuw beschermen. Bijvoorbeeld door het te lakken of behandelen met Danish oil. Probeer uit te vinden hoe je bas is behandeld en gebruik dezelfde manier nu ook. Je zal dit waarschijnlijk in de toekomst moeten herhalen.
Het bleekwordende zwart van je hardware kan je met wat olie of glansmiddel weer donkerder maken. Het trekt dan wel wat makkelijker stof aan.
Gebruikersavatar
Peachabell
Berichten: 8179
Lid geworden op: 31 mar 2009, 11:38

Re: Verkleuring tegengaan

Bericht door Peachabell »

Je duimnagel knippen en niet in de lak zetten. Weggekraste lak krijg je niet van huid op body.
Gebruikersavatar
stan dale
Berichten: 208
Lid geworden op: 22 jan 2012, 17:42

Re: Verkleuring tegengaan

Bericht door stan dale »

finger ramp plaatsen of floating thumb techniek aanleren en probleem is opgelost
Gebruikersavatar
MR. LEE
Berichten: 7646
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:31

Re: Verkleuring tegengaan

Bericht door MR. LEE »

.....er gewoon helemaal niet over inzitten ,.......da's het makkelijkste.

de eerste krasjes zijn altijd het ergste ,....daarna wen je er vanzelf wel aan .
Frederiek
Berichten: 412
Lid geworden op: 15 aug 2016, 11:09

Re: Verkleuring tegengaan

Bericht door Frederiek »

Ik zou er ook niks aan doen. Als je de afwerking bij wilt werken moet je aardig rigoureus te werk gaan wil het er goed uitzien en dat is niet de moeite waard. Ik zou ook niet een beetje lak of olie op die plek smeren, daar wordt het sowieso niet beter van. Bij de brug lijkt het of de zwarte coating weg is gesleten (misschien door opbergen/transport in een hoes?) en ook daar doe je niets aan behalve de hele brug opnieuw coaten. Er olie of iets anders op smeren is dan maar tijdelijk.

Gave bas trouwens, zijn dat de originele elementen?
Gebruikersavatar
RonC
Berichten: 3263
Lid geworden op: 20 jan 2005, 12:55

Re: Verkleuring tegengaan

Bericht door RonC »

Gewoon zo laten, een goed instrument mag gebruikerssporen hebben.
Sterker nog ik vind een instrument juist mooier worden na de jaren..
Gebruikersavatar
LemmyNL
Berichten: 6142
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:58

Re: Verkleuring tegengaan

Bericht door LemmyNL »

Ik vind het zelfs jammer als ik het fretboard weer eens oppoets :mrgreen:
Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer? Ja! Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput!
Bandje: https://www.facebook.com/pages/Peyote-M ... 9105623020
Werk: https://www.tekstenfotografie.nl
jeice188
Berichten: 98
Lid geworden op: 17 mei 2012, 09:26

Re: Verkleuring tegengaan

Bericht door jeice188 »

Goeie tips! ik ga iig mn vingernagels knippen :). En er maar niet zo veel meer over inzitten
Gear: Yamaha Attitude LTD 2, Warwick infinity NT4 , ESP-LTD Fretless Vintage-214
Trace Elliot AH-500-7, 1048H 4 X 10”, 1518 1 X 15"
Gebruikersavatar
rensbass
Berichten: 2328
Lid geworden op: 22 mei 2007, 15:30

Re: Verkleuring tegengaan

Bericht door rensbass »

Juist, viva la roadworn. Alles mag!
Failure is always an option.
Plaats reactie