So you want to build a Double bas

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
bootsy collins
Berichten: 252
Lid geworden op: 12 sep 2006, 21:28

Bericht door bootsy collins »

is vuren daar niet te slecht hout voor?:) volgens mij is het echt bagger...
hee maar ik zie n de foto's dat je soms ook een triplex plaat erop hebt liggen, is dat defenitief of gewoon als dummy zeg maar?
dean edge 4 bas
hughes and kettner basskick 707 (250 watt)
hartke 210 tp
een slome akoestische gitaar

www.esevensharp9.nl
tegenwoordig geupdate met echt .nl domein!!
butters
Berichten: 1348
Lid geworden op: 12 sep 2005, 17:15

Bericht door butters »

koel man. ben benieuwd hoe het verder gaat. ik wil ook een contra. maar heb helaas niet de tijd en budget om er zelf eentje te bouwen.
Gebruikersavatar
Dozo
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 okt 2003, 16:17

Bericht door Dozo »

bootsy collins schreef:is vuren daar niet te slecht hout voor?:) volgens mij is het echt bagger...
hee maar ik zie n de foto's dat je soms ook een triplex plaat erop hebt liggen, is dat defenitief of gewoon als dummy zeg maar?
Ik neem aan dat je dat je die mal van underlayment bedoeld met die gaten er in.
Dat is er om de ribben omheen te buigen, en om de hoekblokken aan vast te zetten, als dat is gebeurt gaat de mal er tussenuit en kan evt.gebruikt worden voor een volgende.

Vuren is inderdaad bagger maar wel goedkoop, Ik ben nou weleens benieuwd naar wat al die duurdere houtsoorten dan voor meerwaarde hebben ten opzichte van vuren , qua klank of verwerking , en natuurlijk het eindresultaat.
Maar dat is nog ver weg, voorlopig heb ik hier mijn handen vol aan.
you calling me a liar frank ?
is that what you calling me ?
Gebruikersavatar
bootsy collins
Berichten: 252
Lid geworden op: 12 sep 2006, 21:28

Bericht door bootsy collins »

okee. wat voor houtsoort is eigenlijk de zijkant? en heeft dit model ook een gebogen achterkant of alleen een gebogen voorkant? want er komt dat zeker een fichte-blad overheen dat gebogen is? (met beitel uitgehakt:P). en dan komt de brug dus op dat blad te liggen? woow kan dat fichte die druk van de brug wel aan dan? er zitten toch geen balken onder dat bovenblad?

sorry voor alle vragen maar ik probeer het te begrijpen :roll: :P
dean edge 4 bas
hughes and kettner basskick 707 (250 watt)
hartke 210 tp
een slome akoestische gitaar

www.esevensharp9.nl
tegenwoordig geupdate met echt .nl domein!!
Gebruikersavatar
Dozo
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 okt 2003, 16:17

Bericht door Dozo »

bootsy collins schreef:okee. wat voor houtsoort is eigenlijk de zijkant? en heeft dit model ook een gebogen achterkant of alleen een gebogen voorkant? want er komt dat zeker een fichte-blad overheen dat gebogen is? (met beitel uitgehakt:P). en dan komt de brug dus op dat blad te liggen? woow kan dat fichte die druk van de brug wel aan dan? er zitten toch geen balken onder dat bovenblad?

sorry voor alle vragen maar ik probeer het te begrijpen :roll: :P
De ribben dus de buitenkant van de bas is van Riegel esdoorn oftewel Maple.
De hals trouwens ook.

Je heb hier ook het zogenaamde Birds eye maple van, wat veel gebruikt word voor gitaarhalzen.

Dit model maak ik met een gebogen voor en achterblad , dit word met de ( schaaf , guts , beitel ) in de juiste vorm gemaakt.

Bij de bouwtekening zitten mallen die de juiste boog aangeven van het voor en achterblad.

Er komt inderdaad flink wat druk op het bovenblad te staan dus daar komt een soort van pilaar onder de ene poot van de brug die klem wordgezet tussen het boven en onderblad ( Soundpost ), en een zang balk onder de andere poot.
Een zangbalk is een soort van lat die in de lengte aan de binnenkant van het bovenblad bevestigd word.
Dit heeft ook te maken met de acoustic van de bas.

Check ff deze site hier heb ik veel weetjes van af gehaald.
https://doublebassmaking.com/

vraag maar raak hoor geen probleem.

cheers....
you calling me a liar frank ?
is that what you calling me ?
Gebruikersavatar
bootsy collins
Berichten: 252
Lid geworden op: 12 sep 2006, 21:28

Bericht door bootsy collins »

okee hartelijk bedankt.:)

hoe wordt zoon soundpost aan het boven- en onderblad bevestigd? lijm?. en hoe dik is die zangbalk?

en het bovenblad is dus van fichte. dus dat betekent dat je dan een plaat fichte van pak m beet 2 m2 nodig hebt? en dat dan dus moet 'uitvijlen'?
is dan alleen de bovenkant van het bovenblad nodig om in vorm te beitelen of ook de onderkant (waar de zangbalk tegenaan gaat liggen).

en in je fotoreportage zie ik een zes-delig geraamte (ik gelooof van triplex) die in de toekomstige romp van je contrabas ligt. is dat ook een deel van de mal, om de ribben er goed omheen te krijgen of blijft die mal in de bas zitten? met andere woorden: haal je die mal eruit of niet?

bedankt dat ik zoveel mag vragen, ik wil dit misschien als profielwerkstuk voor school gaan doen (past natuurlijk perfect bij natuurkunde:))
dean edge 4 bas
hughes and kettner basskick 707 (250 watt)
hartke 210 tp
een slome akoestische gitaar

www.esevensharp9.nl
tegenwoordig geupdate met echt .nl domein!!
Gebruikersavatar
Dozo
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 okt 2003, 16:17

Bericht door Dozo »

De soundpost wordt met behulp van een special stuk gereedschap door het f hole op zijn plek gezet. of hier lijm aan te pas komt laat ik even in het midden moet ik ff nazien in het boek, maar volgens mij komt hij klem te zitten tussen het voor en achterblad.

Deze site zie je hoe dat voorblad van fichte er uit ziet, het zijn dus twee schuin aflopende stukken uit een kwartiers gezaagde fichte stam.
Die dan weer met de achter kant schoon tegen elkaar verlijmd worden.
Afbeelding

https://www.harryjansenluthier.com/images/index.htm


Bij deze zaak kan je kant en klaar bij elkaar passende stukken kopen.
https://www.af.nl

De hele mal gaat er uit. je houd dus alleen de ribben en de hoek , nek en end blok over waar het voor en achterblad op gelijmd worden.
Afbeelding
Dat zes-delig geraamte gaat er ook uit.
you calling me a liar frank ?
is that what you calling me ?
Gebruikersavatar
Dozo
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 okt 2003, 16:17

Bericht door Dozo »

you calling me a liar frank ?
is that what you calling me ?
Gebruikersavatar
Lize
Berichten: 1578
Lid geworden op: 09 nov 2005, 16:17

Bericht door Lize »

Dozo schreef:De soundpost wordt met behulp van een special stuk gereedschap door het f hole op zijn plek gezet. of hier lijm aan te pas komt laat ik even in het midden moet ik ff nazien in het boek, maar volgens mij komt hij klem te zitten tussen het voor en achterblad.
In goed Nederlands (misschien handig voor Bootsy's werkstuk) heet een soundpost een stapel. Die gaat er inderdaad los in, de plaatsing van de stapel kan namelijk een fikse invloed hebben op het geluid, dus 't is belangrijk dat-ie verplaatsbaar blijft (althans, zo werkt het bij violen, maar ik neem aan dat voor een contrabas hetzelfde geldt)

Verder een wáánzinnig stoer project Dozo! 't Lijkt me dat je wel lef en vertrouwen in je eigen kunnen moet hebben om aan zoiets te beginnen.
Dat hout buigen voor de ribben lijkt me ook niet simpel, maar is prima gelukt zo te zien.
Te gek, keep those photo's coming!
Gebruikersavatar
Dozo
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 okt 2003, 16:17

Bericht door Dozo »

Lize schreef:
Dozo schreef:De soundpost wordt met behulp van een special stuk gereedschap door het f hole op zijn plek gezet. of hier lijm aan te pas komt laat ik even in het midden moet ik ff nazien in het boek, maar volgens mij komt hij klem te zitten tussen het voor en achterblad.
In goed Nederlands (misschien handig voor Bootsy's werkstuk) heet een soundpost een stapel. Die gaat er inderdaad los in, de plaatsing van de stapel kan namelijk een fikse invloed hebben op het geluid, dus 't is belangrijk dat-ie verplaatsbaar blijft (althans, zo werkt het bij violen, maar ik neem aan dat voor een contrabas hetzelfde geldt)

Verder een wáánzinnig stoer project Dozo! 't Lijkt me dat je wel lef en vertrouwen in je eigen kunnen moet hebben om aan zoiets te beginnen.
Dat hout buigen voor de ribben lijkt me ook niet simpel, maar is prima gelukt zo te zien.
Te gek, keep those photo's coming!
Eigenlijk ben ik wat dat bouwen betreft zo in het diepe gesprongen.
Inderdaad dat hout buigen en de scroll van de hals waren voor mij een beetje een graadmeter.
Dat houtbuigen valt erg mee, je moet niet te vlug willen buigen en het constant goed nat houden met een plantenspuit of zo.
IK heb niet zo'n profi buiger aangeschaft maar heb er zelf eentje gefabriceerd.
Ik heb een oude stalen tafelpoot kaal gestript en klem gezet in een bankschroef, en daar een verffohn continu in laten blazen. werkt prima.
Op gegeven moment voel je wanneer de temparatuur in het hout zo hoog is dat het hout wil buigen, je moet alleen direct weer nat maken als je ziet dat het hout door de warmte opgedroogd is.
you calling me a liar frank ?
is that what you calling me ?
Dick
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 jan 2005, 11:37

Bericht door Dick »

Respect! Heel vet om te volgen!!! M´n handen beginnen ook al een beetje te jeuken.
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1021
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

Erg vet project! ben erg benieuwd naar het resultaat.

Als mijn zelfbouw bas over 3 jaar klaar is ga ik er ook aan beginnen, die zal dan een jaar of 7 ook wel klaar zijn....
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
bootsy collins
Berichten: 252
Lid geworden op: 12 sep 2006, 21:28

Bericht door bootsy collins »

bedankt voor de info lize! en je hebt gelijk: we moeten respect hebben voor Dozo, dit is echt freaky!.

anyway, ik heb besloten dit door te zetten als profielwerkstuk (het belangrijkste werkstuk van de middelbare school). het lijkt me hartstikke leuk om te doen, een vette uitdaging en het lijkt me echt gaaf dit project te combineren met een vak, zeg: natuurkunde.

bedankt voor de motivatie!

is fichte trouwens wel in zulke grote platen te krijgen? ik zag namelijk op de site van die engelse bouwer die je me gaf Dozo, dat maple platen bijna nooit in de grootte van een achterblad voorkomen. hoe gaat dat?

en welke lijm is het best voor de neck/bodyverbinding en de rib-blokkenverbinding?
dean edge 4 bas
hughes and kettner basskick 707 (250 watt)
hartke 210 tp
een slome akoestische gitaar

www.esevensharp9.nl
tegenwoordig geupdate met echt .nl domein!!
Gebruikersavatar
Dozo
Berichten: 123
Lid geworden op: 18 okt 2003, 16:17

Bericht door Dozo »

Nee dat klopt, je moet ook twee delen aan elkaar verlijmen en daar dan het achterblad of voorblad op aftekenen en uitzagen.

De lijm die ze gebruiken is Beender of huidlijm. is ook te verkrijgen bij een hobbyzaak of bij www.baptist.nl
Afbeelding
Deze lijm hecht enorm, en het voordeel is dat, mocht je de bas nog een keer open moeten maken, dit een stuk makelijker gaat met deze lijm. want dan hoef je alleen maar even de lijmnaad nat te maken en voorzichtig de twee delen van elkaar halen.
Dit kan je met de gewone houtlijm wel vergeten.
Dit is een lijm die je warm moet maken au bain marie.
Dat is gewoon de delen water en lijmparels in een potje, en dat potje verwarm je dan weer in een pan water tot dat je een stroopachtige substantie ontstaat.

Leuk dat je er je profielwerkstuk van maakt, sucses.
you calling me a liar frank ?
is that what you calling me ?
Gebruikersavatar
Lize
Berichten: 1578
Lid geworden op: 09 nov 2005, 16:17

Bericht door Lize »

bootsy collins schreef:anyway, ik heb besloten dit door te zetten als profielwerkstuk (het belangrijkste werkstuk van de middelbare school). het lijkt me hartstikke leuk om te doen, een vette uitdaging en het lijkt me echt gaaf dit project te combineren met een vak, zeg: natuurkunde.
Dan kun je misschien ook meteen natuurkundig aantonen waarom een akoestische basgitaar niet echt werkt, met grootte van de klankkast en knopen en buiken van geluidsgolven enzo. Best leuk hoor, natuurkunde. (al was het zo ongeveer audio-gedeelte het enige wat ik ervan begreep op de middelbare school ;))
Plaats reactie