Zelfbouwproject P-Bas

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Sjaan
Berichten: 589
Lid geworden op: 26 mar 2006, 15:03

Zelfbouwproject P-Bas

Bericht door Sjaan »

Dag,

Hier komt dus het verhaal voor m'n zelfbouwbasje. Best wel handig, want zo kan ik alle links hier opslaan enzo.

Dus, ik heb nog nog iets dergelijk gemaakt en wil dus (voor m'n eerste keer) uitgaan van een bouwpakket.

Afbeelding

Dit bouwpakket dus. De aandachtige lezer heeft nu al opgemerkt dat de kop van de boom (hoe noem je dit eigenlijk?) gewoon een blok hout is, dus die zal ik zelf moeten zagen tot een mooi figuur.

De hals is 'one piece Maple' met een Rosewood toets. Over de body vindk nergens info (soliduntreated Wood Body).

Als eerste stap wil ik de gitaar ineenzetten en testen. Dan zal ik kijken wat ik anders wil (en wat ik kan betalen).

Allesinds komt er een ander element in.

Afbeelding

Een Fender Vintage P-Bass Pickup.

Er is kans datk deze bas ga kleuren. Maar ik wil eerst eens kijken hoe het hout van de body er uitziet.

Dan had ik graag deze 2 dingen op m'n bas gezet:

Afbeelding
&
Afbeelding

De brugcover moet te doen zijn daar ik daarvoor enkel 2 gaatjes moet boren. Over de elementbescherming hebk m'n twijfels. Dit omdat deze op de slagplaat moet komen en dus moeten daar ook gaatjes inkomen.
Nu ik zou een andere slagplaat kunnen kopen, maar deze zijn in vergelijking met de rest enom duur (bijna evenduur als m'n elementen) tenzij ik de witte neem, maar dan is het nog duur. En dan heb ik nog 2 extra gaatjes (voor de Fender Thumbrest'). Het nu van dit stukje hout ontgaat me trouwens ook.

Over die brugcover. Liefst had ik daar een jazzbas model gehad, maar dat kan men blijkbaar niet meer kopen.

Dit zou zowat alles zijn wat ik er aan ga doen. Nu, moesten de potmeters op niets trekken zullen deze ook wel vervangen worden.

Ohja, als ik het geld heb wil ik wel een andere brug kopen. Ik heb wel geen idee of deze zal passen op de plaats waar de huidige brug zit. (ik heb zelfs geen idee waar ik deze bruggen moet kopen).

En dan moet ik nog vermelden dat deze bas een kado zal worden voor m'n liefje daar ze over 0 eigen bassen beschikt.

Misschien kan ik toch beter losse onderdelen kopen, maar moest het dan foutlopen dan heb ik nog niet zoveel geld verloren. Want de P-elementen kunnen bv nog altijd terecht in m'n passieve ibanez.

Tot zover m'n ideetje's. Ik ga morgen bestellen. En meer dan waarschijnlijk zal ik volgende week donderdag foto's hebben van de basgitaar.
Gebruikersavatar
AmericanIdiot
Berichten: 6250
Lid geworden op: 12 feb 2005, 10:41

Bericht door AmericanIdiot »

Euuh geweldig dat je dit allemaal voor je liefje doet, maarre...ik zou haar de ellende van die rare kappen besparen. Dat speelt niet lekker (zeker niet voor een beginner).
Marleaux JB-5 DiMarzio's Hotwire Funky 77 5str Fender US Jazz '83 EMG's Fender Dimension Deluxe V Eden D410XST D210XLT EBS 112 Neo
Crown XTi1000 MarkBass F1
Gebruikersavatar
ropstop
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 jul 2004, 16:30

Bericht door ropstop »

Leuk project zeg!

Hoe ga je de vorm van de bovenkant van de hals doen? Fender-style?
Je kunt ook de body kleuren met waterbeits om de nerf beter uit te brengen en vervolgens olieën met tung-oil bijvoorbeeld. Wat voor 'n soort hout is de body van gemaakt?
Ja toch?
Gebruikersavatar
Sjaan
Berichten: 589
Lid geworden op: 26 mar 2006, 15:03

Bericht door Sjaan »

Ik hoop de vorm fender-style te maken, nuja, het zal niet 100% juist zijn.
Misschien maak ik er iets anders van, ik ben er dus nog niet uit.

Ik heb geen idee van welk soort hout de body is. M'n idee is om hem (zoals je zegt) gewoon te vernissen (of lakken, .. ). Nu dit zal afhangen van hoe het hout er uitziet. Ziet het er mooi uit komt er waarschijnlijk geen verf op. Ziet het er lelijk uit dan komt er verf op.

De 'rare' kappen laat ik voorlopig weg. In de plaats zou ik graag een degelijke brug eropzetten.

Ook ben ik aan het twijfelen over potmeters. Daar de harleybenton potmeters presies zeer snel beginnen kraken.

Alleen staat er bij een aantal potmeters 'no load'. Dus ik weet niet of ik deze voor zowel volume als toon kan gebruiken.
Gebruikersavatar
gothax
Berichten: 4088
Lid geworden op: 07 jun 2005, 13:51

Bericht door gothax »

Is het geen idee om een Richwood te scoren op marktplaats, headstock te schuren en dan weer olieën/lakken? want dit 'zelfbouwpakket' is te maken met een schroevendraaier. Natuurlijk is het leuk om te doen, maar er wordt niet veel info gegeven over het gebruikte hout en dat is toch wel een punt waar je op moet letten.

Trouwens die Jazzbas cover op de bridge past niet. Je kunt 'm niet ver genoeg naar achter zetten zodat ie over de brug heen valt. De jazz cover is gemaakt om ook over het brugelement te vallen
Gebruikersavatar
Sjaan
Berichten: 589
Lid geworden op: 26 mar 2006, 15:03

Bericht door Sjaan »

Gothax, ik zat met een soortgelijk idee. Enkel ben ik niet zo thuis in al die basgitaarmerken. En kan ik daar dus de waarde moeilijk van inschatten.

Wat kan ik verwachten met zo een Richwood model? Betere kwaliteit?
En wat is zo iets waard?

bv deze: Link

Edit: Link aangepast
Laatst gewijzigd door Sjaan op 07 jan 2007, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22183
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Leuk basje. Iets (best veel eigenlijk) doet mij vermoeden dat dat geen versterker van 300 Watt is. Ik zou proberen alleen de bas te kopen of een andere te zoeken, die Richwoods staan soms voor €125 op Marktplaats.
Gebruikersavatar
gothax
Berichten: 4088
Lid geworden op: 07 jun 2005, 13:51

Bericht door gothax »

Back and Forth schreef:Richwood RB-57-VWH

* De meest populaire copy basgitaar op het BASGITAAR forum!

Het ziet er uit als een oude 62 Fender P-bass, vergeelde lak, slagplaat en hals!

Body : Massief Elzen
Neck : Hardrock Maple
Hardware : Chrome

* Deze bas is echt beter gebouwd dan de originele copy van Squire!

Bespeelbaarheid is erg goed evenals de afwerking

* Met de original P-Bass Bridge en Stringcover, verkrijgbaar voor 35 euro per set, krijg je deze bas helemaal in oude vorm!
Iemand houdt het forum in ieder geval bij :lol:
maar even serieus, Back and Forth wilt er 135 euro voor en dan heb je in mi. een hele mooie deal.

Mail Otto anders even: info@backandforth.nl - hele behulpzame man en hij zal je op weg helpen met keuze merken en types!
Richwood gebruikt trouwens goed hout en de elementen schijnen 'stock' best okee te klinken.
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22183
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

Richwood is OK, alleen zijn ze op. Niet meer overal nieuw te koop. Volgens mij heeft Backandforh Richwood niet meer in het assortiment.
Gebruikersavatar
Sjaan
Berichten: 589
Lid geworden op: 26 mar 2006, 15:03

Bericht door Sjaan »

Het leek me ook al sterk dat deze versterker 300watt zou geven. Kheb hier een peavey tnt en die is 150watt en ziet er veel groter uit.

Nu ik had graag een precision gekocht. Liest geen jazz (heb hier al een fender jazz, en die is op alle vlakken beter dus dan koop ik eigenlijk een minderwaardige kopië).

Als die basjes te koop zijn voor € 125 zal ik er zeker een kopen. Dan koop ik waarschijnlijk ook nieuwe elementen.

Enkel weet ik niet veel over het schuren van de body etc.

En ik ben van België dus ik kan zo een bas moeilijk testen in Nederland.

Wat me trouwens opvalt is dat nederlanders makkelijker omgaan met verkopen. Veel meer vertrouwen en veel eerlijkere prijzen. (Ikzelf (ver)koop daarom veel op marktplaat). Dit even offtopic.
Gebruikersavatar
gothax
Berichten: 4088
Lid geworden op: 07 jun 2005, 13:51

Bericht door gothax »

die belgen ook :wink:
Back and Forth gooit alle richwoods nu in de uitverkoop, daarom zijn er nog enkele P's beschikbaar
Gebruikersavatar
Sjaan
Berichten: 589
Lid geworden op: 26 mar 2006, 15:03

Bericht door Sjaan »

Ik heb een belgische winkel gevonden die ze verkoopt. Wel aan € 183...

Ik ga die meneer van Black and Forth eens mailen.
Gebruikersavatar
Sjaan
Berichten: 589
Lid geworden op: 26 mar 2006, 15:03

Bericht door Sjaan »

Mailtje is gedaan. Enkel weet ik nog niet hoe ik de bas bij mij moet krijgen (als hij er nog een heeft).

Ik woon namelijk in België op ongeveer 35km van maastricht.
Den haag (plaats van de winkel) is op 205km bij mij vandaan. Dit is redelijk ver.

Edit: Ik zie juist dit op zijn site

Richwood is uit het assortiment van Back and Forth!
Eventueel op aanvraag te leveren! Helaas wordt het hele programma van Richwood veranderd

In de Opruiming tegen bijna inkoopsprijs:

Black Strat Vintage serie van 178 voor 130 euro
Jazzbass van 198 euro voor 130 euro verkocht
MusicMan 5-string van 218 voor 140 euro verkocht
Richwood Telecaster Vintage Left Handed van 218 euro voor 150 euro verkocht
Richwood Les Paul Model Arched Top van 440 euro voor 295 euro
Richwood Double Cutaway Les Paul Model van 550 voor 350 euro verkocht
Precisionbass Vintage White van 198 euro voor 130 euro verkocht
Precisionbass mediumscale 623 type van 198 euro voor 130 euro verkocht
Strat mediumscale van 198 euro voor 130 euro
Richwood RE-24-OR Stage Classic verkocht

En zijn de prijzen bij Correct in Rotterdam nog lager, dan krijg je de gitaar nog goedkoper!
Gebruikersavatar
Sjaan
Berichten: 589
Lid geworden op: 26 mar 2006, 15:03

Bericht door Sjaan »

Link

Deze kwam ik ook tegen. Dit is dus hoe die bas uit het bouwpakket eruitziet.

Link Richwood

Anders koop ik deze? Dan heb ik wel een jazzbas maarja dat is dan maar zo.

Edit: Ai deze woont zelfs op 280km van me vandaan
Laatst gewijzigd door Sjaan op 07 jan 2007, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
gothax
Berichten: 4088
Lid geworden op: 07 jun 2005, 13:51

Bericht door gothax »

Otto kan je ook de bas vanuit nederland sturen hoor :wink: verzendkosten zullen een paar euro hoger liggen maarja, dan is het maar zo.
Het is overigens wel echt een lelijk stuk hout van dat bouwpakket..

Als je het trouwens niet vertrouwt om de bas in 1 stuk te laten verzenden, kun je 'm ook even vragen of ie de neck eraf schroeft en het goed inpakt in bubbeltjesplastic.
Plaats reactie