Even een hals vraagje:

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
uji-tiger
Berichten: 325
Lid geworden op: 26 dec 2005, 22:09

Even een hals vraagje:

Bericht door uji-tiger »

Wel een beetje knullig om hier een geheel nieuwe topic voor te maken, maar ik wist het anders niet. Is het eigenlijk wel mogelijk om een MusicMan-stijl hals op een Fender Jazz te zetten? (5 snaar hebben we het over).

alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Hans58
Nestor Magnificus
Berichten: 26246
Lid geworden op: 01 jan 2005, 20:30

Bericht door Hans58 »

Goh, niemand die hier een idee over heeft? :wink:
Dan maar vanuit mijn boerenverstand: als de hiel van de hals netjes in de uitsparing van de body (de neckpocket in goed Nederlands) past is dat al 1 voordeel. Zitten de schroefgaten mooi tegenover elkaar, dan is het klusje zo geklaard en anders moet het een en ander passend gemaakt worden.
Overigens lijkt het mij meer wenselijk om aanvankelijk te weinig dan te veel ruimte te hebben in de aansluiting hals/body.
Neem anders eens contact op met een bouwer of reparateur, meestentijds hebben die wel een beeld van de afmetingen en of dat aansluit. Ik weet niet waar je woont, maar er zijn voldoende goede en bekende bouwers die je daar mogelijk advies over kunnen geven zoals André vd End of Ellio Martina (en er zijn er nog meer).
Hans

"Eigenlijk is een P-bas nog het ultiem stoere ding" - Dr Teng

"Er is niet een Hondo die ook maar ooit iemand gelukkig heeft gemaakt!" - SpcMnk
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22172
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

En de beide halzen moeten even lang zijn, een 21 fret MM-hals gaat niet op de plek van een 20 fret J-hals, want dan krijg je de intonatie niet goed, of je moet de brug verplaatsen.
sickpunk

Bericht door sickpunk »

RUIS schreef:En de beide halzen moeten even lang zijn, een 21 fret MM-hals gaat niet op de plek van een 20 fret J-hals, want dan krijg je de intonatie niet goed, of je moet de brug verplaatsen.
en hier ligt het er ook weer aan, hoe de hals gebouwd is...

voxhumana heeft alleen maar 21 frets halzen... echter, de 21e fret hangt voorbij de hiel(dus het fretboard loopt nog iets verder naar achter) dan is dit geemn probleem...

en verder wat Hans58 zei, als het in de body past en de lengte komt ook overeen, dan maakt het niet uit wat voor hals je erin gooit!
Gebruikersavatar
ropstop
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 jul 2004, 16:30

Bericht door ropstop »

Geen idee,

Maar meten is weten. Zolang de snaarlengte maar hetzelfde is, is er geen probleem. De neckpocket kan ook nog wel een probleempje zijn, maar zolang de nieuwe hals groter is, kan de neckpocket natuurlijk nog extra worden uitgefreesd.
Ja toch?
Gebruikersavatar
Jerry
Berichten: 2766
Lid geworden op: 17 nov 2006, 11:49

Bericht door Jerry »

Pockets matchen van geen kanten, een MM pocket is veel langer dan een Fender pocket en ik geloof ook iets breder. Je kunt misschien beter op zoek naar een Fender replacement variant die een MM headstock heeft. Om zoveel te gaan frezen moet je erg handig zijn, ikzelf ben het niet/er te lui voor
Gebruikersavatar
uji-tiger
Berichten: 325
Lid geworden op: 26 dec 2005, 22:09

Bericht door uji-tiger »

geen zin om een nieuwe topic te openen voor een klein klein vraagje, dus dan maar hier:

Wie weet wat goede tijden en dagen zijn om naar Stijlvorm te bellen voor een afspraak? Gezien het nu vakantie is, en ik nu tijd heb, wil ik wel eens mn Jazz fixen, zodat ik er voor de verandering er eens op kan spelen!! :P
Gebruikersavatar
RUIS
uitgesmurft
Berichten: 22172
Lid geworden op: 26 mar 2005, 15:39

Bericht door RUIS »

? Bel Gerard eens.....
Plaats reactie