1x12" zelfbouw kastje

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Nefron
Berichten: 589
Lid geworden op: 17 jan 2006, 13:02

1x12" zelfbouw kastje

Bericht door Nefron »

Ik zit al een tijdje te denken om deze bascabinetten te bouwen.
Het grootste probleem is dat ik in WINisd geen lekkere compromis kan vinden in de afstemming. Heeft iemand misschien suggesties? Ik was wat aan het proberen met 70 liter en tuning frequentie van 40 of 45.

Ik ben van plan deze materialen te gaan gebruiken:

Eminence Delta 12 LF
€ 98,00 (incl.)

Audio Tools Steel-handle (SIMMONS), black Audio Tools Steel-handle (SIMMONS), black
€ 10,00 (incl.)

Neutrik NL4MP Neutrik NL4MP
€ 3,00 (incl.)

Audio Tools T-nut M5 Audio Tools T-nut M5
€ 9,60 (incl.)

JB Systems JB8 Chevron Corner JB Systems JB8 Chevron Corner
€ 11,68 (incl.)

Audio Tools Inlet, large, black Audio Tools Inlet, large, black
€ 5,40 (incl.)

JB Systems JB300 12" Speakergrill JB Systems JB300 12" Speakergrill
€ 5,46 (incl.)

DAP Audio Speakerconnector 4p. Black housing DAP Audio Speakerconnector 4p. Black housing
€ 4,40 (incl.)

Neutrik NYS225 Neutrik NYS225
€ 2,08 (incl.)
Sub-Total: € 149,62

Ik heb gelezen dat je het beste berken multiplex kan gebruiken, maar is dat in elke bouwmarkt te krijgen, en scheelt het veel met mdf of osb constructie plaat of gewoon multipex?


Daan
Laatst gewijzigd door Nefron op 18 apr 2007, 20:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Ibanez sr765, Ibanez sr705, stagg heavy metal knutselbasje.
Peavey T-MAX - Fender BXR 300c
Peavey 4x12 - Eminence beta10 in zelfbouw kastje - Eminence delta12LF in zelfbouwkast
Gebruikersavatar
Gothbin
Berichten: 418
Lid geworden op: 22 dec 2006, 09:59

Bericht door Gothbin »

Ik weet niet precies wat je van plan bent, maar als het licht en compact moet zou ik geen mdf nemen - dat word loodzwaar. Qua klank is het wel ok hoor daar gaat het niet om, kijk maar naar een hoop hifi luidspreken systemen.

Plex is wat lichter en vereist een andere afwerking dan mdf en is wat lichter. Je hebt trouwens ook mooie 1 x 12"kasten van bagend en epiphani en zo, wellicht is dat wat. Kost mischien iets meer, maar is meteen goed.....
Keep it low! :dance:
Gebruikersavatar
Nefron
Berichten: 589
Lid geworden op: 17 jan 2006, 13:02

Bericht door Nefron »

Het hoeft niet persé licht te worden, maar ik wil graag de beste klank eruit krijgen. Die hebben inderdaad mooie kasten, maar ik doe het vooral omdat ik het bouwen leuk vind en dat mijn 10" kastje redelijk gelukt is zonder berekeningen.

Net kwam t gamma krantje binnen en daar was berken multiplex in de aanbieding, een plank van 244x122 voor 50 euro, dat bijft toch bijna 2x zo duur as mdf, ik vraag me af of je afgezien van verstevigingen en kastbekleding veel verschil merkt tussen die twee.
Ibanez sr765, Ibanez sr705, stagg heavy metal knutselbasje.
Peavey T-MAX - Fender BXR 300c
Peavey 4x12 - Eminence beta10 in zelfbouw kastje - Eminence delta12LF in zelfbouwkast
realeigo
Berichten: 54
Lid geworden op: 01 jan 2007, 19:25

Bericht door realeigo »

Multiplex is toch beter voor het geluidskwaliteit dan mdf. Kijk maar naar de dure speakerksten :)
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Berken multiplex is het meest gebruikte omdat het de beste natuurlijke verhouding heeft tussen stevigheid en trilweerstand. Het is ook een pak lichter dan MDF en om eerlijk te zijn gaat geen enkele behoorlijke cab van MDF gemaakt zijn.

Je moet dan namelijk watervaste gebruiken, tegen het zwellen, en die is nog wat zwaarder en kost nog meer.

Bij zelfbouw gaat het inderdaad om besparing, maar ik zou geen JB 12" grille gebruiken. Koop een mooi stuk platte grille bij een metaalhandel. Geeft je cab onmiddelijk die professionele look.

En doe ineens alles goed, dus gebruik berken multiplex ! :D

70 liter is trouwens best groot. Je maakt 'm toch basreflex ?
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
Gebruikersavatar
Nefron
Berichten: 589
Lid geworden op: 17 jan 2006, 13:02

Bericht door Nefron »

Bedankt voor de info:)

Een grill over de hele voorkant zegmaar ipv alleen de speaker heb ik ook wel aan gedacht, maar ik kon zo snel niet bedenken bij welke winkel ik dat kon krijgen. Het mooiste is dan denk ik om de voorplaat waar de speaker aan gemonteerd is te laten verzinken zegmaar?

Ik ben nu zeker van het berken multiplex!
Als ik mijn elementen verkocht heb ga ik er aan beginnen.

70 liter met basreflex ja, dat geeft ongeveer de meest vlakke frequentie respons uit mn hoofd.
Ibanez sr765, Ibanez sr705, stagg heavy metal knutselbasje.
Peavey T-MAX - Fender BXR 300c
Peavey 4x12 - Eminence beta10 in zelfbouw kastje - Eminence delta12LF in zelfbouwkast
Gebruikersavatar
Madmac
geen ondernaamdinges
Berichten: 5674
Lid geworden op: 21 nov 2006, 22:04

Bericht door Madmac »

Ja, je moet uiteraard het voorpaneel verzinken (liefst in een groef) en dan vooraan 2 cm brede latjes voorzien om de grille op de schroeven.

Wat ik bedoelde met die 70 liter is dat ik 'm eerder kleiner zou maken, als je toch basreflex gaat. Het punt voor een 12" is toch handelbaarheid ? In een 70 liter zou ik een 15"er aanraden.
Bijna terug actief op muzikaal gebied.
qts
Berichten: 312
Lid geworden op: 26 feb 2006, 15:15

Bericht door qts »

Hi Nefron,

Ik heb zelf een box gebouwd met de de Delta12LF van Eminence.
Het is een van de beste 12'' speakers van Eminence, deze speaker word ook gebruikt door het merk Avatar.

Volgens de simulatie van winisd geeft hij bij 70 liter [exclusief speaker, verstevigingen en basreflex inhoud] en getuned op 40~50Hz, goede resultaten.
De input is dan ongeveer 140 watt.
Dit is alleen bij de SBB4\BB4 alignment, voor een harde en snellere basweergave.

Wil je nog lager, dan neem je de FLAT alignment, deze is 113liter.
maar dan kan je maar 107 watt insturen.

Het is het beste om de SBB4\BB4 alignment te kiezen.

Een 15'' is voor deze inhoud te klein.

Groet,
Gebruikersavatar
Nefron
Berichten: 589
Lid geworden op: 17 jan 2006, 13:02

Bericht door Nefron »

Ik heb gisteren de speaker en wat onderdelen besteld, 1 speaker dus.
Ik ben nu wat aan het simuleren in winisd, en neem een volume van 65 liter om mee te rekenen en bouw uiteindelijk een box met 70 liter inhoud ongeveer zodat dat compenseerd met de inhoud van de speaker basreflex pijp en verstevigingen.

Het probleem is: welk alignment ik ook kies, met dezelfde gegevens van inhoud tuning frequentie en basreflex pijp afmetingen blijven alle plots gelijk.

En bij de grafiek van maximum power is de dip zegmaar ong 105 watt bij 70 hz.
Is dat hetzelfde als de input? waar jij 140 watt uit krijgt.

alvast bedankt,
Ibanez sr765, Ibanez sr705, stagg heavy metal knutselbasje.
Peavey T-MAX - Fender BXR 300c
Peavey 4x12 - Eminence beta10 in zelfbouw kastje - Eminence delta12LF in zelfbouwkast
qts
Berichten: 312
Lid geworden op: 26 feb 2006, 15:15

Bericht door qts »

sorry Nefron, het is geen 140, maar 120 watt.
Dat bij 70L netto 51Hz.

Grt.
Gebruikersavatar
Nefron
Berichten: 589
Lid geworden op: 17 jan 2006, 13:02

Bericht door Nefron »

ohh okee, maakt niet uit.

Maar 105 watt lijkt me een beetje weinig zegmaar, terwijl je bij die frequenties juist de hoogste piek hebt in de frquentie curve, ik neem aan dat je een zon klein mogelijke powerdip wilt hebben? of is de rest belangrijker?

groet,
Ibanez sr765, Ibanez sr705, stagg heavy metal knutselbasje.
Peavey T-MAX - Fender BXR 300c
Peavey 4x12 - Eminence beta10 in zelfbouw kastje - Eminence delta12LF in zelfbouwkast
qts
Berichten: 312
Lid geworden op: 26 feb 2006, 15:15

Bericht door qts »

Aan die powerdip is niets te doen.
De rest is inderdaad belangrijker.
Je kan de box kleiner maken, dan word de powerdip wat kleiner, maar dat gaat ten koste van de efficientie van de speaker.

Succes,
Gebruikersavatar
Nefron
Berichten: 589
Lid geworden op: 17 jan 2006, 13:02

Bericht door Nefron »

Bedankt voor alle hulp enzo :)
Ik denk dat ik als alles binnen is en ik hout gehaald heb wel een mooi werkverslag erbij maak ofzo, voor als andere mensen een soortgelijke kast willen gaan maken ofzo.
Ibanez sr765, Ibanez sr705, stagg heavy metal knutselbasje.
Peavey T-MAX - Fender BXR 300c
Peavey 4x12 - Eminence beta10 in zelfbouw kastje - Eminence delta12LF in zelfbouwkast
Gebruikersavatar
ropstop
Berichten: 621
Lid geworden op: 26 jul 2004, 16:30

Bericht door ropstop »

Ja gaaf! Houd ons op de hoogte!
Ja toch?
Gebruikersavatar
Nefron
Berichten: 589
Lid geworden op: 17 jan 2006, 13:02

Bericht door Nefron »

Zal ik doen! Alleen binnekort nog maar eens mailen hoe lang t nog duurt enzo.
Ibanez sr765, Ibanez sr705, stagg heavy metal knutselbasje.
Peavey T-MAX - Fender BXR 300c
Peavey 4x12 - Eminence beta10 in zelfbouw kastje - Eminence delta12LF in zelfbouwkast
Plaats reactie