Hals olieën?

Zelfbouw, reparaties, afstellen en nog veel meer.
roy
Berichten: 143
Lid geworden op: 26 jan 2004, 22:01

Hals olieën?

Bericht door roy »

Wie wil zijn mening of ervaringen met me delen over het volgende.

Ik heb laatst een basje gestript en de elzen body geolied, het resultaat is goed.
Laten lakken/spuiten was me te duur voor dit basje, dus 6x olieën en het was gepiept.
Nu heb ik ook een acoustische bas met een mahonie neck die volledig geolied is. ook deze is al jaren in prima staat, maar ik gebruik hem alleen binnenhuis.

nu komt mijn punt:
Ik heb een maple hals met ebben toets gekocht voor mijn "working bass".
de hals is nog ongelakt.
Ik zou hem het liefste ook olieën, omdat ik dit zelf kan en altijd weer bij kan werken.
de ebben toets wil ik zo laten, onbehandeld, maar kan de achterkant van de neck ertegen? Hoe zal deze hals zich houden van koude auto naar warm podium...(angst)zweet, bier en plakvingers...houtrot....jullie kennen het wel.Toch maar laten spuiten?
Zijn er meer bassisten hier met een geoliede neck?
Wat kunnen jullie adviseren??

grtjs roy
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

Als je de bas regelmatig behandelt met hardolie is er niets aan de hand. Met regelmatig bedoel ik zoiets als een half jaar. Bij de snarenwissel dus.
roy
Berichten: 143
Lid geworden op: 26 jan 2004, 22:01

Bericht door roy »

Olaf Reijnders schreef:Als je de bas regelmatig behandelt met hardolie is er niets aan de hand. Met regelmatig bedoel ik zoiets als een half jaar. Bij de snarenwissel dus.

Ik vervang iets vaker mijn snaren.
maar de tip regelmatig onderhouden kan ik wat mee.
dank je!
Gebruikersavatar
Jimb
Berichten: 1018
Lid geworden op: 25 mei 2005, 15:26

Bericht door Jimb »

Heb net als als Olaf ook een Rikkers bas met geoliede nek, speelt erg fijn en geen problemen mee
Black Pearl - tribute to Pearl Jam
Gebruikersavatar
Alldirt
Berichten: 162
Lid geworden op: 11 mei 2005, 21:46

Bericht door Alldirt »

Ik wel eens gelezen dat je maple halzen het beste wel kunt lakken omdat ze anders krom kunnen trekken. Nu zit er bij jou een ebben toets op die dit weer enigzins tegen gaat, maar toch.

Eerlijk gezegt denk ik zelf dat het geen kwaad kan, mits je inderdaad goed olied.

Hier dus:

Hard Maple (Acer saccharum):

This is the most traditional Fender neck wood. Dense, hard and strong, offering great sustain and stability. The tone is bright. Maple must be finished to protect from warping. The figure varies greatly and does at times contain some Birdseye. Most often flatsawn with quartersawn available as an option.

Bron:https://www.warmoth.com/bass/necks/necks ... _neckwoods
GEARLIST
Fender Jazzbass RI 64 CIJ
Samick "Frankenstein" fretless Stingray + Bartollini MMC
Laney RBW100 12" 60watt
Hartke 2x10 XL series
roy
Berichten: 143
Lid geworden op: 26 jan 2004, 22:01

Bericht door roy »

Jimb schreef:Heb net als als Olaf ook een Rikkers bas met geoliede nek, speelt erg fijn en geen problemen mee

ok , 2-0 voor de olie!!
dank je!
roy
Berichten: 143
Lid geworden op: 26 jan 2004, 22:01

Bericht door roy »

Alldirt schreef:Ik wel eens gelezen dat je maple halzen het beste wel kunt lakken omdat ze anders krom kunnen trekken. Nu zit er bij jou een ebben toets op die dit weer enigzins tegen gaat, maar toch.

Eerlijk gezegt denk ik zelf dat het geen kwaad kan, mits je inderdaad goed olied.

Hier dus:

Hard Maple (Acer saccharum):

This is the most traditional Fender neck wood. Dense, hard and strong, offering great sustain and stability. The tone is bright. Maple must be finished to protect from warping. The figure varies greatly and does at times contain some Birdseye. Most often flatsawn with quartersawn available as an option.

Bron:https://www.warmoth.com/bass/necks/necks ... _neckwoods

3-0
Danku!!
Gebruikersavatar
FC Spoiler
Freak space cadet
Berichten: 4433
Lid geworden op: 24 jul 2006, 12:12

Bericht door FC Spoiler »

en hier komt de 4-0... volgens mij moet je een onbehandelde toets eens in de zoveel tijd in de olie zetten, anders kunnen er barsten in komen... :no:
You say you're a doctor of minds, don't stick that syringe in my arm.
"It's just medication to help you calm down, it really won't do any harm".


Damaged Justice, Dutch 'tallica tribute: Website, Facebook, Youtube

Alembic en Mesa junkie
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

De toets is bijna altijd onbehandeld behalve bij veel esdoorn toetsen en bij Rickenbacker.
Gebruikersavatar
FC Spoiler
Freak space cadet
Berichten: 4433
Lid geworden op: 24 jul 2006, 12:12

Bericht door FC Spoiler »

Yep, die Fender van mij ook (rosewood), misschien slaathet wel alleen op Ebben...
De schrijfer/schrijfster van het grote Alembic owners manual schreef:The fingerboard of your bass is unfinished ebony. It will respond to changes in humidity and if not properly maintained, may need to be replaced due to excessive checking and cracking.
KLIK

Ook nuttige info:
KLIK
You say you're a doctor of minds, don't stick that syringe in my arm.
"It's just medication to help you calm down, it really won't do any harm".


Damaged Justice, Dutch 'tallica tribute: Website, Facebook, Youtube

Alembic en Mesa junkie
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

roy
Berichten: 143
Lid geworden op: 26 jan 2004, 22:01

Bericht door roy »

Ok, wat betreft de ebben toets is het duidelijk.
Niet lakken, maar olieën en bijhouden.

Maar de hals zelf is maple.
Zou het volstaan om deze goed te olieën?of moet ik deze toch spuiten/lakken.
De headstock kan het wel aan, heeft niet zoveel te lijden en wordt niet continu in geknepen.
Maar kan de halsachterkant ook met olie of moet deze echt in de (spuit)lak?
Gebruikersavatar
Rikkers6
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mar 2005, 21:41

Bericht door Rikkers6 »

Ik heb 2 bassen en beiden zijn geheel ongelakt. Ik zou 'm geheel ongelakt laten.
roy
Berichten: 143
Lid geworden op: 26 jan 2004, 22:01

Bericht door roy »

De eerste olielaag zit erop, ik wil het toch proberen...ga 4 lagen op de halsachterkant en kop doen, 1 op de toets, dat moet genoeg zijn want het ebben neemt haast niets op en lijkt nu al verzadigd....
En nu kijken hoe het zich gaat houden...

grtjs!
Gebruikersavatar
AvU
Berichten: 142
Lid geworden op: 22 okt 2006, 15:07

Bericht door AvU »

Olie gaat perfect!! Ik heb mijn bailey basgitaar ook geolied, speelt zeer fijn en het voelt ook als echt hout. Ik vind het zeer fijn. Gaat goed hoor.
Op de toets geen normale Olie op doen!!!!! :!: :!: neem lemon olie, deze soort olie maakt de porien niet dicht zodat de tone goed blijft. Normale olie doet dat wel!!

grt. Arjan
Plaats reactie